Kwarantanna i dobre filmy: trylogia designu Gary’ego Hustwita dostępna za darmo
Trzy filmy, które wyreżyserował Gary Hustwit, niezależny amerykański twórca, składają się na idealny starter pack dla wszystkich tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze wzornictwem.
Przypadną do gustu również wszelkim pasjonatom designu, architektury wnętrz i mody, szukającym inspiracji w tych skomplikowanych czasach.
Trylogię otwiera nakręcona w 2007 roku „Helvetica”. Jak wskazuje sam tytuł, głównym bohaterem dokumentu jest jeden z najpopularniejszych i najczęściej używanych krojów pisma. Może to brzmieć dziwnie, ale 80-minutowy film o jednym foncie jest zaskakująco interesujący. Dlaczego? Hustwit idealnie pokazał, jak ogromny wpływ wywarła Helvetica na projektowanie, logotypy i reklamę. To zdecydowanie must-see nie tylko dla fanów typografii.
Następny projekt reżysera – „Objectified” – opowiada o współczesnym projektowaniu na masową skalę. Jak ważny jest design w codziennym życiu? Jak tworzyć przedmioty, biorąc pod uwagę nie tylko ich użyteczność, ale też aspekt estetyczny? Z jakimi problemami zmagają się designerzy? To tylko niektóre pytania, na jakie stara się odpowiedzieć Hustwit.
Reżyser poruszył również kwestię odpowiedzialności designerów za ochronę środowiska naturalnego.
Po „Helvetice” i „Objectified” Hustwit postanowił zmierzyć się z nieco szerszym tematem. Zamykający cykl „Urbanized” dotyczy architektury i urbanistyki, a zwłaszcza problemów oraz wyzwań, przed którymi stają architekci i projektanci podczas tworzenia oraz rozrastania się miast.
Dużo wywiadów, bardzo dobry montaż i świetne zdjęcia sprawiają, że dokument ogląda się z przyjemnością. Film spodoba się także spragnionym podróży oraz chcącym choć na chwilę przenieść się do innej rzeczywistości – w dokumencie pokazane zostało wiele miast, od Nowego Jorku poprzez Paryż, Rio de Janerio, kończąc na obrzeżach Kapsztadu.
Filmy dostępne są pod tym linkiem.
Tekst: Ola Oleszek