FOODMO: Dlaczego boimy się przegapić truskawkową matchę lub lody o smaku dubajskiej czekolady?
Współczesna obsesja na punkcie jedzenia osiągnęła nowy wymiar – i nie chodzi już o smak czy tradycję, ale o lajki, kolejki i 'bycie na czasie’.
Witamy w erze FOODMO – czyli Food Fear of Missing Out – społeczno-kulinarnego niepokoju, który napędza podróże, ustawia ludzi w kilkugodzinnych kolejkach i sprawia, że śniadanie staje się wydarzeniem medialnym.
W ostatnich latach jedzenie stało się jednym z najpotężniejszych języków internetowej ekspresji. Od momentu, gdy świat zatrzymał się w 2020 roku, piekąc chleb i ubijając Dalgona Coffee, kultura kulinarna przeszła radykalną metamorfozę. Już nie chodzimy do restauracji po domowe smaki – ale po viralowy deser z TikToka, który ma szansę podbić nasz feed. W 2023 roku powstało określenie FOODMO, definiujące lęk przed tym, że przegapimy najnowszy trend kulinarny. Ale czy mochi z Chinatown naprawdę warte jest emocjonalnego rollercoastera?
@bevvgirl Sorry if you cant drink milk #sleeptips #bedtimeroutine #bedtimebeverage #sleeptok #fallasleep #sleepygirlmocktail ♬ original sound – Delaney | sleep content
Smak jako waluta statusu
Gastronomia, bardziej niż moda czy beauty, padła ofiarą presji social mediów. Wystarczy spojrzeć na zatłoczone ulice Paryża, gdzie przed lodziarnią Folderol tłumy zjadają swoje affogato na chodniku, albo na mediolańskie Hygge, które trzeba rezerwować z tygodniowym wyprzedzeniem. Wszystko po to, by udowodnić sobie i innym, że jesteśmy tam, gdzie trzeba – i że nie przegapiliśmy niczego. To dziś język, którym operują użytkownicy TikToka i Instagrama.
@tobiasprunzel a dua lipa tava certa nessa (e em todas outras) #folderol #paris #lifestyle #coolhunter #coolhunting ♬ original sound – Flye Interviews
Psychologowie biją na alarm: nieustanne poczucie bycia poza obiegiem wpływa na naszą samoocenę, potęgując lęk, a nawet stany depresyjne. FOODMO – w wersji kulinarnej – działa wyjątkowo silnie, bo jedzenie to doświadczenie sensualne, a jego internetowe wersje, z filtrami i dźwiękami ASMR, działają jak emocjonalny haczyk.
W dzisiejszym świecie to nie kucharze, a twórcy treści kształtują to, co znajdzie się na naszych talerzach.
Według Viral Nation, tylko w 2024 roku zapotrzebowanie na food content wzrosło o 30%, a inwestycje marek w ten sektor aż o 78%.
Zgodnie z danymi WiFiTalents, 69 % konsumentów decyduje o wyborze jedzenia pod wpływem treści zamieszczonych online. To pokazuje, jak potężną siłę ma food-content na social mediach.
McCain i Talker Research zauważają, że aż 77 % Amerykanów sięga po inspiracje kulinarne w mediach społecznościowych, a 93 % natyka się na takie treści regularni.
@eatmigos THE VIRAL CHINESE ICE CREAM IS IN SAN ANTONIO?! Amigos… I have FOUND the internet-famous Propitious Mango Ice Cream at @🥭Fruteria La Tropicana🍍 and it’s WILD. Hard to find, melts in your mouth, and that crunchy white chocolate shell? Unreal. No plane to China needed — just pull up to Fruteria La Tropicana before they sell out! 📍8518 Culebra Rd STE 101 San Antonio, TX 78251 📍 100 Crossroads Blvd suite 106 Balcones Heights, TX 78201 Tag your foodie crew and let’s run it UP before it’s gone! #Eatmigos #PropitiousIceCream #SanAntonioEats #FruitariaFinds #FoodieHunt #MangoMadness #ViralEats #chinesefood #foodie #foodies #comidachina #comida #icecream #icecreamlover #sanantonio #sanantoniotx #sanantoniotexas #satx #210 #snack #snacks #snacktime😋 #foodreview #CapCut ♬ Satisfaction (Radio Edit) – Benny Benassi & The Biz
Fast Company donosi, że produkty związane z trendami TikToka potrafią zwiększyć sprzedaż nawet o 100% – jak w przypadku cottage cheese (wzrost zamówień o 166 %) czy 'Sleepy Girl Mocktail’ (111 % wzrost wyszukiwań). Restauracje obserwują wzrost ruchu o 30% po wiralowych publikacjach.
Matcha – zen w cieniu kryzysu
@charlize_perezz Matcha w/ strawberry cold foam >>> 🍵🍓 #matchalatte#matchastrawberry#icedmatchalattetutorial#matcharecipe ♬ Club Penguin Pizza Parlor – Cozy Penguin
Wszystkie foodie trendy przemijają, ale jeden ma status ikony – matcha. Ten japoński zielony proszek jest dla Gen Z tym, czym dla Millenialsów była kiedyś avocado toast: symbolem stylu życia, który łączy zdrowie, estetykę i cyfrową afirmację. Matcha znalazła swoje miejsce nie tylko w latte i lodach, ale także w serum do twarzy czy koktajlach z kolagenem. Efekt? Japonia przeżywa kryzys matchy – kultowe marki jak Ippodo wprowadziły limity zakupu, a uprawy przyspiesza się kosztem jakości.
To, co miało być celebracją kultury i zdrowia, zaczyna przypominać przemysłową pogoń za trendem – i stawia pytania o przyszłość produktów regionalnych, ich autentyczność oraz zrównoważony rozwój.
@rhiannastill July in Marbs #marbella ♬ Jet2 Advert – ✈️A7-BBH | MAN 🇬🇧
FOODMO to objaw głębszej potrzeby przynależności i poczucia, że jesteśmy częścią 'czegoś większego’. Tyle, że tym czymś nie jest już wspólnota smaków, a społeczność cyfrowa – o bezlitosnym tempie i krótkim czasie życia trendu. Czy to my wybieramy, co jemy – czy może to algorytmy karmią naszą tożsamością?