Co się ceni we współczesnym świecie mody – manifest wartości Stelli McCartney

Paryski Tydzień Mody to jedno z najważniejszych wydarzeń branży fashion. Najlepsze marki, światowej sławy modele i modelki, celebryci i artyści spotykają się, aby poznać najnowsze trendy na kolejny sezon. Niektórzy z nich wykorzystują tę okazję do przekazania wyższych wartości. Stella McCartney zaprezentowała drogowskaz dla swojej marki i świata fashion, publikując „Fashion Manifesto”.
.get_the_title().

Chociaż na fashion weekach nadal główną rolę gra moda, to dobrze widzieć, że twórcy wykorzystują ten czas do przekazywania wyższych wartości. Brytyjska projektantka Stella McCartney tym razem postanowiła pokazać światu coś więcej niż tylko nową kolekcję. Jej modowy „McCartney A to Z Manifesto” jest swoistym alfabetem wartości, którymi chce kierować się jej marka i którymi powinien kierować się cały modowy przemysł.

S is for Sustainability | Grafika: Hajime Sorayama | Źródło:stellamccartney.com

„McCartney A to Z Manifesto” to wyraz sprzeciwu projektantki wobec sposobu funkcjonowania przemysłu modowego oraz drogowskaz dla tych, którzy pragną zmian.

„Fashion Manifesto” jest efektem refleksji nad rolą brandu McCartney w modowym świecie. – W trakcie pandemii zadawałam sobie wiele pytań: “Dlaczego robię to, co robię? Dlaczego ludzie pracują u Stelli McCartney? I dlaczego u licha ktoś pracuje w modzie?” – przyznała McCartney w rozmowie z magazynem “New York Times”.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Stella McCartney (@stellamccartney)

“Wyraziłam w pojedynczych słowach to, co kocham i w co wierzę, jeśli chodzi o modę” – czytamy na Instagramie projektantki.

“To jakby pewien manifest; mapa naszego DNA oraz plany na przyszłość stworzone przez 26 artystów światowego formatu, a zebrane przeze mnie” – pisze Stella na Instagramie. Nazwa „od A do Z” nie jest przypadkowa – każda litera alfabetu odpowiada jednej wartości, którą Stella traktuje jako drogowskaz dla swojej modowej działalności. Artystka bardzo wierzy w siłę słowa. Tym bardziej, że wiele słów dotyczących ekologii i zrównoważonego rozwoju używanych jest w złym kontekście lub bez zrozumienia ich prawdziwego znaczenia. Greenwashing (czyli tzw. “ekościema” czy “zielone kłamstwo”) to niestety bardzo częste zjawisko, szczególnie w reklamie. McCartney w swoim manifeście sprzeciwia się zakłamaniu, wyraźnie podkreślając wartości marki.

Zaprezentowana w Paryżu kolekcja na wiosnę/lato 2021 była odzwierciedleniem wartości przedstawionych w Fashion Manifesto.

Świat mody ma wciąż sporo lekcji do odrobienia. Jeden manifest nie będzie w stanie od razu wpłynąć na cały przemysł. Jednak nawet takie pojedyncze kroki mają szansę na stopniowe wprowadzanie pozytywnych zmiany. Tym bardziej, jeśli początek tych zmian pochodzi od osób takich jak Stella McCartney. Liczymy, że zarówno ona, jak i znajomi z branży zaangażują się w walkę o modę przyjazną ludziom i środowisku.

T is for Timeless | Autor: William Eggleston | Źródło: stellamccartney.com
E is for Efortless | Autor: Cindy Sherman | Źródło: stellamccartney.com

Cały manifest dostępny jest na oficjalnej stronie projektantki – stellamccartney.com.

Tekst: Halina Kaczmarek

Banner Image Banner Image
Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: