Esencja polskiego designu: znamy zwyciezców Must Have 2025

W świecie designu, gdzie forma spotyka się z funkcją, a estetyka z odpowiedzialnością, Polska ma się czym pochwalić. Tegoroczna edycja plebiscytu must have 2025, organizowanego przez Łódź Design Festival, to nie tylko święto piętnastej już odsłony tej wyjątkowej inicjatywy, lecz także wyraźny dowód na to, że rodzime wzornictwo niezmiennie zachwyca, zaskakuje i… wyznacza kierunki.
Jak co roku, Rada Ekspercka uhonorowała produkty, które wyróżniają się nie tylko wizualną atrakcyjnością, ale przede wszystkim lokalnością, jakością, użytecznością i ekologicznym podejściem do projektowania. Wśród ponad sześćdziesięciu wybranych propozycji znajdziemy meble, tekstylia, ceramikę, oświetlenie, publikacje, a nawet aplikacje mobilne i… designerskie budki lęgowe.
– To najbardziej demokratyczna formuła konkursu, w której każdy – niezależnie od tego, czy zgłasza się sam, czy jest nominowany – ma równe szanse – mówi Anna Grużewska, redaktorka naczelna magazynu Czas na Wnętrze, ekspertka plebiscytu od 12 edycji.
Tegoroczna selekcja must have to prawdziwa mozaika talentów i świeżych idei. Co warto wyróżnić?
Maja Ganszyniec (jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich projektantek) prezentuje aż trzy wyróżnione projekty: Angle, Drum i Litt – balansujące między elegancją a funkcjonalnością.

Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz) pojawia się na liście kilkukrotnie – od lamp Apolin, przez systemy biurowe Nebula i Frame, po kolekcję sof La Roche.


Maria Jeglińska-Adamczewska, znana z konceptualnego podejścia do designu, oczarowuje kolekcją FYR – świecznikami stworzonymi specjalnie dla hoteli PURO.
Uwagę zwraca również 'Kawałek świata’ – książka o historii Warszawy, znakomicie zaprojektowana i wydana przez Muzeum Warszawy, która pokazuje, że wzornictwo gra dziś istotną rolę także w kulturze i edukacji.
Nowe pokolenie, nowe potrzeby
Plebiscyt must have pokazuje także ewolucję polskich potrzeb i gustów. Estetyka idzie w parze z funkcjonalnością – użytkownicy oczekują, by przedmioty były wielozadaniowe, zrównoważone i ponadczasowe. Z tego ducha narodziły się m.in.: Naczynie do kiszenia z Instytutu Dizajnu w Kielcach – reinterpretacja tradycji w duchu zero waste.
Kolekcja Artisan od FRØPT – fronty meblowe, które łączą rzemiosło z nowoczesnym minimalizmem.
Numbird – budki lęgowe, które są jednocześnie tablicami adresowymi. Design z misją? Zdecydowanie tak.
Od kuchni po dziecięcy świat
Różnorodność kategorii jest znakiem rozpoznawczym konkursu – od luksusowych kosmetyków Alba1913, przez nowoczesne systemy kuchenne Hoel, po wanienkę dziecięcą TEGGI czy fotelik Plof. Każdy produkt, bez względu na skalę, ma w sobie ten nieuchwytny pierwiastek: zaprojektowano go z myślą o człowieku.
Nasze ulubione projekty? Poniżej zaledwie kilka, chociaż ciężko było nam wybrać. Polski design jest wart uwagi i docenienia.
Kafle Królik (Nowy Eden, Radość), projekt: Aleksandra Żeromska, Królik (marka), Kaflarnia Karny ’Kafel-Kar’ (producent)
Królik, to młoda i nowoczesna marka wzornicza z Kaflarni Karny ’Kafel-Kar’, jednej z najstarszych kaflarni w Europie Środkowej. Zuchwały Królik wnosi śmiałą i nowoczesną wizję do tradycyjnej sztuki kaflarskiej. Marka wyobrażona i opracowana przez dyrektor kreatywną Aleksandrę Żeromską, i zrealizowana przez mistrzów rzemiosła z Kaflarni Karny ’Kafel-Kar’ uwodzi bogactwem kolorów i reliefowych wzorów. Nasze kafle cieszą zmysły i zapraszają do tworzenia unikatowych przestrzeni pełnych wyobraźni.
Kolekcja FALA, projekt: Nikodem Szpunar, produkcja: ARTERA/Aldex
Kolekcja FALA to oświetlenie inspirowane harmonią natury, w której forma lamp odzwierciedla płynność i delikatność fal wodnych. Projekt, łącząc nowoczesność z estetyką lat 70-tych, charakteryzuje się opływowymi kształtami i elegancką prostotą. Kolekcja dostępna jest w pięciu wariantach kolorystycznych. Lampy wykonano z trwałej stali, co zapewnia ich wytrzymałość i długowieczność.

The Forest Spirits, projekt: Aleksandra Żeromska, produkcja: Bosa
Magiczne stworzenia, które żyją w lesie, chroniąc naszą przyrodę. Aleksandra Żeromska w tej kolekcji ceramicznych obiektów/rzeźb łączy wyobraźnię polskiego folkloru, z którym dorastała. To właśnie z tej twórczej inspiracji powstały pełne życia i przyjazne istoty, żyjące w harmonii z naturą i lasem. Te legendarne i trudne do odnalezienia istoty odpędzają złe duchy i przynoszą szczęście. Talizmany dla twojego domu, niosące pozytywną energię.

Kilim Wacław, projekt: Dominika Krogulska Czekalska, produkcja: Splot

Rondin – unikatowe obiekty świetlne, Projekt: Wioletta Taratuta, Iwo Rzepiela, produkcja: Rondin
Unikatowe lampy w duchu upcyclingu, które wprowadzają emocje do wnętrza, opowiadając własną, niepowtarzalną historię. Światło wydobywa subtelność i dynamikę kształtów, oddając hołd formom wzornictwa szkła minionych lat. Każda lampa to niepowtarzalna kompozycja – osobisty manifest artystycznej ekspresji, w którym dialog między dawnym a nowym, tradycją a współczesnością nadaje przestrzeni ponadczasowy charakter i zaprasza do zabawy otoczeniem.

Wazon Zefir, projekt: Hasik Design Studio (Grzegorz Hasik, Tomasz Krzyżanowski), produkcja: Hasik Design Studio

Stolik ULU, projekt: Małgorzata Schulz, produkcja: ULUM

MASOVIA, projekt: Dorota Koziara, produkcja: Tubądzin

Kolekcja Lampin, projekt: Oskar Zieta, produkcja: Oskar Zieta

’SAW – Ludzie i Wnętrza’
Projekt: Anna Olga Chmielewska (koncepcja artystyczna, redaktoraka naczelna), Adam Pulwicki (koncepcja artystyczna), Jola Skóra (koncepcja artystyczna, fotoedycja), Justyna Krüger, Jerzy Sadowski, Maciej Kłosowski (projekt graficzny), Agnieszka Krzysztoń (redakcja tekstów, korekta), Agnieszka Stefańska (opieka artystyczna), Justyna Beczek, Romana Tryc (opieka organizacyjna), HSH PR (promocja)
Produkcja: Wydawca: SAW – Stowarzyszenie Architektów Wnętrz

Palarnia kawy specialty – COFFEE PLANT
Projekt: Mateusz Machalski (projektant graficzny nowych opakowań i logo), Dagmara Chmielarz (współzałożycielka marki COFFEE PLANT), Patrycja Ogrodnik (strategia komunikacji rebrandingu marki), Produkcja: COFFEE PLANT
COFFEE PLANT to palarnia kawy specialty, która działa od 2019 r. i zdobyła pozycję najszybciej rozwijającej się palarni w Polsce w tym segmencie. Tworzymy zespół pasjonatów, dla których smak i jakość to absolutne priorytety. Dzięki dbałości o każdy detal – od wyboru ziaren, przez proces wypalania, aż po finalny produkt – dostarczamy kawę najwyższej jakości. Wyróżnia nas czysty smak oraz wyraziste deskryptory, które podkreślają charakter każdej kawy. W 2024 r. marka przeszła rebranding.
Album „SAW – Ludzie i Wnętrza” jest publikacją unikalną. To pierwsze, przekrojowe, 450-stronicowe wydawnictwo, ukazujące dorobek 70-ciu renomowanych pracowni architektury wnętrz zrzeszonych w SAW. Pierwszy w historii polskich wydawnictw album tak obszernie prezentujący najpiękniejsze polskie wnętrza oraz portrety ich twórców. Album wzbogacili swoimi autorskimi felietonami redaktorzy i redaktorki wiodących na polskim rynku magazynów i serwisów z branży Home&Living

źródło: informacja prasowa