Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Jak zaprojektować wnętrze przedszkola? 3 polskie realizacje, z których warto wziąć przykład

Zobaczcie trzy realizacje w Poznaniu, które udowadniają, że polskie przedszkola mogą być pięknie i mądrze zaprojektowane.
.get_the_title().

Przestrzeń, w której przebywają małe dzieci, wpływa na ich rozwój i samopoczucie. Ma też ogromne znaczenie we wspieraniu procesu uczenia się. Dobrze zaprojektowane przedszkole powinno w zrównoważony sposób łączyć różne potrzeby najmłodszych: dawać dzieciom poczucie bezpieczeństwa, zachęcać je do eksperymentowania, rozwijać ich samodzielność, tworzyć strefy do wyciszenia i odpoczynku oraz do ruchu i nieskrępowanej zabawy. To miejsce, które powinno działać na wszystkie zmysły dzieci.

Przedszkola w Poznaniu

Jak spełnić te wytyczne podczas aranżowania przestrzeni przedszkola? Warto skorzystać z wiedzy zawartej w publikacji, która powstała w ramach przedsięwzięcia „Aktywne sposoby uczenia się w edukacji przedszkolnej – poznańskie centra wymiany doświadczeń”, które w latach 2016-2019 realizowało Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Urzędu Miasta Poznania. Partnerem merytorycznym działań był Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren. W poradniku swoimi doświadczeniami podzieliło się biuro projektowe Atelier Starzak Strebicki, które w ramach projektu wprowadziło innowacyjne rozwiązania do trzech miejskich przedszkoli w Poznaniu: Przedszkola nr 42 „Kwiaty Polskie”, Przedszkola nr 46 i Przedszkola nr 87 im. Jacusia i Agatki. Niech miejsca biorące udział w projekcie będą inspiracją dla innych w świadomym kształtowaniu przestrzeni dla najmłodszych.

Przedszkola w Poznaniu
Przedszkola w Poznaniu
Przedszkole nr 42 „Kwiaty Polskie”, zdjęcia: Mateusz Bieniaszczyk

W Przedszkolu nr 42 „Kwiaty Polskie” przebudowano wnętrza dwóch sal lekcyjnych. Przylegające do siebie, przestronne pomieszczenia oddzielały dwuskrzydłowe – i najczęściej zamknięte – drzwi. Po konsultacjach z przedszkolankami prowadzącymi sąsiadujące grupy, zdecydowano się otworzyć przestrzeń i pozwolić na swobodny przepływ aktywności między salami. Masywne tapicerowane drzwi zastąpiono przesuwanymi, drewnianymi panelami pomalowanymi do połowy wysokości emulsją tablicową. Uspokojono też kolorystykę całego wnętrza. Ściany i sufit przemalowano na kolor biały, natomiast miejsca, które brudzą się najszybciej, pomalowano łatwo zmywalną farbą w kolorze szarym.

W sali północnej z oknami ciągnącymi się wzdłuż dwóch szczytowych ścian zorganizowano przestrzeń na pracownię plastyczną – twórczą i spokojną pracę małych rąk.

Pod oknami, na całej długości ściany, zainstalowano szeroki parapet, który służy jako blat do konstruowania i rysowania. Parapet stanowi też dogodny punkt widokowy dla dzieci do obserwowania tego, co dzieje się na zewnątrz.

Przedszkola w Poznaniu
Przedszkola w Poznaniu
Przedszkole nr 42 „Kwiaty Polskie”, zdjęcia: Mateusz Bieniaszczyk

W sali południowej – doświetlonej przestronnymi oknami wychodzącymi na zadrzewiony przedszkolny plac zabaw – dominującym elementem jest zajmująca róg sali, zabezpieczona siatką, antresola.

Antresola umożliwia zarówno obserwowanie wszystkiego spod sufitu, jak i schowanie się w kąciku piętro niżej, a jej schody pełnią jednocześnie funkcję audytorium. W tej sali, podobnie jak w północnej, wzdłuż okien ciągnie się szeroki, drewniany parapet, przy którym można zarówno układać klocki, jak i po prostu posiedzieć i poobserwować na świat dokoła.

Przedszkola w Poznaniu
Przedszkola w Poznaniu
Przedszkole nr 42 „Kwiaty Polskie”, zdjęcia: Mateusz Bieniaszczyk

Każdą z sal przedszkola „Kwiaty Polskie” projektanci z pracowni Atelier Starzak Strebicki podzielili na strefy: stolikową, ulokowaną przy samym wejściu – gdzie dzieci jedzą posiłki oraz zabawy wspólnej – w centrum. Dzięki otwartemu przejściu między salami, stworzono naprawdę spory metraż. Trzecia strefa – w sali północnej przeznaczona na pracownię plastyczną, a w sali południowej na aktywność fizyczną – zachęca dzieci do integracji i eksplorowania obydwu sal. Poszczególne strefy oddzielono od siebie niskimi, mobilnymi szafkami, gdzie schowano wszystkie rzeczy potrzebne do pracy i zabawy, które pozwalają, w zależności od potrzeb i wyobraźni, to zmniejszać, to rozszerzać przestrzeń.

