Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

„MUJI to coś więcej niż prostota i minimalizm”

Robić zakupy w MUJI i używać przedmiotów tej marki to wygłaszać pewien silny postulat o samym sobie.
.get_the_title().

Według dyrektora artystycznego Kenya Hary, MUJI to coś znacznie więcej niż tylko prostota i minimalizm. Rolą marki według niego jest czynić ludzi świadomymi codziennych sytuacji. Dlatego właśnie firma opiera swoją filozofię na dostarczaniu tego, co dla użytkowników niezbędne.

MUJI nie aspiruje, by dostarczać swoim klientom to, czego pragną, tylko to, co jest dla nich „wystarczające”.

Wystarczające nie jest tutaj jednak kompromisem, czy rezygnacją z czegoś, ale racjonalnym poczuciem głębokiej satysfakcji. MUJI jest odpowiedzią na krzykliwy rynek i przeskalowanie potrzeb konsumenta, to kontrapunkt dla pozornej świetności i blichtru. Mujirushi Ryohin w języku japońskim znaczy nie więcej niż jakościowe dobra nieoznaczone logiem. I rzeczywiście dla projektantów MUJI jakość i funkcja znaczą najwięcej. Selekcja materiałów i usprawnienie procesów są istotnym elementem funkcjonowania marki. Ten niezwykły brand, który sam siebie pozycjonuje jako “no-brand” oferuje świetnie zaprojektowane przedmioty codziennego użytku. W swojej globalnej ofercie posiada meble, odzież, minimalistyczny sprzęt RTV oraz praktyczne akcesoria do podróży i przechowywania. Powściągliwe produkty i ich opakowania nie są jedynie deklaracją minimalizmu, ale przede wszystkim deklaracją najbardziej precyzyjnej funkcjonalności.

Autorem wielu niezapomnianych, “maksymalnie minimalistycznych” projektów marki jest Naoto Fukusawa, uznany japoński designer, który od wielu lat współpracuje z marką i do dziś jest członkiem rady doradczej. Zgodnie z tym, co mówi MUJI daje najwyższy poziom komfortu dostarczając dokładnie to, co dla jego klientów jest “w sam raz”. Zbędne atrybuty niezwiązane z funkcją są tutaj pomijane. Celem jest osiągnięcie niezwykłości przez powściągliwe dążenie do tego, co czyste i zwyczajne.

Ponad jedna trzecia sklepów marki znajduje się poza Japonią. Ta globalna ekspansja jest imponująca, bo wydaje się przecież, że MUJI reprezentuje wartości związane przede wszystkim z kulturą Kraju Kwitnącej Wiśni. Tymczasem zadomowiło się na dobre w wielu innych krajach, również w Polsce.

Kenya Hara porównuje filozofię, a także produkty MUJI do pustych naczyń i właśnie w tym upatruje siły marki na całym świecie. Te puste naczynia, jak mówi, każdy może napełnić tym, czym tylko chce.

Ascetyczne, nienachalne, a przy tym po prostu piękne i użyteczne projekty i produkty znajdą miejsce w każdym domu. Sama wizyta, chociażby w Warszawskim sklepie marki otwiera oczy. Dominującym wrażeniem jest to, że wszystko jest stonowane – przeważają beże i biele, nie uderza żadna jaskrawa barwa. Na odzieży nie ma logotypów, w rzeczywistości nie ma żadnej etykiety nawet na wewnętrznej stronie ubrania, nawet jeśli zajrzymy pod przysłowiową podszewkę nie znajdziemy tam logotypu. Dlaczego przecież klient MUJI miałby potrzebować logo? Meble, naczynia kuchenne i sprzęt biurowy są proste, ale użyteczne, często wykonane z wysokiej jakości materiałów pochodzących z recyklingu. Tutaj nawet aranżacja mebli sklepowych jest zgodna z filozofią brandu, muzyka w tle jest kojąca, a atmosfera relaksująca i sprzyjająca racjonalnym zakupom. Wszystkie produkty dostępne polskim sklepie MUJI można też zamówić online.

Wnętrze warszawskiego sklepu MUJI przy Mysiej 3.

Sklep MUJI daje możliwość wyposażenia niemal całego domu i siebie w niezbędne atrybuty. Produktów jest naprawdę dużo – od minimalistycznych nawilżaczy powietrza, po bardzo pomocnych w podróży organizerów bagażu. I chociaż MUJI kojarzy się wielu przede wszystkim z drobnymi akcesoriami, w polskim sklepie możemy znaleźć również interesujący wybór mebli, wyposażyć kuchnię w garnki, drobny sprzęt AGD, ale i w fantastyczną porcelanę. Za pomocą akcesoriów do przechowywania i porządkowania, możemy w sposób spójny zorganizować przestrzeń szafy, czy całego mieszkania. Wszystkie elementy są kompatybilne i pasują do siebie. I chociaż oferta jest bardzo szeroka, wybór produktów bardzo przejrzysty.

Zakupy w MUJI z całą pewnością nie kończą się wyrzutami sumienia i kupowaniem tego, co nam niepotrzebne. Przyjemny umiar towarzyszy na każdym kroku.

MUJI oferuje nie tylko odzież, praktyczne akcesoria i elementy wyposażenia wnętrz, ale także meble.

Założona w 1979 roku marka, powszechnie określana jako „brandless” stała się synonimem współczesnego japońskiego designu, ale dziś jest czymś znacznie więcej. Działając w sposób odmienny niż pozostałe światowe firmy i znalazłszy idealną dla siebie rynkową lukę zbudowała pozycję lidera i ogromną wartość.

Skromność, pokora w połączeniu z wysoką jakością i doskonałym projektowaniem użytkowym pozwalają na dopasowanie produktów MUJI do różnych kultur, wnętrz i stylów życia.

tekst:AT

DESIGN