Design jest kobietą – podsumowanie jubileuszowej edycji konkursu Mazda Design 2019

Projektantki najlepiej zinterpretowały japońską koncepcję pauzy.
.get_the_title().

W tym roku już po raz dziesiąty zorganizowano prestiżowy konkurs Mazda Design. Tej wyjątkowej, jubileuszowej edycji przewodziło wieloznaczeniowe hasło MA, które przetłumaczyć można jako “pauza”, “przestrzeń pomiędzy”, “oddech” czy “przerwa”. Spośród rekordowej liczby 500 zgłoszeń jury wyłoniło zwycięskie projekty w trzech kategoriach: “CZŁOWIEK”, “PRZESTRZEŃ” i “ZNAK”, których autorzy otrzymali 10 tys. złotych, a dodatkowo przyznało Grand Prix wynoszące 5 tys. złotych.

Źródło: Materiały Prasowe Mazda

Uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie nagród nastąpiło 25 maja, podczas gali na zakończenie tegorocznej edycji Łódź Design Festival. Jurorzy podkreślili niezwykłą różnorodność i niekonwencjonalność projektów nadesłanych przez uczestników konkursu w tym roku, co wpisuje się w styl, w jakim od lat projektuje Mazda. Motyw przewodni dał do myślenia nie tylko aspirującym do zwycięstwa designerom, ale także samym członkom jury, którzy mieli okazję, by złapać oddech i zastanowić się, w jakim kierunku zmierza współczesny design.

W tym roku nagrody główne przyznano kobietom.

Nagrodę Grand Prix i za najlepszy projekt w kategorii “PRZESTRZEŃ” otrzymały Joanna Kośko i Roksana Licznerska. Stworzyły one obiekt o nazwie “Miko” – swego rodzaju zegar, który odbija i załamuje światło, tworząc efektowne iluminacje będące zapisem zmian kierunku i natężenia naturalnego światła słonecznego.

Źródło: Materiały Prasowe Mazda
Źródło: Materiały Prasowe Mazda

Projektantki zainspirowały się trzema wartościami – światłem, przestrzenią i czasem – i stworzyły rzecz o minimalistycznej, subtelnej estetyce.

W kategorii “CZŁOWIEK” zwyciężyła Ewa Nowak z projektem zatytułowanym “Incognito”.

Źródło: Materiały Prasowe Mazda
Źródło: Materiały Prasowe Mazda

Jest to delikatna, piękna w swojej prostocie maska, która ma zapewnić użytkownikowi ochronę przed wszechobecnymi kamerami i systemami rozpoznawania wizerunku. Zaburza ona sposób, w jaki postrzegane są najważniejsze elementy rozpoznawania twarzy: oczy, nos, usta. Projektantka testowała maskę na sobie, robiąc sobie zdjęcia i wykorzystując algorytm Facebooka do rozpoznawania twarzy, aby sprawdzić jej efektywność.

Najlepsze nowe logo Mazda na kolejne stulecie istnienia marki (zadanie w kategorii “ZNAK”) stworzył duet projektantek – Natalia Konowałek i Dominika Baran.

Źródło: Materiały Prasowe Mazda
Źródło: Materiały Prasowe Mazda

“Synergia” to logo, które doceniono ze względu na jego dynamikę, innowacyjność, a jednocześnie prostotę – wartości, które dzieli z designem kultywowanym od lat przez Mazdę. Znak został stworzony na ekrany OLED-owe, dzięki czemu w przyszłości będzie można go wyświetlać w postaci animacji nawet na całych samochodach.

Źródło: Materiały Prasowe Mazda

Podczas finałowej gali jury przyznało także nagrodę Mazda Award za najlepszy polski projekt zrealizowany w ciągu ostatnich trzech lat. Otrzymała go Agnieszka Bar za “Splecione” – kolekcję szklanych naczyń wyciśniętych w wiklinie, które w nowatorski sposób łączą nowoczesny design z kaszubską tradycją rzemieślniczą i sztuką.

Źródło: Materiały Prasowe Mazda
Źródło: Materiały Prasowe Mazda

Projektantka po otrzymaniu nagrody podkreśliła, że minimalistyczny design jak najbardziej łączyć można z tradycyjną sztuką rzemieślniczą i że proste, funkcjonalne produkty także mogą stanowić odzwierciedlenie duszy i emocji artysty.

Tekst: AO

DESIGN