Ciarki ASMR w kampanii IKEA, która pozwala posłuchać, jak brzmi NICNIEROBIENIE
Czteroliterowy skrót ASMR pochodzi od angielskiej nazwy Autonomous Sensory Meridian Response. W wolnym tłumaczeniu, chodzi o spontaniczną odpowiedź układu nerwowego na bodźce odnoszące się do różnych zmysłów i doznań. W praktyce jest to przyjemne uczucie mrowienia w okolicach głowy i szyi, wywołane przez tzw. wyzwalacze. Technika ta jest najczęściej wykorzystywana do relaksu i przy problemach z zasypianiem. Ten nietypowy sposób na odpoczynek ma już miliony entuzjastów na całym świecie. Dlatego polski oddział IKEA postanowił wykorzystać go w najnowszej kampanii. Została ona zrealizowana poprzez szepty i dźwięki wydobyte z materiałów, z których stworzone są produkty szwedzkiej marki.
– Dzisiaj mówi się nam, że cały czas mamy być aktywni, być ciągle w biegu. A my wierzymy, że warto i wolno wypoczywać. Kiedy pozornie nie robisz nic, robisz bardzo wiele: ładujesz baterie, masz czas podjąć decyzję czy po prostu cieszyć się daną chwilą. Wykorzystując technikę ASMR, chcemy, aby odbiorca nie tylko zobaczył, ale też usłyszał i poczuł, że z IKEA może pozwolić sobie na naturalny relaks – mówi Bartosz Binczewski, Digital Marketing Leader w IKEA.
Fenomen ASMR nie został jeszcze dostatecznie przebadany, zwłaszcza jego powiązania ze złożonością ludzkiego umysłu. Zdobywa on jednak coraz większe zainteresowanie na wielu płaszczyznach, również w marketingu.
– Są takie globalne trendy, których wykorzystanie w kampaniach marketingowych może być nieoczywiste. Takim trendem jest ASMR, który okazał się jednak być idealnym dopełnieniem naszej idei kreatywnej. Po raz pierwszy w Polsce i po raz pierwszy na taką skalę wykorzystaliśmy to zjawisko, tworząc kolejną odsłonę wiosennej kampanii z IKEA o odpoczywaniu i nicnierobieniu. A wszystko po to, by zapewnić użytkownikom prawdziwą przestrzeń do relaksu – mówi Patrycja Lukianow, Deputy Creative Director w Saatchi & Saatchi IS.
Działania wykorzystujące technikę ASMR, prowadzone w ramach wiosennej kampanii IKEA zachęcającej do odpoczynku. Akcję otworzył fabularyzowany film na kanale YouTube Grupy Filmowej Darwin, którego kontynuacją jest video na kanale IKEA Polska – wypoczynkowa sesja ASMR z wykorzystaniem relaksacyjnego wpływu produktów IKEA i… nietypowym gościem.
W niespełna 24h od premiery materiałów oba video znalazły się w zestawieniu aktualnie najbardziej popularnych filmów YouTube „Na czasie”. Dodatkowo na kanale YouTube dostępna jest lista kilkunastu nietypowych utworów – to prawie godzina skomponowanych dźwięków wydawanych przez meble i dodatki IKEA, dzięki którym odpoczniemy w niecodzienny sposób. Niestandardowo będzie można również doświadczyć produktów poprzez videoposty na Facebooku i Instastories oraz na stronie internetowej IKEA.pl.
Dodatkowe działania w ramach wiosennej kampanii IKEA o odpoczywaniu przygotowała agencja Saatchi & Saatchi IS z zespołem marketingu IKEA, przy współpracy z Tank Production, Black Rabbit, Hash.fm, Garden of Words, Ztudio&Burza oraz Grupą Filmową Darwin.