5 wykładów na Warsaw Home 2017, których nie można przegapić

Warsaw Home 2017 to nie tylko setki stanowisk najlepszych marek wnętrzarskich z Polski i ze świata. Podczas targów można także wziąć udział w dziesiątkach interesujących wykładów prowadzonych często przez największe nazwiska branży. Wskazujemy te, na których nie może was zabraknąć.
.get_the_title().

Sukces pierwszej edycji targów wnętrzarskich Warsaw Home sprawił, że w tym roku chce się tam zaprezentować znacznie więcej firm, a organizatorzy postanowili powiększyć przestrzeń targów o dwie kolejne hale. Na targach, które odbędą się w dniach 6-8 października, nowości wnętrzarskie pokaże ponad 600 marek, nie tylko z Polski, ale z całego świata. Wiele z nich będzie można zobaczyć w naszym kraju po raz pierwszy, a hasłem przewodnim tegorocznej edycji targów będzie odważny design. Marki to jednak nie wszystko. Podczas targów będzie można także wziąć udział w dziesiątkach interesujących wykładów prowadzonych często przez najgorętsze nazwiska w branży. Żeby jednak nie pogubić się w natłoku propozycji, postanowiliśmy wskazać te, na których nie może was zabraknąć.

1. Neri & Hu – ‘Works’ (07.10.2017; 15:10-16:10; Hala F)

Lyndon Neri & Rossana Hu, fot.: Andrew Rowat

Zdobywcy tegorocznej nagrody EDIDA w kategorii ‘Najlepszy projektant’ swoje multidyscyplinarne studio założyli 13 lat temu. Ich główne biuro mieści się w Szanghaju, ale równie istotna i aktywna jest filia firmy w Londynie, bo projektowy duet od początku zakładał absolutnie globalną skalę działania w zakresie architektury, projektowania wnętrz i produktów. W czasach gdy europejskie marki z ogromnym zainteresowaniem obserwują azjatyckie rynki i próbują zaspokoić potrzeby tamtejszych odbiorców, trudno się dziwić, że współpraca z projektantami znakomicie rozumiejącymi lokalną specyfikę stała się atrakcyjną perspektywą. Neri & Hu mają już w swoim portfolio projekty dla takich europejskich brandów.

Neri & Hu współpracowali m.in. z: Moooi, Parachilna, Agape, Poltrona Frau, Arflex, Lema, BD Barcelona Design, Gandia Blasco, Stellar Works czy Driade.

Ming Chair, Stellar Works, proj.: Neri&Hu
Waterhouse, South Bund, proj.: Neri & Hu

Mają też własną autorską markę – Design Republic. Tworzone w jej ramach meble i inne przedmioty użytkowe są przepełnione dalekowschodnim minimalizmem zen i lokalną symboliką, obecną w mitach, religijnych opowieściach i sztuce.

Jednym z najbardziej znanych przedsięwzięć Neri & Hu jest Design Commune, zrewitalizowany kompleks budynków dawnej policji kolonialnej w Szanghaju mieszczący obecnie showroomy i butiki z wyposażeniem wnętrz.

Design Commune, proj.: Neri & Hu, fot.: Pedro Pegenaute

Co duet Neri & Hu zaprezentuje w Nadarzynie?

Odwiedzający jesienne targi Warsaw Home będą mogli wysłuchać unikalnego wykładu nawiązującego do ‘Odwagi’ – tematu wiodącego tegorocznej edycji.

Z pewnością zagadnienia, które poruszą zainteresują architektów i projektantów wnętrz, bo w tej dziedzinie Neri & Hu mogą pochwalić się nie tylko wieloma realizacjami, ale i nagrodami. Ich projekty nagradzały m. in. Architizer, ArchiDaily, Elle Decoration, Architecture & Design, Interior Design Magazine, Wallpaper. Są kilkukrotnymi laureatami konkursu Asia Pacific Interior Design Awards oraz berlińskiego World Architecture Festival.

2. Pierre Frey – ‘Tradition vs. Contemporary Art’ (07.10.2017; 13:10-14:00; Hala F)

Tradycyjne francuskie tkaniny, tapety, dywany, chodniki, meble oraz akcesoria wnętrzarskie projektowane i produkowane są przez rodzinną firmę Frey’ów od niemal 100 lat.

Do dziś Pierre Frey jest marką, którą cały świat kojarzy z francuskim ‘art de vivre’.

