Ogrodzenie kreatywne, czyli żyjące mury miasta

Nie potrzeba nam dodatkowych ogrodzeń odcinających nas od siebie. Dlatego Skanska stawiając nowe inwestycje tworzy ogrodzenia kreatywne - płoty, które napoją psa, rozbawią w drodze do pracy, zachwycą dzieci i sprawiają, że miasto jest trochę weselsze. Jesteśmy na tak!
.get_the_title().

Każda nowa inwestycja, każdy nowopowstający budynek musi zostać ogrodzony – innego wyjścia nie ma – tu chodzi o bezpieczeństwo. Można jednak podejść do ogrodzenia inaczej niż tylko jako do zabezpieczenia. Tak właśnie zrobiła Skanska, szwedzka firma, która realizując swoje inwestycje, wykorzystuje do tego najbardziej innowacyjne rozwiązania. Ogrodzenie kreatywne to właśnie jeden z takich pomysłów urozmaicający teren inwestycji m.in. Generation Park w Warszawie, czy Nowy Rynek w Poznaniu. Jak to wygląda w praktyce? Skanska wprowadziła to rozwiązanie, szukając pomysłu na ożywienie tego zazwyczaj nudnego elementu miejskiej tkanki. Wyszła z założenia, że płot oddzielający od budowy nie musi być nudny, obklejony, co najwyżej plakatami, może wprowadzić trochę koloru do miasta. Deweloper zaprosił więc do współpracy artystów takich jak Anię Augustynowicz, znaną jako Augustynka, ilustratorkę słynącą z pięknych kolaży i kreatywności.

fot. Rafał Tomczyk

90-metrowe ogrodzenie budowy kompleksu Generation Park w Warszawie zostało zmienione w swego rodzaju wystawę kreatywną, wpisującą się swoim charakterem w otoczenie.

fot. Rafał Tomczyk

Co znajdziemy na kolorowym murze zaprojektowanym przez Augustynkę?

Przepis na pieczone jabłka z 1895 roku, instalacje sensoryczne, miski do picia wody dla zwierząt czy drążek do ćwiczeń!

Płot jest kreatywną formą, instalacją artystyczną, wpisującą się przestrzeń i bezpośrednio nawiązującą do najbliższego otoczenia. Znalazły się na nim m.in. teksty starych piosenek o dzielnicy, w której się znajduje – Woli. Na ogrodzeniu zostały zainstalowane również lustra, urozmaicające kolaż oraz nawiązujące interakcję z przechodniem, który może zobaczyć siebie jako część ilustracji.

Moim zdaniem, sztuka w przestrzeni miejskiej nie powinna być tylko czymś, co dodaje walorów estetycznych. Powinna też coś za sobą nieść, wywoływać emocje. Inspiracja, radość, ciekawość, wspomnienia, piękno, wzruszenia, uśmiech, zabawa – to emocje, o których myślałam przy tworzeniu tego projektu. Chciałam, żeby płot kreatywny był czymś mocno wyróżniającym się, przyciągającym uwagę, ale też funkcjonalnym i interaktywnym, gdzie można spędzić miło czas – mówi Ania Augustynowicz – Osobiście najbardziej lubię fragment ze zwierzętami, gdzie znajdują się miski do picia wody, choć każdy z fragmentów płotu ma dla mnie sentymentalne znaczenie – dodaje Augustynka.

fot. Rafał Tomczyk

Płot odnosi się także do WELL – najbardziej wymagającego certyfikatu środowiskowego, przyznawanego budynkom, które w centrum stawiają zdrowie i potrzeby człowieka. Certyfikat skupia się na siedmiu kategoriach: powietrze, woda, odżywianie, światło, kondycja fizyczna, komfort i umysł. Na wybranych fragmentach zilustrowane zostały poszczególne elementy składowe WELL.

fot. Rafał Tomczyk

Skanska myśli nieszablonowo także jeśli chodzi o wnętrza swoich budynków, a nawet o wnętrza garaży. W nowo powstałej inwestycji w Warszawie w Generation Park Z powstał wielkopowierzchniowy mural, właśnie w garażu. Skanska zaprosiła do współpracy malarza, współtwórcę polskiej sceny graffiti w latach 90-tych w Warszawie, Daniela Chazme. Jego obrazy abstrakcyjne doskonale sprzedają się w Polsce i za granicą, a twórca ma na koncie wiele wystaw na całym świecie. Nie zapomina jednak o swoim backgroundzie i tworzy genialne murale coraz bardziej przypominające jego abstrakcyjne obrazy.

fot. Maciej Krüger
fot. Maciej Krüger
fot. Maciej Krüger
fot. Maciej Krüger
fot. Maciej Krüger

Zdjęcia: materiały prasowe, fot. Rafał Tomczyk, Maciej Krüger

 

DESIGN