Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Ruszył konkurs Mazda Design 2018. Pula nagród do wygrania to 35 tys. zł

Uczestnicy konkursu Mazda Design 2018 – reVISION spojrzą za siebie, aby na nowo stworzyć teraźniejszość i przyszłość. Muszą się jednak śpieszyć, bo termin nadsyłania prac mija 1 maja.
.get_the_title().

Mazda Design 2018 to kolejna odsłona znanego konkursu, w ramach którego już od 9 lat nagradzane są najciekawsze koncepcje młodych projektantów. Tegoroczna edycja organizowana jest pod hasłem reVISION, które ma symbolizować rewizję sposobu myślenia o współczesnym designie, czyli potrzebę poszukiwania nowych znaczeń, czerpania z odczytywanej na nowo tradycji oraz łączenia historycznych i nowatorskich metod tworzenia. Właśnie dlatego znakiem graficznym konkursu jest symbol nieskończoności namalowany jednym pociągnięciem przez znanego grafika Pawła Miszewskiego, który chciał w ten sposób pokazać ciągłość, powtarzalność, odradzanie się idei oraz innowacyjność czerpiącą z tradycji.

reVISION to również powrót do tradycyjnych technik produkcji oraz ich połączenie z nowoczesnymi technologiami, czyli praktyki, zgodnie z którą pracują projektanci Mazdy. Bardzo często wprost nawiązują oni do historii japońskich mistrzów rzemiosła, czyli Takumi, a także konkretnych rozwiązań czerpanych z rękodzieła, obróbki drewna, metalurgii oraz kaligrafii czy tradycyjnej sztuki pracy z papierem – origami.

Specyficzna elegancja, jaką pragnie tworzyć i wyrażać Mazda, zakorzeniona jest w tradycjach klasycznej japońskiej estetyki. Jej istotą jest piękno delikatne i powściągliwe, lecz zarazem bogate i bujne. Ważną jego cechą jest staranna eliminacja wszystkiego, co zbędne – tak długo, aż pozostanie tylko to, co naprawdę konieczne. Dzięki temu doznaje się poczucia obfitości, choć jego źródłem są elementy, które wydają się zadziwiająco proste, zaprojektowane bez komplikacji. Właśnie tak, jak zaprojektowany został nowy koncepcyjny model, uznany przez jury 33. edycji Festival Automobile International za najpiękniejszy samochód koncepcyjny świata. – mówi o inspiracjach dla uczestników konkursu Ikuo Maeda, dyrektor zarządzający działu Projektowania i Stylistyki Marki w Mazda Motor Corporation.

Mazda Design 2018
Mazda VISION Coupe

– Mazda stara się kształtować obiekty piękne, wyrafinowane i jednocześnie dające poczucie ciepła, wygodnej i intymnej przestrzeni, dzięki której ludzie mogą rzeczywiście odczuwać swoją jedność z pojazdem. Dlatego tak dużo uwagi poświęcamy relacji, jaka w kulturze japońskiej wiąże ludzi z narzędziami, którymi się posługują. – dodaje Ikuo Maeda.

Mazda Design 2018 Mazda Design 2018

Aby wykonać jedno z zadań konkursowych w kategoriach: Człowiek, Przestrzeń oraz Znak – uczestnicy, studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych, spojrzą w przeszłość, aby na nowo stworzyć teraźniejszość i przyszłość.

W każdej z kategorii zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. zł, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5 tys. zł.

Poniżej szczegóły zadań w poszczególnych kategoriach.

1. Człowiek

Zadanie w kategorii Człowiek to rewizja relacji człowiek – pojazd, polega na stworzeniu projektu osobistego środka transportu (MJO – Mobilnej Jednostki Osobistej) przeznaczonego do samodzielnego poruszania się po mieście. Obiekt może być napędzany siłą mięśni, energią odnawialną albo innego rodzaju napędem. Projekt pojazdu powinien nawiązywać do zasad stylistyki KODO: Dusza Ruchu, a jego konstrukcja stanowić połączenie naturalnych i nowoczesnych materiałów. Punktem wyjścia – tak jak we wszystkich projektach Mazdy – ma być człowiek, jego ciało, potrzeby, sposób odczuwania przyjemności i doznawania piękna.

2. Przestrzeń

W tej kategorii celem jest nowa interpretacja estetyki tradycyjnego garażu oraz jego funkcjonowania w przestrzeni miejskiej. Współcześnie architekci poszukują nowych rozwiązań przestrzennych, takich, które pozwolą połączyć nowoczesną ergonomię użytkowania (wynikającą m.in. z ogromnego zagęszczenia miast) z ekologią i zastosowaniem nowych, oryginalnych rozwiązań estetycznych. Zadanie polega na zaprojektowaniu garażu (jego zewnętrznej bryły), który będzie stanowił idealne dopełnienie modelu koncepcyjnego – Mazda VISION COUPE.

3. Znak

Zadanie w tej kategorii polega na zaprojektowaniu uniwersalnego znaku promocyjnego (logotypu) lub plakatu promującego ideę: „przedmiotu wykonanego ręcznie” (hand made) lub „w znaczącym stopniu z wykorzystaniem pracy rąk” (hand touch). Znak powinien być graficzną formą „certyfikatu”, który w jednoznaczny sposób będzie oznaczał i promował przedmioty o autorskim charakterze, wykonane ręcznie lub w znaczącym stopniu ręcznie, a plakat – nawiązywać do idei odradzania się rzemiosła i tradycyjnych technik przemysłowych, czytelnie i oryginalnie promować wartość jaką jest współczesne rękodzieło.

Nadesłane zgłoszenia oceni jury w składzie:

  • Kevin Rice – dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy,
  • Maja Ganszyniec – jedna z najbardziej uznanych polskich projektantek,
  • Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”,
  • Maciej Jakub Zawadzki – zwycięzca międzynarodowych konkursów architektonicznych,
  • Edgar Bąk – grafik wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną.

Prace można zgłaszać do 1 maja 2018 roku na stronie www.mazdadesign.pl. Ogłoszenie wyników nastąpi 19 maja 2018 r. na specjalnej pokonkursowej wystawie podczas Łódź Design Festival.

DESIGN