10 zjawisk, które mają obecnie największy wpływ na branżę mody

Jakie są perspektywy branży modowej na kolejny rok? Wielu ekspertów odpowiedziałoby: niepewne. W zasadzie jest to najczęstsza odpowiedź menedżerów – tak wynika z najnowszego raportu State of Fashion opracowanego przez The Business of Fashion i McKinsey & Company. Badanie przeprowadzone wśród dyrektorów branży modowej i konsumentów miało na celu wskazanie dziesięciu najważniejszych zjawisk, które będą kształtować branżę w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
- Niepewna przyszłość: W 2024 roku globalne perspektywy gospodarcze będą nadal niepewne, co bezpośrednio wpłynie na zaufanie i wydatki konsumentów.
- Kryzys klimatyczny: to najwyższy czas, aby marki modowe podwoiły wysiłki na rzecz ograniczenia emisji. Skutki kryzysu klimatycznego mogą kosztować branżę do 2030 roku ok. 65 mld dolarów.
- Podróże: przewiduje się, że w 2024 roku będziemy podróżować o 10 proc. częściej niż w 2019 roku. Marki będą to wykorzystywać i wdrażać nowe strategie angażowania podróżujących klientów.
- Nowa generacja influencerów: Nie tak idealni, ale bardziej zabawni i spontaniczni. Ponad 40 proc. konsumentów woli autentycznych influencerów.
- Outdoor: boom na technologiczną odzież outdoorową będzie kontynuowany w 2024 roku.
- Kreatywne wykorzystanie AI: marki będą badać potencjał sztucznej inteligencji w zakresie usprawnienia pracy twórców.
- Konkurencyjność w sektorze fast fashion: w nadchodzącym roku konkurencja między markami fast fashion nasili się. Ich sukces będzie zależał od umiejętności dostosowania się do gustów klientów i przestrzegania nowych przepisów związanych ze zrównoważonym rozwojem.
- Jeszcze bardziej zaangażowany marketing: 71 proc. dyrektorów w branży mody planuje zwiększyć wydatki na marketing w 2024 roku.
- Zrównoważony rozwój: modele biznesowe będą musiały dostosować się do nadchodzących zmian regulacyjnych. 87 proc. dyrektorów spodziewa się, że będą one miały wpływ na ich działalność w 2024 roku.
- Łańcuch dostaw: oczekuje się, że zmienność popytu będzie miała wpływ na relacje z dostawcami w ciągu najbliższych pięciu lat. Przedsiębiorstwa powinny rozważyć wzmocnienie strategicznych partnerstw z producentami.

Druga połowa 2023 roku okazała się być trudniejszym okresem dla branży mody.
Apetyt konsumentów malał, co poskutkowało spowolnieniem sprzedaży i nierównymi wynikami. W raporcie prognozuje się wolniejszy wzrost sprzedaży detalicznej w przyszłym roku na poziomie 2-4 proc. Najszybszy wzrost prawdopodobnie odnotuje segment luksusowy, wyniesie on od 3 do 5 proc. Oczekuje się też, że podróże zagraniczne pobudzą sprzedaż odzieży. Mamy podróżować o 10 proc. więcej niż przed pandemią. 80 proc. ankietowanych z USA, Wielkiej Brytanii i Chin przyznaje, że podczas takich wyjazdów planuje zakupy.

Oczekuje się, że zmiana klimatu będzie miała wpływ na produkcję surowców, łańcuchy dostaw i logistykę. W raporcie stwierdzono, że do 2030 roku ekstremalne zjawiska pogodowe mogą zakłócić eksport odzieży o wartości 65 mld dolarów oraz sprawić, że przyszłość miliona miejsc pracy będzie niepewna. Co więcej, marki fast fashion, takie jak Shein czy Temu, wkrótce mogą stanąć w obliczu wzmożonej kontroli. Związane to jest z nadchodzącymi zmianami przepisów oraz nowymi zasadami zrównoważonego rozwoju w Unii Europejskiej czy USA.
Rok 2023 był rokiem przełomowym dla generatywnej sztucznej inteligencji.
Wykorzystanie AI w projektowaniu i rozwoju produktów jest jednym z głównych celów dyrektorów w branży mody. 73 proc. z nich przyznało, że generatywna sztuczna inteligencja będzie ich najwyższym priorytetem biznesowym w nadchodzącym roku.
Z drugiej strony spore oczekiwania wobec sztucznej inteligencji nie muszą iść w parze z poziomem wiedzy i umiejętności wielu pracowników. Tylko 28 proc. menadżerów zajmujących się modą próbowało wykorzystać AI w procesie twórczym i tylko 5 proc. uważa, że ich pracownicy posiadają niezbędne umiejętności do uwolnienia pełnego potencjału tej technologii.
Tekst: MZ