Japońska koncepcja pauzy tematem jubileuszowej edycji konkursu Mazda Design 2019
![Japońska koncepcja pauzy tematem jubileuszowej edycji konkursu Mazda Design 2019 .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2019/02/MazdaDesign2019motywyEdit-03.png)
W tym roku już po raz 10. odbywa się konkurs projektowy Mazda Design, w którym pula nagród wynosi 35 tys. złotych. W tym roku poznamy także już trzeciego laureata pozakonkursowej nagrody Mazda Design Award – przyznawanej polskiemu twórcy najlepszego projektu, który został zrealizowany w ubiegłych latach – której wartość wynosi 50 tys. złotych.
Zeszłoroczna edycja, zorganizowana pod hasłem reVISION, skupiała się na powiązaniach pomiędzy nowoczesnym designem a tradycyjnymi technikami rzemieślniczymi. Nagrodę główną GRAND PRIX i kwotę 15 tys. złotych otrzymał Błażej Krzepina za projekt “Zmysł Dotyku”. Pisaliśmy o tym tutaj.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/02/MZD1.png)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/02/mazda1.jpg)
Motywem przewodnim tegorocznej, jubileuszowej edycji jest japońskie słowo “MA” kryjące w sobie wiele pokrewnych znaczeń – “pauza”, “odstęp”, “przestrzeń pomiędzy” czy “oddech”. Jest elementem na stałe wpisanym w nazwę marki Mazda, ale i konceptem, który oddaje jej charakter.
“MA” to esencja japońskiej estetyki, pustka pełna możliwości.
Filozofia jest widoczna w japońskim designie, sztuce i stylu życia, opiera się na przekonaniu, że w bałaganie nawet najbardziej wartościowe rzeczy tracą na znaczeniu – tam, gdzie jest wszystkiego pełno, nic się nie wyróżnia. “MA” jest symbolem czasu i przestrzeni, które możemy przeznaczyć na refleksję; ciszą, dzięki której słowa nabierają znaczenia; przerwą, w której jesteśmy w stanie kreatywnie działać, projektując otaczającą nas przestrzeń życiową.
Japońska tradycja i filozofia mają ogromny wpływ na estetykę samochodów Mazda. W duchu “MA” powstał projekt najnowszego modelu Mazda3, w którym usunięto zbędne, rozpraszające elementy, zastępując je pięknymi, ale prostymi kształtami i formami.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/02/36_All-New-Mazda3_HB_Sketch_Front.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/02/27_All-New-Mazda3_SDN_5HB_EXT.jpg)
Estetyka i styl, w zgodzie z którymi projektowane są samochody Mazda, powinny stanowić inspirację dla wszystkich uczestników tegorocznej edycji konkursu.
Tak jak i w poprzednich edycjach konkursu Mazda Design, tak i w tej studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych mogą nadsyłać swoje zgłoszenia w trzech kategoriach:
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/02/slider_ikony_black_bigger.png)
1. CZŁOWIEK – KOMFORT MINIMALIZMU
Zadanie w kategorii CZŁOWIEK polega na zaprojektowaniu dowolnego przedmiotu, który zwiększy komfort życia codziennego, poprzez zminimalizowanie nadmiaru bodźców napływających z otoczenia.
Uczestnik powinien potraktować „brak” jako pozytywną wartość oraz punkt wyjścia do projektowania – ważne jednak, żeby proponowany przedmiot dawał poczucie przyjemności człowiekowi poprzez „ograniczenie”. Zaprojektowany obiekt powinien znajdować zastosowanie współcześnie, cechować się minimalizmem i pięknem w znaczeniu kultywowanym przez estetykę Mazdy (“mniej daje więcej”) i przyjemnością użytkowania.
2. PRZESTRZEŃ – ŚWIATŁO JAKO TWORZYWO
Zadanie w kategorii PRZESTRZEŃ polega na zaprojektowaniu obiektu, mebla, elementu wyposażenia lub dekoracji wnętrz, który swoje piękno i funkcje ujawniać będzie w relacjach przestrzennych ze światłem.
Uczestnik powinien potraktować światło jako tworzywo i przyznać mu kluczową rolę w tworzeniu jakości i wartości estetycznej obiektu. Inspiracją mogą być w tym karoserie najnowszych modeli Mazdy, którym światło nadaje piękno i dynamikę.
3. ZNAK – LOGO NA NOWE STULECIE
Zadanie w kategorii ZNAK polega na zaprojektowaniu nowej (alternatywnej do obecnej) wersji logo – sygnetu i logotypu – Mazdy, które będzie stanowić symbol wejścia marki w nową erę projektowania samochodów.
Projekt powinien odwoływać się do kluczowych wartości marki, takich jak: sztuka designu, japoński kunszt, przyjemność prowadzenia, minimalizm, harmonia, a także wykorzystanie innowacyjnych technologii. Znak powinien pokazywać sposób, w jaki autor wyobraża sobie markę w przyszłości, a koncepcja logotypu powinna brać pod uwagę wartości i estetykę wyznaczone przez nową Mazdę 3. Nowe logo powstanie z okazji 100-lecia istnienia marki, które obchodzone będzie w 2020 roku.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/02/MAsterics_1754x702.png)
Nadesłane zgłoszenia oceni jury w składzie:
Jo Stenuit – Dyrektor Designu Mazda Motor Europe;
Tomek Rygalik – jeden z najbardziej znanych polskich designerów;
Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu Czas na Wnętrze;
Edgar Bąk – grafik wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną;
Marcin Rusak i Alicja Patanowska – projektanci, laureaci nagrody Mazda Design Award 2017 i 2018.
W każdej z kategorii zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. złotych, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5 tys. złotych.
Prace można zgłaszać do 16 kwietnia 2019 r. na stronie www.mazdadesign.pl. Ogłoszenie wyników nastąpi 17 maja 2019 na specjalnej pokonkursowej wystawie zorganizowanej podczas Łódź Design Festival, którego Mazda jest partnerem.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/02/MD2019_black_on_transparent.png)
Tekst: AO