Jedzmy wiśnie! Jest wiele powodów, dla których powinniśmy latem włączyć je do diety

Ich głęboki bordowy kolor świadczy o niezwykłych wartościach odżywczych – są pełne witamin i przeciwutleniaczy. Latem powinny stanowić jedną z pięciu zalecanych na dzień porcji owoców i warzyw.
.get_the_title().

Wiśnie to ciemnoczerwone, kwaskowate i soczyste owoce pestkowe, na które w Polsce sezon przypada zwykle w lipcu. Cieszmy się nimi, bo są dostępne zaledwie przez miesiąc. W zależności od odmiany, ich wielkość i smak może się różnić, ale wszystkie będą doskonałym dodatkiem nie tylko do ciast i deserów, ale także dobrym surowcem do domowych przetworów, takich jak dżemy, nalewki czy soki.

Wprawdzie w aż 82 proc. składają się z wody, ale w pozostałych 18 proc. znajdują się witaminy, minerały oraz cenne składniki odżywcze.

źródło: unsplash

Wiśnie są dobrym źródłem błonnika, potasu, wapnia, witaminy A i C, a także kwasu foliowego.

Są również dobrze znane ze swoich właściwości antyoksydacyjnych – a przeciwutleniacze są niezbędne dla zachowania zdrowia, ponieważ chronią nasze komórki przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki. Wiśnie zawierają dobroczynne przeciwutleniacze znane jako antocyjany i cyjanidyna, które mogą mieć działanie przeciwzapalne i pomagać przy zapaleniu stawów. Co więcej, dzięki wysokiej zawartości polifenoli mogą pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi, co potwierdziły badania opublikowane w 2015 roku w czasopiśmie naukowym “British Journal of Nutrition”.

źródło: unsplash

Przez lata przeprowadzono także wiele badań dotyczących wpływu spożycia wiśni na nasz organizm podczas ćwiczeń i regeneracji po wysiłku.

Badania opublikowane w 2010 roku w czasopiśmie naukowym “Journal of the International Society of Sports Nutrition” wykazały, że picie kwaśnego soku wiśniowego przez siedem dni przed i podczas intensywnego biegu minimalizowało ból mięśni po wysiłku.

Inne badanie wykazało, że cierpki sok wiśniowy wspomagał regenerację i funkcjonowanie mięśni po intensywnych ćwiczeniach.

źródło: unsplash

Wiśnie zawierają również wysoki poziom kluczowych fitochemikaliów, w tym melatoniny, która bierze udział w regulacji naszego cyklu snu. Badania opublikowane w październiku 2011 roku w czasopiśmie naukowym “European Journal of Nutrition” dowiodły, że cierpki sok wiśniowy dobrze wpływa na poprawę jakości i czasu snu oraz może być korzystny dla osób, które borykają się z zaburzeniami snu i cierpią na bezsenność. Eksperci uważają, że wiśnie są dużo zdrowszą alternatywą dla suplementów zawierających melatoninę.

Ponadto sok z wiśni rozrzedza śluz w stanach zapalnych dróg oddechowych i obniża temperaturę. Poprawia apetyt i przemianę materii, a także zapobiega anemii.

Tekst: Marta Mankiewicz

Banner Image Banner Image
AdvertisementAdvertisement
AdvertisementAdvertisement
Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: