Szef designu IKEA zdradził, jaki projekt firmy był najlepszy w historii
Marcus Engman wychowywał się w Almhult, małym szwedzkim miasteczku, w którym w 1958 roku otwarto pierwszy dom handlowy IKEA i gdzie nadal mieści się główna siedziba firmy. Jego rodzina przeprowadziła się tam w latach 70. po tym, jak gigant branży meblowej zatrudnił ojca na stanowisku designera.
W wieku 16 lat dla IKEA zaczął pracować także Marcus, dorabiając w magazynie podczas weekendów.
Dwa lata później był już osobistym asystentem dwóch głównych projektantów firmy i mógł na własne oczy obserwować, jak powstają produkty, które sprzedawane są w milionach egzemplarzy. Następnie dalej piął się po szczeblach kariery w IKEA, pracując m.in. na jako projektant wnętrz i komunikacji, dyrektor zaopatrzenia oraz marketing manager. W 2000 roku odszedł z firmy, żeby założyć własną agencję doradczą, po dwunastu latach wrócił jednak do matecznika, by objąć stanowisko design managera. Engman odpowiada teraz za całe wzornictwo IKEA i zarządza zespołem 20 wewnętrznych projektantów oraz około 100 designerów pracujących na kontraktach. Nie da się mu więc odmówić znajomości sprzedawanych przez firmę towarów.
W rozmowie z 'Business Insider’ Engman zdradził jednak, który produkt IKEA lubi najbardziej. To dwuosobowa sofa KLIPPAN zaprojektowana przez ojca Engmana pod koniec lat 70., która jest sprzedawana do dziś.
– Pamiętam, jak ojciec po raz pierwszy przyniósł sofę KLIPPAN do domu na testy i zapytał mnie i moją siostrę, co o niej sądzimy. Mam dużo wspomnień związanych z tym produktem, cieszę się, że przetrwał tak długo – mówi Engman.
Jednak o wyborze mężczyzny nie przesądziły wyłącznie względy sentymentalne. Dwuosobowa sofa KLIPPAN jest lekka, wygodna i mieści się w większości mieszkań.
W sklepach IKEA dostępne są pokrycia do sofy, dzięki którym można dopasować ją do indywidualnego stylu. Każdego roku wypuszczana jest także limitowana seria wzorzystych pokryć.
– Możesz zmienić jej kolor i żyć z nią przez długi czas – mówi Engman. Mężczyzna nie jest odosobniony w swojej sympatii do sofy KLIPPAN – dowodem na to jest to, że produkt w ofercie IKEA znajduje się nieprzerwanie od 1979 roku. Na przestrzeni lat wprowadzono drobne zmiany, które pozwoliły zredukować cenę sofy aż o 40 proc. w stosunku do pierwszego modelu oraz zmniejszyć jej wagę.
Źródło: Business Insider, People