Przedszkola w Poznaniu
Przedszkola w Poznaniu
Przedszkole nr 46, zdjęcia: Mateusz Bieniaszczyk

W przedszkolu nr 46 przy ul. Księżycowej 10 zmiany zaczęto od koloru wnętrza. Wybrano delikatną szarość, która uspokoiła poprzednią, nieprzyjemną dla dzieci kolorystykę przestrzeni.

Dużą, wielofunkcyjną salę przedszkolną (102 m2) podzielono na elastyczne strefy, które spełniają warunek przestrzennej mobilności – w ciągu kilku minut można szybko zmienić ich układ i dostosować pomieszczenie do aktualnych potrzeb.

Centralną część sali stanowi strefa wspólna służącą do kolektywnej zabawy oraz ćwiczeń. Wykorzystanie wnęki po przeciwnej stronie wejścia pozwoliło na wydzielenie minisceny z możliwością zamontowania kotary. Dzięki temu przedszkole zyskało strefę teatralną, która znakomicie sprawdza się w przypadku działań artystycznych dzieci.

Przedszkola w Poznaniu Przedszkola w Poznaniu
Przedszkola w Poznaniu
Przedszkole nr 46, zdjęcia: Mateusz Bieniaszczyk

W dwóch narożnikach projektanci zorganizowali strefy drewnianych podestów, które służą jako miejsca do przechowywania przedszkolnych sprzętów. Podesty doskonale sprawdzają się też jako audytoria oraz miejsca zabaw dla mniejszych grup.

Wzdłuż ścian postało miejsce do przechowywania – zamontowano tam szafy z półkami. Nowe funkcje zyskały wnęki okienne, gdzie powstały szerokie parapety, które zamieniły się w przytulne strefy do odpoczynku z widokiem na dziedzińce budynku. Aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń we wnękach pod parapetami, zaprojektowano tam schowki. Aranżację przedszkolnego wnętrza uzupełniają mobilne siedziska, które na co dzień służą do zabawy, a w czasie występów pełnią funkcję dodatkowych siedzeń dla publiczności.

Przedszkola w Poznaniu

Przedszkole nr 87 im. Jacusia i Agatki na poznańskiej Wildzie to przykład dobrze zaprojektowanej architektury, która stanowiła inspirację dla młodszego pokolenia architektów. Działania projektantów Atelier Starzak Strebicki skupiły się tutaj na przebudowie trzech sal lekcyjnych.

Duża przestrzeń i zróżnicowanie wysokości sufitów w każdej z sal pozwoliły na wyznaczenie dwóch stref: ogólnej (wyższej), przeznaczonej na wspólne zabawy i ćwiczenia, oraz kameralnej (niższej), która jest miejscem odpoczynku.

Sale połączyły nowe, mobilne drzwi. Pokryto je częściowo farbą tablicową, dzięki czemu służą jako panel, na którym można zamieszczać informacje i rysunki. Wzdłuż fragmentu ściany z przesuwanymi drzwiami stanęła szafa.

Przedszkola w Poznaniu
Przedszkola w Poznaniu
Przedszkole nr 87 im. Jacusia i Agatki, zdjęcia: Mateusz Bieniaszczyk

W narożniku jednej z sal zbudowano wielofunkcyjny podest. To przestrzeń do zabawy w mniejszych grupach, dzięki czemu dzieci są skoncentrowane na tym, co robią. Jednocześnie podest pełni rolę małej sceny, przestrzeni pobudzającej kreatywność i wzajemne interakcje. W jego wnętrzu powstała zaś dodatkowa przestrzeń do przechowywania.

Dzięki temu, że poszerzono parapety, przedszkolaki zyskały kolejne miejsca do spędzania czasu i obserwowania przyrody w szkolnym ogrodzie.

Aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń, pod parapetami znalazły się schowki do przechowywania rzeczy i zabawek. Przy wyborze materiałów do przedszkolnych wnętrz projektanci kierowali się ich właściwościami multisensorycznymi, wytrzymałością oraz powierzchnią przyjazną w użytkowaniu, dlatego zdecydowali się na wykonanie wszystkich elementów ze sklejki brzozowej.

Przedszkola w Poznaniu Przedszkola w Poznaniu
Przedszkola w Poznaniu
Przedszkole nr 87 im. Jacusia i Agatki, zdjęcia: Mateusz Bieniaszczyk

Źródło: starzakstrebicki.eu
Opracowanie: AB

DESIGN