Wystarczy wspomnieć, że marka podejmuje się projektów realizowanych dla Luwru, a część jedwabnych tapet nadal jest ręcznie malowana. Dowodem na jej prestiż jest też członkostwo w Comite Colbert – organizacji zrzeszającej francuskich producentów dóbr luksusowych oraz instytucje kulturalne promujące i dokumentujące ich dorobek.

PIERRE FREY LES DESSINS 3 WALLPAPERS COLLECTION

Jednak pól, na których działa przedsiębiorstwo jest znacznie więcej, a marki Pierre Frey nie sposób zaszufladkować.

Mimo pietyzmu, z którym tworzą swoje tkaniny i tapety, członkowie rodziny Freyów nie boją się odważnych kolaboracji z markami i artystami z kompletnie innych branż – mody, meblarstwa, sztuki użytkowej.

Warto tu wspomnieć wspólne prace z takimi sławami jak: Toxic, Ugo Gattoni, J.Crew, Marin Montagut, Pierre Gonalons. Tematem prelekcji Pierre’a Freya, wnuka założyciela kultowej marki, na scenie głównej Warsaw Home 2017 będzie zderzenie tradycji z nowoczesnością. Wykład uzupełni Cathy-Anne Gerulewicz, właścicielka marki SML Concept, która poruszy zagadnienie odwagi w stylu francuskim.

3. Paul Heijnen – ‘Cosmology and vision of my work’ (07.10.2017; 16:20-17:20; Hala F)

Paul Heijnen, fot.: Ronald Smits

Paul Heijnen to jeden z przedstawicieli młodego pokolenia holenderskich projektantów. Tworzy swoje meble i lampy na zamówienie, wiele z nich powstaje w limitowanych edycjach lub jako indywidualne realizacje, np. na potrzeby konkretnych wnętrz. Absolwent Design Academy Eindhoven zdobył rozgłos prezentując w 2011 roku w Mediolanie swój dyplomowy projekt CNSTR Cabinet.

W CNSTR Cabinet najważniejsza jest konstrukcja, a wszelkie funkcjonalne, wykonane precyzyjnie ze sklejki elementy, potraktowane zostały jako dekoracje i umieszczone na zewnątrz bryły.

Mechanika drewnianych zawiasów i zamka jest głównym wizualnym punktem CNSTR Cabinet i determinuje jego estetykę. Mebel ten – niedawno prezentowany w Polsce po raz pierwszy na wystawie ‘Nieśpieszne arcydzieło’ w KOOKU Art & Design Gallery w Białymstoku, teraz będziemy mieli okazję zobaczyć podczas Warsaw Home.

CNSTR Cabinet, proj.: Paul Heijnen

Dyplomowy koncept Paula Heijnena stał się bazą do rozwoju kolejnych projektów i eksploracji zagadnień związanych z matematyką, geometrią, bioniką i inżynierią. W swoim studio w Eindhoven tworzy konstrukcje zadziwiające swoją złożonością – do wykonania niektórych potrzebuje nawet kilku tysięcy precyzyjnie dopasowanych elementów. Choć te przestrzenne obiekty wymagają geometrycznych obliczeń, holenderski projektant przyznaje, iż sam był zaskoczony odkryciem, że często intuicyjnie odtwarza formy stworzone przez naturę – komórkowe i krystaliczne struktury, kształty obecne w organizmach roślin i zwierząt. Dwoistą naturę prac Heijnena widać świetnie na przykładzie lampy Hyperion – zoomorficznej, mobilnej konstrukcji, która czasem przybiera postać filigranowego bibelotu, a czasem kilkumetrowego giganta.

Zachwycają również ażurowe, sferyczne lampy, pieczołowicie składane ręcznie z niewielkich elementów z MDF, które Paul Heijnen pokazał premierowo w tym roku na prezentacji w Zona Centrale w Mediolanie.

Ten nowy projekt również pojawi się w Nadarzynie.

proj.: Paul_Heijnen

Podczas wykładu na Warsaw Home 2017 opowie o swoim podejściu do designu, który w jego wydaniu jest wciąż wymagającą eksploracji strefą, ulokowaną gdzieś między wzornictwem przemysłowym, rzemiosłem, architekturą, rzeźbą, konceptualnym eksperymentem i wieloma innymi dziedzinami.

Partnerem tego wykładu jest platforma internetowa KOOKU, która reprezentuje Paula Heijnena w Polsce (więcej o niej pisaliśmy tutaj).

To właśnie na stoisku KOOKU zaprezentowane zostaną – w wielu przypadkach po raz pierwszy w Polsce – wybrane projekty Heijnena.

