Często towarzyszy ci stres? Sprawdź, co pomoże złagodzić wewnętrzny niepokój

Najnowsze badania opublikowane w czasopiśmie naukowym General Psychiatry dowodzą, że utrzymanie zdrowia naszych jelit może przyczynić się do złagodzenia towarzyszących nam stanów lękowych.
.get_the_title().

Najlepsze dla naszych jelit są bogate w dobre bakterie probiotyki, które pomagają wzmocnić reakcje przeciwzapalne naszego organizmu, układ odpornościowy, metabolizm i usprawnić pobieranie składników odżywczych, zwalczając przy tym złe bakterie jelitowe. Ale czy probiotyczne produkty pomogą też złagodzić występujące objawy lękowe? Odpowiedzi na to pytanie udzielili naukowcy z szanghajskiego Mental Health Center, którzy przeprowadzili 21 badań, oceniając wpływ probiotyków na objawy lękowe. Ponad połowa z nich (11 z 21) wykazała, że ​​regulacja flory jelitowej pomogła zmniejszyć lęk.

W badaniach stwierdzono, że przyjmowanie preparatów probiotycznych może ukoić wewnętrzny niepokój. Najkorzystniejsze będą zmiany w diecie i wprowadzenie do niej nie tyle suplementów, co produktów probiotycznych.

W 2011 roku w Kanadzie przeprowadzono szereg testów wpływu bakterii probiotycznych na układ psychosomatyczny. W badaniu skupiono się na myszach, które były regularnie karmione probiotykami z rodziny Lactobacillus rhamnosus. W efekcie zaobserwowano u nich o połowę mniejszą obecność hormonu stresu – kortykosteronu – we krwi, zmniejszony poziom lęku oraz mniejszą podatność na depresję w porównaniu do grupy kontrolnej.

ZDJĘCIE: UNSPLASHED

Oba badania potwierdziły ważną rolę, jaką bakterie jelitowe odgrywają w komunikacji między mózgiem a jelitami oraz wskazują na możliwości opracowania programów leczenia zaburzeń związanych ze stresem, w tym niepokoju i lęku.

Zatem w jakich produktach szukać dobrych bakterii jelitowych, które pomogą przeciwdziałać uczuciu poddenerwowania?
Probiotyki, czyli dobre bakterie występują wszystkich warzywnych kiszonkach (kapusta kiszona i kimchi jak najbardziej wskazane), tempehu, który powstaje z fermentowanych nasion soi, w japońskiej paście miso, w occie jabłkowym oraz w fermentowanych produktach mlecznych, czyli w jogurtach, kefirach, maślance czy zsiadłym mleku. Dla zdrowia organizmu ważny jest także rytm dobowy. Tak samo jak organizm czuje, że jest już pora na sen, tak samo i układ trawienny działa wedle swojego zegarka. Czasopismo naukowe Journal of Physiological Pharmacology potwierdza, że zdrowie naszych jelit, a co za tym idzie złagodzenie objawów stresu jest również zależne od czasu.

Regularne i niespieszne jedzenie posiłków, najlepiej codziennie o tej samej porze, spowoduje, że układ trawienny będzie mniej obciążony.

ZDJĘCIE: PIXABAY

Tekst: Marta Mankiewicz

Banner Image Banner Image
AdvertisementAdvertisement
AdvertisementAdvertisement
Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: