Istnieje 5 typów mózgu. Każdy inaczej odbiera i reaguje na rzeczywistość

Nasze mózgi nie są maszynami z seryjnej produkcji. Niektóre cechuje wzmożona aktywność w rejonach, w których rodzą się emocje. W innych ubogo ukrwiony jest obszar odpowiedzialny za planowanie i przewidywanie konsekwencji. Mają też inne potrzeby i słabości.
.get_the_title().

Aktywność biologiczną dowolnego żywego organu można oglądać w trójwymiarze przy pomocy techniki tomograficznej SPECT. Neurobiolodzy z Kliniki Amena, porównując ze sobą uzyskane tą techniką skany tysięcy ludzkich mózgów, szukali między nimi różnic oraz wzorów w postaci rejonów, gdzie dużo się dzieje lub przeciwnie – jest wyjątkowo spokojnie. – Po przeanalizowaniu 150 tys. skanów zdaliśmy sobie sprawę, że istnieją pewne powtarzalne wzorce aktywności mózgowej, które odpowiadają typom osobowości – tłumaczy dr Daniel Amen, psychiatra i neurobiolog kliniczny. Analizy te pozwoliły badaczom wyodrębnić pięć podstawowych typów mózgu.

Te typy mają wpływ na to, kim jesteśmy, jak myślimy, zachowujemy się i odnosimy do innych.

A ponieważ mózgi różnych typów funkcjonują w różny sposób, mają też różne potrzeby – służy im inna dieta, potrzebują innych leków czy suplementów. Inaczej reagują na stymulanty i preferują inne rodzaje aktywności fizycznej. Są też podatne na inne choroby zdrowia psychicznego i wymagają innego podejścia do ich leczenia.

1. Mózg zrównoważony

Wykazuje pełny, równomierny i symetryczny przepływ krwi w większość obszarów. To jeden z najczęściej występujących typów mózgu. Zrównoważony mózg to również zrównoważona osobowość. To osoby stabilne emocjonalnie, skoncentrowane i elastyczne. Nielubiące ryzyka i przestrzegające zasad, bo tak im po prostu wygodniej.

To osoby, które zdążają przed deadlinem, przychodzą na czas, dotrzymują obietnic i nawet kiedy doświadczają jakichś wzlotów i upadków, dobrze sobie z nimi radzą.

Osoby ze zrównoważonymi mózgami są skoncentrowane i zorganizowane. Stanowią dobrych pracowników niemal w każdej branży. Często zostają menedżerami i koordynatorami projektów. Ich relacje z innymi są zazwyczaj wolne od dramatów.

Co robi dobrze takiemu mózgowi? Zrównoważona dieta i regularne ćwiczenia. Suplementacja multiwitaminą, kwasami tłuszczowymi omega-3 oraz witaminą D. Szkodzi mu osiadły tryb życia i niewłaściwe odżywianie. Fast foody, za dużo alkoholu, wygodna kanapa oraz godziny spędzane w mediach społecznościowych mogą doprowadzić do problemów ze zdrowiem psychicznym.

2. Mózg spontaniczny

Ten typ cechuje obniżona aktywność w przedniej części mózgowia, w obszarze zwanym korą przedczołową (PFC). Mózg spontaniczny chce próbować nowości, ma szeroki zakres zainteresowań i woli robić rzeczy pod wpływem impulsu, bez ustalonego harmonogramu. Myśli nieszablonowo i wierzy, że jego nie obowiązują reguły. Zazwyczaj spóźnia się na spotkania. Organizacja nie jest jego mocną stroną, ma też słomiany zapał. Ryzykuje, a to często wpędza go w kłopoty. Spontaniczny mózg jest bardzo powszechny wśród przedsiębiorców, artystów i polityków.

Ponieważ ten typ łatwo się rozprasza i ma problemy z organizacją, może mieć trudności z wyciągnięciem swojego potencjału do maksimum.

Mózg spontaniczny potrzebuje ciągłego dreszczyku emocji, więc może mieć tendencję do nadmiernego i niepotrzebnego dramatyzmu w relacjach.

Co robi dobrze takiemu mózgowi? Strategie stylu życia, które pobudzają aktywność w kory przedczołowej, na przykład dieta wysokobiałkowa i ćwiczenia cardio. Mózg spontaniczny lubi też zieloną herbatę, żeń-szeń oraz adaptogeny, np. różeniec górski. Uwaga! Jest szczególnie podatny na ADHD, depresję i uzależnienia.

3. Mózg uporczywy

Osoby należące do tego typu mają zwiększoną aktywność w przedniej części mózgowia, w obszarze zwanym przednim zakrętem obręczy (ACG). Uporczywe mózgi to tak zwani ogarniacze, lubią załatwiać sprawy. Mają silną wolę i są efektywni. Nie tolerują jednak odmowy. Rutyna pozwala im się rozwijać, ale gdy warunki nagle się zmieniają, mają problemy z przystosowaniem. Ten typ jest też kłótliwy i pamiętliwy. Uporczywy typ mózgu powszechnie występuje wśród dyrektorów operacyjnych i kierowników projektów.

W relacjach z innymi są uparci. Mają tendencję do rozpamiętywania każdej kłótni, jaką kiedykolwiek mieli z partnerem.

Co robi dobrze uporczywemu mózgowi? Zdrowe węglowodany uspakajają nadmierną aktywność ACG i zwiększą poziom serotoniny. W diecie potrzebują takich produktów jak słodkie ziemniaki, dobry łosoś, jajka, orzechy, nasiona i szafran. Pomaga im też suplementacja 5-HTP. Gdy przedni zakręt obręczy mózgu jest nadaktywny, łatwo utknąć w spirali negatywnych myśli. To może prowadzić do lęków, depresji i zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych (OCD).

4. Mózg wrażliwy

Ten typ często ma zwiększoną aktywność w układzie limbicznym, w ośrodkach emocjonalnych mózgu. Mózg typu wrażliwego to wielka empatia wobec przyjaciół, rodziny, obcych, zwierząt futerkowych i bezfuterkowych. Głęboko porusza go muzyka, filmy i inne formy sztuki. Brutalne filmy czy hejt w mediach społecznościowych mogą być dla niego niestrawne, więc stara się ich unikać. Wrażliwy mózg często miewa wahnięcia nastroju, czuje się przytłoczony i zmaga się z natłokiem negatywnych myśli.

Wrażliwy typ mózgu jest powszechny wśród terapeutów, pracowników służby zdrowia i pracowników socjalnych, a także typów kreatywnych.

Lubi ciszę i spokój, hałaśliwe miejsca mogą być dla niego przytłaczające. Często poszukuje doradców lub mentorów. Typ ten jest tak zestrojony z innymi, że łatwo jest mu wyczuć, kiedy partner potrzebuje bliskości, a kiedy przestrzeni. Ponieważ sam jest wrażliwy na bodźce zewnętrzne, czasami potrzebuje czasu w samotności, który pozwoli mu na doładowanie baterii. Inni często taką potrzebę izolacji odbierają jako odepchnięcie. Co robi dobrze wrażliwemu mózgowi? Ośrodki emocjonalne mózgu można uspokajać zdrowymi tłuszczami – z awokado, migdałów czy dobrej jakości łososia. Pomoże też uzupełnienie kwasów omega-3, SAMe (czyli s-adenozylometioniny) i witaminy D. Najlepsze ćwiczenia fizyczne dla tego typu to taniec i sporty zespołowe. Wysoka wrażliwość może predysponować do depresji, uzależnień i cyklicznych zaburzeń nastroju, na przykład dwubiegunówki.

5. Mózg ostrożny

Charakterystyczna dla tego typu jest zwiększoną aktywność w centrach mózgu związanych z lękiem – takich jak jądra podstawy, kora wyspowa lub ciało migdałowate. Często mózg ten nie produkuje wystarczających ilości neuroprzekaźnika GABA. Ponieważ osoby z takim typem mózgu często odczuwają niepokój, zazwyczaj są lepiej przygotowane. Ich umysł jest ciągle zajęty. Do tego stopnia, że trudno jest im się zrelaksować. Zawsze oczekują najgorszego, a lęk przed porażką czasami uniemożliwia im spełnienie marzeń.

Mózg ostrożny lubi bezpieczeństwo. To jednocześnie analityczny umysł. Sprzyja stanowiskom w księgowości, nauce lub analizie danych.

Ten typ zawsze robi wszystko, co w jego mocy, być dobrze przygotowanym, ale nieopanowany stres i tak często jest barierą do osiągnięcia maksymalnych rezultatów.

W relacjach obawia się odrzucenia i potrzebuje ciągłych zapewnień, że jest ważny, przez co może się wydawać słaby i zależny. Co robi dobrze ostrożnemu mózgowi? Wszystko, co uspokaja ośrodki lękowe mózgu, unikanie kofeiny, alkoholu i słodyczy. Uzupełnianie diety w GABA, magnez i witaminę B6. Joga. Ludzie z tym typem mózgu często cierpią z powodu lęków i uzależnień.

Tekst: AvdB

Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook