Imperium Kanye Westa i jego najlepsze merche

Od 'Yeezusa' do 'Dondy' – nie sposób odmówić Westowi talentu do mody. Jego ubrania nosi niemal każdy w branży, m.in. Virgil Abloh czy Travis Scott.
.get_the_title().

W ciągu swojej 17-letniej kariery muzycznej Kanye West zasadniczo zmienił sposób, w jaki cała branża modowa i ludzie spoza niej postrzegają takie gadżety jak koszulki z koncertów. Był pierwszym, który świadomie zamienił pamiątkowe T-shirty w streetwearowe must-have. Dla niego tworzenie takich ubrań nie oznacza drukowania dat koncertów na koszulkach – to urzeczywistnienie jego wizji modowych i danie upustu swojej kreatywności.

Najnowszej płycie Westa ‘Donda’, która właśnie wylądowała w serwisach streamingowych, towarzyszy również merch, któremu raper poświęcił nie mniej czasu i uwagi niż pracy nad płytą. Koszulki z długimi rękawami, które zaprojektował Demna Gvasalia z domu mody Balenciaga, zostały wycenione na 100 dolarów i przyniosły aż 7 mln dolarów zysku z ich sprzedaży jedynie na stadionowym stoisku.

Już na początku kariery Kanye Westa dało się zauważyć jego obsesję na punkcie high fashion.

Można go poniekąd uznać za ojca takiego streetwearu, jaki znamy dziś. To dzięki niemu dwa światy – high fashion i uliczna moda – stały się tak bliskie sobie. W 2007 roku projektant Virgil Abloh został dyrektorem kreatywnym jego firmy. Razem chodzili na Fashion Weeki i odbyli staż w Fendi. Raper miał go cały czas przy sobie podczas rozwoju swojej kariery w modzie.

BET

Już w 2013 roku kolekcja Westa sprzedawana podczas trasy koncertowej związanej z albumem ‘Yeezus’ wyróżniała się na tle innych. Powstałe koszulki to wynik współpracy z grafikiem Wesem Langiem, znanym z projektów dla Metalliki. T-shirty ‘Yeezus’ przedstawiały m.in. czaszki, ubrane w pióropusze. Kilka elementów kolekcji zostało ozdobionych flagą, która symbolizowała walkę Kanye z rasizmem, objawiającą się m.in. w tekstach piosenek na płycie.

Kolekcja okazała się tak popularna, że niedługo po zakończonej trasie koszulki ‘Yeezus’ wysiały w sklepach obok marek streetwearowych, takich jak Obey.

Dwa lata później, gdy wystartowała wytwórnia Westa Yeezy, ubrania produkowane przez rapera przypominały nieco dystopijną odzież domową – przerośnięte sylwetki i neutralne odcienie stały się znakiem rozpoznawczym jego stylu. To był czas, kiedy coraz więcej raperów, jak Tyler the Creator czy Drake, wprowadzało już własne kolekcje streetwearowe, jednak ubrania Yeezy bezsprzecznie były najbardziej luksusowe.

MTV

Kolejnym przełomowym momentem z karierze Westa było wydanie ‘The Life of Pablo’ w 2016 roku. Artysta połączył imprezę związaną z odsłuchem płyty z prezentacją kolekcji Yeezy Season 3 w Madison Square Garden. Koszulki z napisem ‘I feel like Pablo’ przez cały rok były widoczne na ulicach amerykańskich miast, co było bezprecedensowym sukcesem. Wtedy też Kanye postanowił zastąpić widoczne na ubraniach daty tras koncertowych czy nazw albumu cytatami z jego utworów lub estetycznymi grafikami, łączącymi cały projekt.

Ubrania ‘I feel like Pablo’ stworzyły już pełnowymiarową kolekcję streetwearową, a każdy sklep, który je sprzedawał, przyciągał tłumy.

Następnym punktem zwrotnym w karierze Westa był rok 2018, kiedy to Kanye nagrał wspólny album z Kid Cudim ‘Kids See Ghosts’. Ubrania z kolekcji związanej z tą płytą charakteryzowały się wyjątkową jakością – taką, która dotąd była zarezerwowana dla produktów luksusowych. Raper nawiązał wtedy też długotrwałą współpracę z Cynthią Lu, projektantką mody ulicznej. Kanye i Kid Cudi nigdy nie wyruszyli w trasę koncertową z tą płytą, dlatego kolekcja ubrań nabrała jeszcze bardziej ekskluzywnego charakteru, a jej elementy stały się towarem kolekcjonerskim.

Twitter @UMG

Od ‘Yeezusa’ po ‘Dondę’, Kanye jest kuratorem swojego estetycznego wszechświata, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w branży muzycznej.

Nie można mu na pewno odmówić niesamowitej zdolności do zamieniania każdego swojego posunięcia w istny spektakl. Mało kto potrafi tak bezbłędnie połączyć premierę albumu z premierą kolekcji, tworząc tak spójną całość. Jego merche poniekąd żyją już własnym życiem, uniezależniając się od postaci Kanye, popularności jego muzyki czy jego wybryków.

Zdjęcie główne: Randy Brooke/ Getty Images for Kanye West Yeezy
Tekst: Marta Zinkiewicz

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook