Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

5 najciekawszych projektów agencji reklamowej Droga5

Agencja Davida Drogi została właśnie wybrana przez Adweek najważniejszym rynkowym graczem ostatnich 10 lat w branży marketingu i reklamy (w tym: zaangażowanej). To dobry moment, by przypomnieć jej najistotniejsze prace.
.get_the_title().

Choć bardzo przyjemnie byłoby mieć takiego ambasadora w świecie biznesu kreatywnego jak swojsko brzmiący David Droga, kursujący głównie pomiędzy Nowym Jorkiem i Londynem założyciel Droga5 to – niestety – Australijczyk. Gdy w 2006 roku rozkręcał wspomnianą agencję reklamową, z pewnością nie spodziewał się, że po kilkunastu latach, dzięki pomysłowym, spektakularnym, a przy tym emocjonującym kampaniom i spotom wchodzącym często w dialog z trudnymi społecznie tematami, będzie ona na ustach całego świata.

W trakcie ostatnich 10 lat wyróżnienia sypały się bowiem z kolejnych opiniotwórczych mediów – Ad Age, Fast Company, Adweek czy D&AD – zaś początkowo start-up, a dziś już pełnoprawne przedsiębiorstwo nabyte przez Accenture, zwyciężyło również trzykrotnie w rywalizacji o statuetkę Lwa (2015, 2016, 2017) na Cannes Lions International Festival of Creativity.

Do tego Droga, jako najmłodszy laureat w historii, już teraz otrzymał tam nagrodę za całokształt dorobku. Roczne przychody w wysokości 14 mln dolarów na początku dekady, rok przed jej końcem kształtują się w Droga5 już na poziomie… 200 mln, zaś liczba pracowników z 80 w 2011 roku rozrosła się do 500. Gigantyczny progres.

fot. adweek.com

Cały ten szum ma bardzo silne ugruntowanie w dorobku agencji, z którego naprawdę trudno wybrać 5 najistotniejszych kampanii realizowanych dla konkretnych marek bądź (punkt 3.) w imię szczytnych idei. Wszystkie z poniższych, bez wyjątku, zapisały się już w historii i nic dziwnego, że dla specjalistów z Adweek to właśnie Droga5 jest najważniejszym podmiotem w branży w ostatnich 10 latach.

1. Under Armour – I Will What I Want

W kampanii dla kultowej sportowo-odzieżowej marki Under Armour pierwsze skrzypce zagrała modelka Gisele Bundchen. Uderza ona w worek treningowy, co ma ilustrować jej siłę woli i nieustępliwość, podczas gdy na ścianach wokół wyświetlają się przekrojowe komentarze internautów, z którymi na co dzień musi się mierzyć. Obok tych wyrażających życzliwość i podziw, na równych prawach pojawiają się te bolesne, brutalne, nienawistne.

Eksperci określili projekt jako „totalny”, taki, w którym technologia i sfera wizualna idealnie podkreślają bezpośredni, przyziemny przekaz o tym, by nigdy się nie poddawać.

Wideo zostało nagrodzone Lwem w Cannes.

2. Android – Friends Furever

W prostocie często tkwi największa siła.

Określany przez wielu jako „cutest ad ever” materiał dla Androida ilustrujący nietypowe przyjaźnie w świecie zwierząt błyskawicznie podbił serca odbiorców i okazał się najczęściej udostępnianą reklamą w 2015 roku.

Reklamą spuentowaną nośnym hasłem: „Be together. Not the same”. Co ciekawe, Droga przyznawał się w wywiadach, że nigdy nie przypuszczałby że taka zbitka nagrań ze „śmiesznymi zwierzakami” zostanie wypuszczona z firmy przy jego błogosławieństwie. Po tym, gdy ją zobaczył, prosił już tylko o kolejne zapętlanie mu jej, wiedząc, że to będzie hit.

3. UNICEF Tap Project

Marketing marketingiem, ale Droga5 często angażowała się też (i robi to nadal) w najtrudniejsze społeczne problemy. Jednym z nich jest niewątpliwie brak dostępu do wody pitnej w ogromnej części świata (dramat dotyczy już dziś prawie miliarda osób).

Zapoczątkowana w 2007 roku i wciąż z powodzeniem realizowana kampania UNICEF Tap Project, skierowana do wszystkich, którzy mają dostęp do wody i mogą pomóc bardzo małym kosztem (1 dolara), szturmem przebiła się do społecznej świadomości.

Ba, takich „pojedynczych cegiełek” wygenerowała miliony, co pozwoliło sfinansować wsparcie dla potrzebujących. Zwiększyła też globalną wiedzę o problemie i przyciągnęła wielu celebrytów oraz duże korporacje, a tym samym gigantyczny kapitał. Takie inicjatywy bardzo szanujemy, zwłaszcza że ta stale ewoluuje i wymyślane są nowe formy, by zachęcać kolejne osoby.

4. Under Armour – Rule Yourself

Pozostając jeszcze na chwilę w wodnej, ale dużo luźniejszej atmosferze, nie sposób nie wspomnieć też o wspaniałym spocie z Michaelem Phelpsem z 2016 roku zrealizowanym przed Igrzyskami w Rio de Janeiro dla Under Armour.

Jest to jedna z niewielu reklam, przy której słowo ARTYSTYCZNA wcale nie będzie przesadą.

Codzienną mrówczą pracę najbardziej utytułowanego olimpijczyka w historii (28 medali, w tym 23 złote!) uchwycono tu w tak piękny sposób, że z marszu chowają się wszelkie „motywacyjne poradniki”. Chyba najlepiej można tu wyczuć na czym polega geniusz ekipy z Droga5.

5. Zmiana nazwy sieci restauracji z IHOP na IHOB i… czterokrotny wzrost sprzedaży

fot. instagram.com/ihop

IHOP, czyli International House of Pancakes, to bardzo popularna sieć restauracji, która, jak wskazuje sama nazwa, słynie przede wszystkim z pysznych naleśników.

W chwili wprowadzenia do jej oferty burgerów specjaliści z Droga5 zaproponowali, by zamiast reklamować je jako osobny produkt (co miałoby znacznie mniejszy rezonans) warto… po prostu zmienić w nazwie przedsiębiorstwa P na B.

I tak oto stało się International House of Burgers, co możecie zobaczyć na zdjęciu wyżej. Efekt? Czterokrotny wzrost sprzedaży! Po pewnym czasie sieć wróciła do pierwotnej nazwy, ale ten pomysłowy i jakże skuteczny marketingowy trick nie tylko ucieszył portfele właścicieli, lecz odbił się również w świecie biznesu szerokim echem.

A jakie projekty Droga5 należą do waszych ulubionych?

Tekst: WM

FUTOPIA