Za co generacja Z kocha modę lat 2000.?
Teraz, gdy giganci szybkiej mody, w tym SHEIN czy H&M, produkują koszulki z lamówką i sandały na platformie, renesans mody lat 2000. staje się banałem. Niektórzy jednak sądzą, że powrót do czasów sprzed 20 lat nigdy nie powinien się wydarzyć. To zdecydowanie bardzo dziwny okres w modzie. I wcale nie chodzi jedynie o jeansowe miniówki czy bardzo krótkie koszulki, ale o to, że tak naprawdę nosiliśmy wszystkie dodatki i akcesoria w tym samym czasie – spódnica zakładana na jeansy, kamizelka na koszulkę czy gruby pasek na slimowaną koszulę.
Podczas gdy millenialsi myślą 'To było naprawdę 20 lat temu?!’, pokolenie Z po raz pierwszy odkrywa te style i na razie nie ma ich dość.
Powrót mody Y2K został zapoczątkowany właśnie w mediach społecznościowych, głównie na TikToku i to za sprawą generacji Z. To, co dla millenialsów pozostaje jedynie nostalgią, dla Gen Z staje się 'nowstalgią’. Pamiętacie komplety dresowe Juicy Couture? Liczba ich wyszukiwań w Google wzrosła o 179 proc., a tiktoki z hasztagiem #juicycouturetracksuits mają ponad 129 mln wyświetleń. Powodzeniem cieszą się również jeansy z niskim stanem – hasztag #lowrisejeans zgromadził łącznie 61 mln oglądających na TikToku. Swój wielki powrót zaliczają też paski-łańcuszki zapinane na brzuchu, bluzki tuby czy czapki z daszkiem.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Dlaczego moda lat 2000. powróciła do łask akurat teraz? Cóż, na pewno nie bez znaczenia był powrót Bennifer, czyli duetu, który tworzy Ben Affleck i Jennifer Lopez, znani z głośnego romansu sprzed 20 lat.
Zendaya na tegorocznej gali BET Awards założyła sukienkę inspirowaną tą, którą Beyonce miała na sobie w 2003 roku.
Bella Hadid pokazała się na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes w klasycznej sukni couture Jean Paul Gaultier z 2002 roku, a Rihanna przechadzała się po ulicach w sukni Diora z kolekcji z tego samego roku. Również Avril Lavigne w ostatnim czasie dołączyła do społeczności TikToka, gdzie prezentuje swoje kultowe stylizacje z szelkami i krawatem, które przenoszą nas do ery 'Sk8er Boi’.
@aureareadykidsLate af to this trend but it needed to be done lol ib:@ageorama ##popstar ##y2k ##outfit ##y2koutfits♬ Circus – Britney Spears
Przełom tysiącleci był na tyle dawno, że można go już uznać za vintage.
Według Dawnn Karen, psycholog mody i autorki książki 'Dress Your Best Life: How to Use Fashion Psychology’, powrót do mody lat 2000. symbolizuje chęć ucieczki od obecnych okoliczności. Pandemia, zmiany klimatyczne, kryzys gospodarczy, niepokoje społeczne i spory polityczne sprzyjają nostalgii za tym, co wydaje się być beztroskie, pełne radości i niewinne.
class=”tiktok-embed” style=”max-width: 605px; min-width: 325px;” cite=”https://www.tiktok.com/@taylorquitara/video/6992998069205830918″ data-video-id=”6992998069205830918″>
@taylorquitaralet the low rise jeans debate begin ##2000sfashion ##y2koutfits ##babytees ##parishiltonstyle ##early2000s ##lowrisejeans ##lowrisejeansarecute ##thrifted
Sfrustrowana i na ogół dość przygnębiona generacja Z za sprawą chociażby takich ruchów jak #freebritney odkrywa na nowo świat początku XXI wieku, a razem z nim stylizacje ówczesnych gwiazd i nastolatek.
Powrót do zdjęć uśmiechniętej Britney Spears, Christiny Aguilery czy Paris Hilton, które sprawiają wrażenie odważnych i beztroskich, a jednocześnie nieczujących potrzeby manifestowania jakiegokolwiek sprzeciwu wobec świata, w którym żyją, to pewna forma współczesnego eskapizmu oraz zwyczajowa otwartość typowa dla pokolenia Z. A to przekłada się na chęć eksperymentowania z tym najbardziej szalonym okresem w modzie.
Zdjęcie główne: Photonews International Inc./Contributor/Getty Images
Tekst: Marta Zinkiewicz