4. Karim Rashid – ‘No Fear’ (08.10.2017; 14:15-15:15; Hala F)

Karim Rashid, fot.: Oscar Valle

Projektant, którego wykład zgromadził tłumy podczas ubiegłorocznych targów Warsaw Home, to prawdziwy tytan pracy.

Na swoim koncie ma kilkaset wdrożonych projektów – bywa że jego studio pracuje jednocześnie nad ponad 80 zleceniami.

Projektuje wszystko – meble, sprzęty elektroniczne, buty, opakowania perfum, zegarki, ekspozycje targowe, restauracje, hotele, apartamenty, tapety, naczynia, ubrania i setki innych przedmiotów. Może pamięta trudne zawodowe początki, gdy wędrował po dziesiątkach firm z portfolio pod pachą i proponował swoje usługi? Nieliczne, które wtedy zechciały go wysłuchać, dziś raczej tego nie żałują.

Zestaw do soli i pieprzu dla marki Nambé błyskawicznie stał się sprzedażowym hitem, kosz na śmieci Garbo dla marki Umbra przekroczył liczbę 7 mln sprzedanych egzemplarzy.

Te wydawałoby się banalne przedmioty otworzyły mu drogę do sławy i kariery.

Kosz Garbo marki Umbra, proj.: Karim Rashid

Te wydawałoby się banalne przedmioty otworzyły mu drogę do sławy i kariery. Dziś projektuje dla najsłynniejszych marek na świecie. Tych luksusowych (Alessi, Veuve Clicquot czy Armani) i tych bardziej dostępnych (3M, Samsung, Asus, Gorenje czy BoConcept). Swoimi zaskakującymi pomysłami pomaga przebić się start-upom, takim jak brytyjski Method Home. Opakowania środków czystości przypominające butelki ekskluzywnych kosmetyków podbiły serca klientów. A Karim Rashid znów udowodnił, że jego wizjonerskie, niesztampowe podejście sprawdza się wbrew zdaniu wszystkich.

Przez wiele lat nazywano Rashida ‘księciem plastiku’, ale kierunek, w którym ostatnio podąża należałoby raczej określić jako zaawansowaną technologicznie ekologię.

Projektuje przedmioty z biodegradowalnych materiałów lub rzeczy wielokrotnego użytku, jak butelka Bobble Water czyszcząca wodę węglowym filtrem. Choć fascynuje go cyfrowa epoka, w której żyjemy, wierzy głęboko, że technologia ma służyć człowiekowi, jego zdrowiu, dobremu samopoczuciu i rozwojowi.

Bobble Water, proj.: Karim Rashid

Choć fascynuje go cyfrowa epoka, w której żyjemy, wierzy głęboko, że technologia ma służyć człowiekowi, jego zdrowiu, dobremu samopoczuciu i rozwojowi. Czym w tym roku zaintryguje gości Warsaw Home? Czy znów będzie nas namawiał do większej wiary w siebie i swoje umiejętności? Czy zaprezentuje swoje nowe pomysły i wizje? Trudno przewidzieć, ale na pewno podobnie jak rok temu warto będzie posłuchać jego prelekcji!

5. Michał Bachowski, zastępca redaktora naczelnego F5 – ‘Odważna komunikacja jako sposób na promocję designu w sieci’ (08.10.2017; 13:00-14:00; Hala D)

Michał Bachowski, zastępca redaktora naczelnego F5

Teraz ktoś z naszej redakcji. Michał Bachowski z wykształcenia jest ekonomistą i design managerem, który pasjonuje się obserwowaniem nowych tendencji w obszarach wzornictwa, technologii, mediów i marketingu. Od 2012 roku pracuje w redakcji F5, gdzie z powodzeniem zamienia pasję w zawód. Regularnie daje też wykłady o trendach w designie i komunikacji – dotychczas wystąpił m.in. na Łódź Design Festival, Gdynia Design Days i Arena Design, a także w School of Form, Kieleckim Instytucie Designu oraz Lubelskim Instytucie Designu. O czym opowie podczas Warsaw Home 2017?

Do niedawna uważano, że zamierzone i samodzielne stworzenie treści, które jak zaraza rozprzestrzeniają się w sieci, jest zadaniem niemożliwym. Okazało się jednak, że virale są jak najbardziej odtwarzalne, z czego chętnie korzystają zarówno gwiazdy internetu, jak i współcześni marketerzy. Uczestnicy wykładu dowiedzą się jak wykorzystać składowe virali do odważnego promowania własnych projektów – komentuje Michał Bachowski.

DESIGN