The Fresh Thinking Cafe pod okiem Jamiego Oliviera przyrządza potrawy z najczęściej marnowanych produktów spożywczych

Każdego roku na całym świecie marnowane są setki ton jedzenia. Ta kawiarnia stworzyła menu, które ma zwiększyć świadomość tego problemu, ale również zainspirować gości do przygotowania podobnych dań w domu.
.get_the_title().

Szacuje się, że 1/3 żywości wyprodukowanej do konsumpcji przez człowieka trafia na śmietnik. W samej Europie stanowi to ok. 88 ton jedzenia rocznie. Jest to o tyle absurdalne, że wyrzucanie jedzenia nie opłaca się nawet osobom, którym totalnie nie zależy na proekologicznym podejściu do tematu – przykładowo w Wielkiej Brytanii gospodarstwa domowe tracą w ten sposób średnio równowartość 1400 złotych rocznie.

Jeśli ta tendencja na świecie się utrzyma, to do 2020 roku ilość marnowanego jedzenia wzrośnie do 40 proc. całości.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Hotpoint (@hotpoint.co.uk)

Taki stan rzeczy zainspirował Jamiego Oliviera do stworzenia pop-outowego baru. Dania składają się głównie z produktów żywnościowych, które trafiają na śmietnik najczęściej i w największych ilościach.

To przede wszystkim chleb, świeże warzywa, miksy sałat pakowane w torebki oraz resztki po posiłkach.

Produkty te w miarę możliwości są pozyskiwane z nadwyżek lokalnych dostawców jedzenia.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Hotpoint (@hotpoint.co.uk)

W The Fresh Thinking Cafe Olivier dzieli się poradami, jak ograniczyć marnowanie jedzenia. Kreatywne dania z menu mają udowodnić, że z produktów „drugiej kategorii” da się wyczarować prawdziwe frykasy i zainspirować Brytyjczyków do przygotowania podobnych pyszności w domu. Edukacyjną ideę pop-outu ma podkreślić fakt jego działania na zasadzie „płacisz, ile chcesz”.

A cały dochód pójdzie na konto FoodCycle – organizacji charytatywnej, która zajmuje się tematem niemarnowania jedzenia, ale również ubóstwa żywieniowego i problemu samotności w porze posiłku.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez bel (@tastyfoodbel)

Pop-out wystartował w Londynie, ale już ruszył z objazdówką po kolejnych miastach Anglii. Partnerem Oliviera w tej akcji jest firma Hotpoint, zajmująca się urządzeniami do domu, w tym także do kuchni.Marce od zawsze bliski jest temat niemarnowania żywności. Stworzyła nawet program „Food Care Culture”, promujący codzienne zdroworozsądkowe i oszczędnościowe podejście do żywności – jej zakupów, przechowywania, przetwarzania. Technologia urządzeń oferowanych przez Hotpoint ma zapewnić żywności zachowanie dłużej świeżości.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Hotpoint (@hotpoint.co.uk)

Ciekawostką jest to, że w menu pop-outu znalazły się również dwie propozycje dań przygotowane specjalnie z myślą o weganach.

Jest to kalafior grillowany w ziołach i wegański mus czekoladowy z orzechową kruszonką. W kuchni Jamiego mięso i tłuszcz zwierzęcy goszczą bardzo często, dlatego kucharz zawsze twierdził, że nie cieszy się szczególną sympatią zwolenników opcji wege. Od jakiegoś czasu stara się to jednak zmienić, a The Fresh Thinking Cafe może być kolejnym krokiem w tym kierunku.

Wegetarianie, weganie, mięsożercy, frutarianie – każdy, dosłownie każdy, powinien zwrócić uwagę na problem marnowania żywności. Zakupy z głową, a nie w ilościach nie do przejedzenia; odpowiednie przechowywanie i wykazanie się jakąś inwencją twórczą w temacie nadwyżek jedzenia i resztek i tego co się da z nimi zrobić – to brzmi jak dobry plan do wprowadzenia od zaraz!

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Crumble (@crumblefood)

Tekst: Kinga Dembińska

Banner Image Banner Image
AdvertisementAdvertisement
AdvertisementAdvertisement
Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: