IKEA idzie na wojnę z plastikiem i odpadami. Skala działań firmy zaskakuje

IKEA wycofa ze swoich restauracji plastikowe słomki i inne jednorazowe produkty. Firma będzie wykorzystywać tylko materiały odnawialne oraz pochodzące z recyklingu. To nie wszystko.
.get_the_title().

Ostatnia okładka „National Geographic” sprawiła, że temat plastiku stał się głośny w mediach społecznościowych.  My też ostatnio obszernie go opisywaliśmy – staraliśmy się przedstawić wam kilka najważniejszych wątków związanych z zasypywaniem naszej planety plastikowymi odpadami i zaprezentować kilka strategii tego, jak w codziennym życiu możemy ograniczyć zużycie plastiku. To bardzo ważne, bowiem od 1950 roku, kiedy ruszyła masowa produkcja plastiku, wytworzono 8,3 mld ton produktów z tego materiału. Aż 6,3 mld ton stało się odpadami, a 5,7 mld ton nigdy nie zostało poddanych recyklingowi (dane na rok 2017).

Także tendencja do wprowadzania prawnych zakazów związanych z plastikiem jest coraz bardziej widoczna.

Pod koniec maja Komisja Europejska ogłosiła wstępny projekt zakazu jednorazowych naczyń, sztućców, słomek i innych plastikowych przedmiotów na terenie Unii Europejskiej. Do 2021 obejmie on dziesięć przedmiotów, które, na równi z plastikowymi sieciami rybackimi, odpowiadają za 70 proc. ogólnego zanieczyszczenia mórz i oceanów – na czarnej liście znajdują się patyczki do uszu, plastikowe talerze, jednorazowe sztućce, słomki, mieszadełka do drinków czy patyki do balonów.

Tylko 18 proc. plastiku na całym świecie poddawane jest recyklingowi. Jednym z produktów najcięższych do przetworzenia są słomki do napojów. Amerykanie wyrzucają ich 500 mln dziennie.

Jak wspomnieliśmy, projekt Komisji Europejskiej jest narazie w fazie wstępnej, jednak znalazły już firmy, które nie tylko już teraz pracują nad wprowadzeniem jego zapisów, ale planują zrobić znacznie więcej. Jedną z pierwszych była IKEA, która zaprezentowała nową strategię zrównoważonego rozwoju podczas Democratic Design Days w Älmhult. W dokumencie „People & Planet Positive”, szwedzka firma zobowiązała się m.in. do stosowania wyłącznie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Termin? 2030 rok.

To właśnie przejście na gospodarkę cyrkularną jest wg IKEA szansą na odwrócenie schematu: kupujemy, używamy, wyrzucamy i kupujemy nowe. I nie chodzi tu wcale o rezygnację z kupowania.

Według założeń gospodarki cyrkularnej, da się zminimalizować negatywny wpływ produkcji i naszej konsumpcji na środowisko, jeśli „tylko” produkuje się rzeczy tak, by nie tworzyć odpadów.

Idea „więcej z mniej” doskonale wpisuje się zresztą w globalne działania marki podejmowane w ostatnich latach – w jej ofercie już w 2017 roku pojawiły się fronty kuchenne KUNGSBACKA. Meble powstały z drewna pochodzącego z recyklingu i z przetworzonych, plastikowych butelek PET.

Meble kuchenne IKEA KUNGSBACKA powstały z drewna pochodzącego z recyklingu i z przetworzonych, plastikowych butelek PET.

Przejście na materiały odnawialne i pochodzące z recyklingu to nie wszystko. Dokument „People & Planet Positive” zawiera znacznie więcej konkretnych działań i założeń, które IKEA chce zrealizować do 2030 roku. Obejmują one m.in.  wycofanie plastikowych słomek, mieszadełek oraz innych produktów jednorazowego użytku ze sklepów i restauracji do 2020 roku (czyli wcześniej niż wymaga tego wstępny projekt Komisji Europejskiej) czy zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności energetycznej z własnej działalności, by przyczynić się do przeciwdziałania zmianom klimatu.

Tak wyglądają zobowiązania i cele IKEA dotyczące niedalekiej przyszłości, jednak marka chce również inspirować swoich klientów do prowadzenia zrównoważonego życia na co dzień.

Każdy z nas może zmienić swój dom i najbliższe otoczenie, a dzięki temu czuć się lepiej i zrobić coś dobrego dla planety.

Jak pokazało badanie Globescan dla IKEA, Polacy czuliby się bardziej zmotywowani do działania, gdyby otrzymali gotowe i konkretne porady, co i jak mogą zrobić. Dlatego firma zaprosiła swoich pracowników oraz ich rodziny do przetestowania i wdrożenia różnych rozwiązań w zakresie ekologicznego stylu życia. Ich doświadczenia i obserwacje pozwoliły na „odczarowanie” zrównoważonej konsumpcji. Jakie wyzwania zostały postawione przed pracownikami firmy?

1. Ograniczenie ilości odpadów

Metody ograniczania ilości odpadów w domu są proste i nie wymagają od nas wielkiego nakładu pracy – wystarczy np. wybierać produkty bez opakowania, gdy kupujemy warzywa, owoce czy mięso. Warto również ograniczyć korzystanie w domu z ręczników papierowych, a najlepiej zrezygnować z nich całkowicie – w przeciętnym europejskim domu odpowiadają one za powstawanie 50 kg odpadów rocznie.

2. Oszczędzanie energii oraz inspirowanie rodziny do bardziej zrównoważonego życia.

Wystarczy zaopatrzyć się w butelkę wielokrotnego użytku, by ograniczyć zużycie wody podczas produkcji plastikowych butelek. Zamiast kupować zgrzewkę wody, można korzystać z ujęcia z wodą źródlaną. Warto też zachęcić rodzinę i przyjaciół do smażenia owoców, kiszenia ogórków i przecierania pomidorów, które trafią do butelek i słoików. Zmniejszając liczbę kupowanych zimą owoców i warzyw, zaoszczędzimy planecie paliwa potrzebnego na ich transport oraz środków chemicznych wykorzystywanych do upraw i przechowywania, a także zmniejszymy emisję CO2.

3. Życie w zdrowszym i czystszym otoczeniu

Temat ten jest szczególnie ważny w Polsce, gdzie mierzymy się z dotkliwym problemem zanieczyszczenia powietrza, a energia jest wciąż pozyskiwana głównie ze źródeł nieodnawialnych. Sprzymierzeńcem w tej nierównej walce są rośliny, zwłaszcza te oczyszczające powietrze. By oszczędnie gospodarować wodą w domu, tę do podlewania roślin można pozyskiwać m.in. z deszczówki. Warto zadbać także o uświadomienie lokalnej społeczności, czym najlepiej ogrzewać dom. Jeden z ambasadorów programu „IKEA. Dla Ciebie, dla domu, dla planety” przeprowadził kampanię informacyjną, której celem było przybliżenie sąsiadom problemu smogu, uświadomienie jego wagi oraz zaprezentowanie metod jego zapobiegania. Dzięki temu odkryli oni, jak sprawdzać stan powietrza, gdzie zaopatrzyć się w maskę antysmogową oraz domowy oczyszczacz powietrza.

By samemu przekonać się, że nasze codzienne decyzje mają wpływ na stan środowiska naturalnego, warto wejść na specjalną platformę IKEA. Udostępniono tam praktyczny przewodnik dotyczący tego, jak żyć w bardziej świadomy, ekologiczny sposób, dbając przy tym o zdrowie i zasobność portfela.

DESIGN