Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Nike zakazuje customizowania ich butów

Ostatnio firma Nike przyjęła bardziej agresywną strategię ochrony swoich znaków towarowych i własności intelektualnej. Czyżby czuła się zagrożona?
.get_the_title().

W ostatnim czasie Nike wniosło pozew przeciwko MSCHF – amerykańskiemu kolektywowi artystycznemu z siedzibą w Nowym Jorku, którego zakres działalności jest bardzo szeroki. Zespół zajmuje się tworzeniem rzeczy materialnych, np. butów, ale także zdjęć czy profili w mediach społecznościowych. Przyczynkiem do sporu globalnej marki z grupą artystów są buty z ludzką krwią Satan, wydane w ramach współpracy z raperem Lil’ Nas X. Umieszczone na nich logo narusza prawo do znaku towarowego firmy. Nike zareagowało podobnie wobec projektanta Warrena Lotasa i jego Dunksów, mocno inspirowanych popularnym modelem sportowego giganta. Firma postanowiła również zabezpieczyć znak towarowy Air Jordan 1, jako że wiele marek zaczęło do nich nawiązywać. Coraz częściej mówi się też o tym, że Nike chce zakazać dalszej customizacji swoich butów, tym samym rozpoczynając batalię prawną m.in. z Drip Creationz, popularną stroną i sklepem internetowym, który sprzedaje oryginalne, ale urozmaicone autorskimi grafikami Air Force 1.

Firma Nike założyła w poniedziałek w sądzie federalnym sprawę przeciwko Drip Creationz, zarzucając im naruszenie znaku towarowego, a także fałszerstwo.

W pozwie Nike twierdzi, że Drip Creationz sprzedaje podrabiane produkty Nike, w szczególności 'podróbki w stylu Air Force 1′, które naruszają jego znak towarowy. Zwraca również uwagę na słabe wykonanie, wskazując, że buty mają 'krzywe proporcje, niechlujne szwy, tanie detale i są wyższe niż prawdziwe buty Air Force 1′.

Drip Creationz

Pozew sugeruje, że Drip Creationz dekonstruuje autentyczne Air Force 1 przed wymianą i/lub dodaniem nowego materiału. Nike twierdzi, że buty firmy zostały zmienione w sposób, który nigdy nie został zatwierdzony ani autoryzowany. Odwołuje się m.in. do kolorów i grafik, które firma nanosi na customizowane buty – kratę Burberry, logo Cheetos czy grafikę nawiązującą do albumu Travisa Scotta 'Astroworld’. Według Nike takie praktyki mogą negatywnie wpłynąć na przyszłe potencjalne współprace marki, na przesłanie oraz wygląd projektów.

Drip Creationz oferuje również 'własne’ buty sportowe o nazwie D1, projekt inspirowany Air Force 1, który kosztuje od 100 do 120 dolarów.

Nike twierdzi, że nie ma zamiaru ograniczać indywidualnej ekspresji twórców i artystów, którzy często należą do największych fanów marki, jednak nie może pozwolić markom takim jak Drip Creationz na budowanie biznesu za pomocą swoich najbardziej kultowych znaków towarowych, podważając ich wartość i przekaz, który przesyłają konsumentom. Marka twierdzi, że coraz trudniej jest odróżnić produkt Nike od tych nieautoryzowanych wersji.

Nike domaga się finansowego odszkodowania, którego wysokość zostanie ustalona na rozprawie, a także nakazu zaprzestania sprzedaży przez Drip Creationz produktów, które naruszają znaki towarowe marki.

Zdjęcie główne: Drip Creationz
Tekst: Marta Zinkiewicz

FASHION