Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Największa rodzima firma odzieżowa staje się coraz bardziej zielona. Brawo!

LPP właśnie ogłosiło swój nowy program rozwoju zrównoważonego For People, for our Planet. Trzeba przyznać, że cele, jakie sobie postawiło, są ambitne.
.get_the_title().

LPP jest firmą rodzinną, czujemy więc szczególną odpowiedzialność za przyszłe pokolenia i warunki, w jakich przyjdzie im żyć. Jako współzałożyciel LPP, prezes, ale także ojciec i dziadek, realizację celów zapisanych w naszej strategii zrównoważonego rozwoju traktuję jako osobiste zobowiązanie – mówił na konferencji Marek Piechocki. LPP to największy polski producent odzieży, właściciel marek Reserved, Mohito, House, Cropp i Sinsay.

Firma właśnie ogłosiła swoją strategię zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025 i powołała specjalną komórkę, która będzie odpowiedzialna w firmie za wdrażanie zmian: dział zrównoważonego rozwoju.

Znalazła się w nim ekspertka ds zrównoważonego rozwoju, z która mieliśmy okazję wielokrotnie rozmawiać – Ania Miazga (nasza rozmowa o wpływie branży odzieżowej na środowisko tutaj). Obecność ekspertów, ale też przedstawicieli firmy działających na różnych polach oraz współpraca ze wszystkimi działami LPP może pomóc w odniesieniu sukcesu przy wdrażaniu strategii. A trzeba przyznać, że cele są ambitne.

100 proc. opakowań przyjaznych środowisku i 50 proc. udziału kolekcji ekologicznych we flagowej marce Reserved do 2025 roku oraz zmniejszenie śladu węglowego – to najważniejsze cele strategii zrównoważonego rozwoju.

Zwrot w kierunku ekologii to odpowiedź LPP na nowe wyzwania pojawiające się w branży modowej. Branża tekstylna odpowiada za 5,4 proc. emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, wysusza źródła wody, zanieczyszcza rzeki i strumienie. Przyszłość rynku zależy od tego, czy producenci wezmą na siebie większą odpowiedzialność za ludzi i otoczenie. To oznacza konieczność podejmowania strategicznych decyzji, w końcu moda przyjazna środowisku to coś więcej niż tylko t-shirt z organicznej bawełny. Jej rzeczywisty wpływ na otoczenie to suma wielu elementów – od wyboru surowców, dostawców, poprzez transport i logistykę, aż po sieć sprzedaży. – Dokonujemy fundamentalnej zmiany w naszym podejściu do prowadzenia biznesu – mówi Marek Piechocki, prezes i założyciel LPP. – W ostatnich latach zrobiliśmy sporo w obszarze zrównoważonego rozwoju, systematycznie zwiększając udział kolekcji eko czy intensywnie pracując na rzecz poprawy warunków pracy u naszych dostawców. Ale dziś chcemy zrobić kolejny krok i odpowiedzialność za ludzi oraz środowisko uczynić integralnym elementem naszej strategii rozwojowej.

Kolekcja premium z metką ECO AWARE, co oznacza bardziej przyjazną środowisku odzież. Ceny kolekcji są nieco wyższe, ale ubrania te cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów.

Co ciekawe LPP wyprodukowało w tym roku 5 proc. mniej sztuk odzieży, przy stałym wzroście dochodów. Co to oznacza? Konsumenci są w stanie płacić więcej za nieco droższe, bardziej ekologiczne ubrania lepszej jakości. Wybierają coraz mądrzej!

Produkcja przyjazna środowisku

Najbardziej znaczące i szeroko zakrojone działania będą obejmowały produkcję przyjazną środowisku.

W 2021 roku co czwarty produkt polskiej firmy będzie oznaczony metką Eco Aware, a już rok później w salonie każdej z pięciu marek LPP wprowadzony zostanie system zbiórki odzieży używanej.

Celami długofalowymi na 2025 rok jest redukcja emisji CO2 o 15 proc. i zwiększenie udziału kolekcji ekologicznych w Reserved do 50 proc. Spółka kładzie też nacisk na bezpieczeństwo chemiczne produkcji, a już w 2020 roku – jako pierwsza polska firma – dołączy do programu ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals), czym zobowiąże się do wypełnienia rygorystycznych standardów w zakresie eliminacji niebezpiecznych chemikaliów w tekstylnym łańcuchu dostaw.

Eliminacja plastikowych opakowań

LPP chce wyeliminować plastikowe opakowania niepodlegające obiegowi zamkniętemu – jeszcze w tym roku przystąpiło do inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment jako jedyna firma z Polski. We wrześniu tego roku foliowe torby zniknęły z salonów w Polsce, a do 2025 roku firma wyeliminuje niepodlegające cyrkularności opakowania z całej sieci sprzedaży i łańcucha dostaw. Będzie korzystać wyłącznie z plastiku spełniającego jedno z kryteriów: w 100 proc. nadającego się do ponownego użycia, poddającego się recyklingowi lub kompostowaniu.

Ekologiczne rozwiązania w sklepach i budynkach LPP

Nowa strategia zapowiada również ekologiczne rozwiązania w budynkach centrali i sieci sprzedaży. W 2021 roku 100 proc. energii zasilającej serwery firmy i sklepy internetowe będzie pochodziło z zielonych źródeł. Z kolei w 2023 roku wszystkie nowe budynki firmy będą już objęte certyfikatami ekologicznymi.

Park logistyczny w Brześciu Kujawskim, czyli flagowy projekt gdańskiej spółki (obecnie znajdujący się w fazie projektowania), będzie pierwszym w Polsce obiektem magazynowym posiadającym międzynarodowy certyfikat WELL. Certyfikacja ta potwierdza pozytywny wpływ miejsca pracy na zdrowie i samopoczucie ludzi. Do tej pory była stosowana jedynie w budynkach biurowych.

Inwestycja na pomorzu o wartości 860 mln zł zostanie zakończona w 2022 roku. Pracę znajdzie tu ok. 1000 pracowników.

Zielona moda

LPP w swoich kolekcjach wykorzystuje bawełnę organiczną, TencelTM Lyocell, czyli materiał z celulozy drzewnej, organiczny len czy włókna z recyklingu, np. poliester z butelek. Dostawy e-commerce marek Reserved i Mohito realizowane są tylko w opakowaniach wykonanych z makulatury. W kilkudziesięciu salonach Reserved, Mohito i House prowadzona jest zbiórka odzieży używanej, która trafia do osób potrzebujących. Firma kontroluje także bezpieczeństwo i wpływ na otoczenie w łańcuchu dostaw – od 2013 roku gdańska spółka przeznaczyła na ten cel ponad 20,5 mln zł.

>Inwestycje w nowe technologie, czyli Fashion Tech

LPP zamierza zainwestować milion złotych w technologie pozwalające w przyszłości utylizować odpady tekstylne.

Równolegle do realizacji nowej strategii, LPP zamierza utrzymać dynamikę rozwoju biznesowego, głównie za sprawą inwestycji w nowe technologie. Polski producent zakończył proces wdrażania RFID, czyli elektronicznych metek w marce Reserved w Polsce. Na świecie używa ich obecnie niewiele firm, m.in. ZARA i Decathlon. Pozwalają one na niezwykłą precyzję i kontrolę zamówień oraz usprawniają transport. RFID wpłynie na szybkość realizacji zamówień, ale także redukcję emisji CO2 wynikającą z ograniczenia transportu. – Możemy śmiało powiedzieć, że to najszybsze wdrożenie RFID na świecie. W podobnej skali taki proces zajmuje zazwyczaj około 2-3 lata. Ten krok milowy stawia nas w pozycji lidera branży Fashion Tech w Polsce – komentuje Jacek Kujawa, wiceprezes LPP ds. IT. W kolejnych latach spółka planuje wdrożenie RFID w pozostałych markach i będzie analizować kolejne możliwości, jakie stwarza wykorzystanie elektronicznych metek. Z perspektywy strategii omni-channelowej istotną funkcjonalnością będzie potencjalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej w sklepach i realizacja dostaw online bezpośrednio z salonu.

Zdjęcia: materiały prasowe

Zmiany Klimatu