Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Zaprojektuj nowe logo Mazdy na 100-lecie marki i wygraj nawet 15 tys. złotych

Zainspiruj się historią Mazdy i ewolucją loga marki.
.get_the_title().

Już po raz dziesiąty zgłaszać można projekty do konkursu Mazda Design. Jego tegoroczna edycja jest wyjątkowa z kilku powodów. Przede wszystkim jest to odsłona jubileuszowa, znacząca 10 lat wsparcia marki Mazda dla młodych polskich talentów designu. Co więcej, jest to ostatni konkurs przed 100-leciem istnienia koncernu Mazda, które obchodzone będzie w przyszłym roku. Konkurs Mazda Design 2019 zbiega się także z premierą nowego modelu Mazda3, który, za sprawą doskonałości swojej formy i wykorzystanemu w jego designie światła, stanowi inspirację dla jego tegorocznej edycji. Oficjalnym motywem przewodnim dziesiątej odsłony konkursu jest hasło “MA” – wieloznaczne pojęcie określające “przestrzeń pomiędzy”, “przerwę”, “odstęp”, czy “oddech”, które od wieków silnie wpływa na charakter japońskiego designu, kultury, sztuki i stylu życia.

Źródło: Materiały prasowe Mazda

Zgłoszenia do jednej z trzech konkursowych kategorii – “Człowiek”, “Przestrzeń” i “Znak” – nadsyłać można do 16 kwietnia. Do udziału zachęcani są studenci i absolwenci szkół projektowych, artystycznych i technicznych. Pula nagród w konkursie wynosi 35 tys. złotych. Szerzej o tegorocznej edycji Mazda design 2019, o jej motywie przewodnim “MA” i sposobach jego interpretacji, pisaliśmy tutaj.

Źródło: Materiały prasowe Mazda

Kategoria “Znak”, której jeszcze nie prezentowaliśmy w detalach, jest specyficzna i odbiega nieco od charakteru pozostałych dwóch. Bezpośrednio nawiązuje do jubileuszu obchodzonego przez Mazdę w 2020 roku – jubileuszu 100-lecia istnienia marki.

Zadanie w tej kategorii polega na zaprojektowaniu nowego, alternatywnego loga – sygnetu i logotypu – które stanie się symbolem wejścia Mazdy w nową erę. Projekt ma nawiązywać do kluczowych wartości, na których opiera się design marki: japoński kunszt rzemieślniczy, minimalistyczny, funkcjonalny design, innowacyjne rozwiązania technologiczne oraz przyjemność użytkowania. Powinien także wyrażać wizję autora dotyczącą przyszłości Mazdy, ale i czerpać inspirację z nowego modelu Mazda3.

Źródło: Materiały prasowe Mazda

Od 1920 roku, kiedy Jujiro Matsuda założył koncern Mazda, jego logo ewoluowało i regularnie przechodziło metamorfozy. Te zbiegały się w czasie z przełomowymi momentami w historii firmy, które znaczyły premiery nowych, innowacyjnych modeli pojazdów.

Przyjrzyjmy się ewolucji loga Mazdy w relacji do ewolucji modeli jej aut, która stanowi inspirację dla wszystkich, którzy aspirują do wzięcia udziału w tegorocznej edycji Mazda Design 2019.

1934

Źródło: Wikimedia Commons

W 1934 pojawiło się pierwsze logo marki, wykorzystane jako znak towarowy niezbędny do rozpoczęcia produkcji trójkołowych pojazdów dostawczych.

1936

Źródło: japanbullet.com

Kolejne oficjalne logo Mazdy pojawiło się już 2 lata później. Było o wiele bardziej symboliczne, niż pierwsze, i odzwierciedlało przywiązanie marki do wartości minimalizmu i funkcjonalności. Nawiązywało do herbu miasta Hiroszimy, gdzie założono siedzibę firmy. Linie tworzące trzy litery M były skrótem od hasła “Mazda as Motor Manufacturer” (z ang. Mazda jako producent samochodów). Układały się w skrzydła, które oddawały główne cechy pojazdów produkowanych przez Mazdę: zwinność, szybkość i umiejętność wznoszenia się ponad przeciętność. W 1936 roku Mazda zorganizowała innowacyjną, pierwszą tego typu kampanię promującą jej trójkołowe pojazdy – 5 z nich weszło w skład karawanu, który przejechał z Kogoshimy do Tokio, pokonując 2700 kilometrów w 25 dni.

1959

W 1959, w którym na rynek po raz pierwszy wprowadzono modele samochodów osobowych Mazdy, logo marki diametralnie się zmieniło. Zyskało na nowoczesności i przełamało designerskie konwencje, tak samo, jak innowacyjny model R360 Coupe, którego premiera odbyła się w tym samym czasie. Był to pojazd o czteroosobowy wyposażony w silnik chłodzony powietrzem o mocy 16 koni mechanicznych. Model ten był ekonomiczny i, jak na tamte czasy, relatywnie niedrogi. Dzięki niemu wielu przedstawicieli japońskiej klasy średniej mogło spełnić marzenie o posiadaniu własnego samochodu.

1975

Źródło: PNG Mart

W 1975 pojawił się najbardziej charakterystyczny, klasyczny logotyp marki, do dziś stanowiący nieodłączny element jej rozpoznawalnej na całym świecie identyfikacji wizualnej. Wyrażał nową wizję rozwoju Mazdy w przyszłości. W tym samy roku na rynek wypuszczono dwa nowe modele pojazdów osobowych: Mazda Roadpacer oraz Mazda Cosmo.

1992

Choć logotyp pozostał bez zmian, w 1992 pojawił się nowy symbol marki, który zaczęto umieszczać na samochodach. Miał przedstawiać skrzydła, słońce oraz krąg światła. Już wtedy światło stało się zatem istotnym elementem projektowanych przez Mazdę samochodów, zyskując miano nie tyle inspiracji do ich realizacji, ale tworzywa wykorzystywanego w procesie produkcji.

1997

W 1997 powstało nowe logo marki, które wykorzystało logotyp stworzony w 1975. Umieszczono nad nim charakterystyczną literę “M”, której linie zmieniają się w skrzydła przechodzące w okrąg. W takiej formie jest ona symbolem dążenia marki do stałego rozwoju. W 1997 wiele modeli Mazdy zostało ulepszonych, a ich oryginalne projekty przerobiono. Nowe logo wyrażało zatem zaangażowanie marki w tworzenie pięknych pojazdów zapewniających komfort i bezpieczeļstwo jazdy o jak najwyższej jakości wykonania i jak najlepszym designie.

2015

Niemal po 20 latach logo marki przeszło niewielki lifting, stając się lżejsze, bardziej dynamiczne i nowocześniejsze. Niebieski logotyp zastąpiono różnymi odcieniami szarości zamkniętymi w delikatną niebieską ramkę.

2018

Klasyczne logo, w zgodzie z wyznawanymi przez Mazdę zasadami, stało się jeszcze bardziej minimalistyczne, przejrzyste i funkcjonalne. Ujednolicono jego kolorystykę, nadając mu jeszcze bardziej elegancki, szlachetny wygląd. Redesign logo zbiegł się w czasie z pierwszą prezentacją przełomowego modelu Mazda3, który wyznacza nową erę w estetyce tworzonych przez markę pojazdów.

Źródło: Materiały Prasowe Mazda

Tekst: AO

DESIGN