Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Podrobiony „The New Work Times” na otwarciu wystawy domu mody Gucci

Motywem przewodnim wystawy stała się era naśladownictwa, w której żyjemy. Replika Kaplicy Sykstyńskiej, znaku Hollywood czy gazety „The New York Times” to eksponaty z otwartej wczoraj wystawy „The Artist Is Present” w Szanghaju.
.get_the_title().

Wczoraj w Szanhgaju otworzyła się wystawa domu mody Gucci. Tytuł wystawy, której kuratorem jest Maurizio Cattelan, to „The Artist Is Present”. Nawiązuje bezpośrednio do jednej z prac Mariny Abramović – jej najsłynniejszego performansu w nowojorskim MoMA. Sama artystka nie jest zaangażowana w wydarzenie, aczkolwiek jej twarz widnieje na ogromnym muralu zapraszającym na wystawę.

Gucci stworzył specjalny katalog wystawowy uderzająco podobny do gazety „The New York Times”.

Nawet sam tytuł nawiązuje do amerykańskiego dziennika – „The New Work Times”. Spreparowana gazeta zawiera felietony, reklamy i plotki. Z gazety Gucci nie dowiemy się jednak nic nowego ani prawdziwego – teksty zawierają nieaktualne albo fałszywe informacje (m.in. artykuł o przemieszczaniu się aury czy poradnik jak sklonować psa). Umieszczony w stworzonych specjalnie na wystawę gazetnikach katalog-dziennik będzie dostępny w Yuz Museum podczas trwania wystawy: od 11 listopada do 16 grudnia.

Z okazji wystawy zaprojektowanych zostało kilka serii murali. Na ulicach Mediolanu, Nowego Jorku, Londynu, Hong Kongu i Szanghaju odsłonięto wielkie kolorowe fototapety. Jeden z nich inspirowany jest portretem Mariny Abramović.

Za motyw wystawy obrano sobie zgłębianie tematu ery naśladownictwa, w której żyjemy, a w szczególności zapożyczeń obecnych we współczesnej kulturze.

Gucci potraktował temat zarówno dosłownie (wszystko co znajduje się w Yuz nawiązuje do istniejących dzieł sztuki), jak i z filozoficznej perspektywy.

Katalog jest kopią dziennika New York Times, murale towarzyszące wydarzeniu to kopia portretu Abramowić oraz replika znaku Hollywood z Los Angeles. W ramach wystawy odtworzona została kopia Kaplicy Sykstyńskiej, a tytuł wystawy jest „ściągnięty” z innego wydarzenia artystycznego. Nawet lokalizacja nie jest przypadkowa – Szanghaj to przecież ojczyzna idei „the copy is the original”.

Gucci
Hypebeast

Mówienie o epoce kopiowania może zabrzmieć u Gucciego jak chęć wybielenia się po zeszłorocznych głośnych akcjach oskarżeń ze strony innych domów mody.

Ostatniej wiosny w kolekcji Resort 2018 Gucci skopiował puchówkę z logotypem Louis Vuitton, którą zaprojektował Dapper Dan w 1989 roku.

Gucci oskarżony został o przywłaszczenie praw autorskich w tym roku jeszcze parokrotnie – chodziło o wizerunek węża i tygrysa, który pojawił się na tshirtach. Nie chodzi tu jednak o tę jedną markę. Luksusowe domy mody bawią się naśladownictwem i celowym tworzeniem „podróbek”. Balenciaga nie ukrywała inspiracji Bernie Sandersem w kolekcji zimowej 2017, Vetements stworzyło nawet specjalną serię The Original Fake, gdzie podrasowane klasyki marki udawały swoje własne podróbki. Gucci także celowo nadał swoim t-shirtom „nieoryginalny” look, wyceniając je przy tym 325 dolarów za sztukę.

Podejście do kopiowania się zmienia. Maurizio Cattelan i Alessandro Michele stawiają ciekawą tezę, zgodnie z którą to kapitalizm i stosunek do posiadania warunkuje to, jak traktujemy naśladownictwo. Ciekawie jest przedstawione to jak my – jako użytkownicy serwisów społecznościowych – udostępniając treści, stajemy się częścią procesu kopiowania.

Wystawa „The Artist Is Present” stanowi pochwałę kopiowania. „Copy, copy, copy, copy. At the end of the copy you will find yoursef” – głosi jeden ze slajdów.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Maurizio Cattelan, Untitled, 2018 #theartistispresent @mauriziocattelan @lallo25 ✨

Post udostępniony przez myriambensalah (@myriambensalah)

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Posing at #MaurizioCattelan exhibition in Shanghai with @XuZhenmadein – Dirty Sex One Dollar. #XuZhen #YuzMuseum #TheArtistIsPresent

Post udostępniony przez Thibaut Wychowanok (@thibautvw)

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

#liuwen @liuwenlw #gucci @gucci #shanghai #theartistispresent

Post udostępniony przez Bonfanzhang hair (@bonbonzhangfan)

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

The New Work Times @nytimes #theartistispresent

Post udostępniony przez Michelatafuri21 (@michelatafuri21)

Tekst: Dorota Linke
Zdjęcia: Gucci

FASHION