#RespectFood, czyli jak Grundig walczy z marnowaniem jedzenia

Czy wiesz, że jedna trzecia światowej rocznej produkcji żywności trafia do kosza?
.get_the_title().

To aż 1,3 miliarda ton zmarnowanej żywności – takiej, która jest jeszcze zdatna do spożycia. To jedzenie, które może wyżywić 868 milionów głodujących ludzi na całym świecie. W rzeczywistości jest to 4-krotnie więcej żywności niż potrzebują, aby prowadzić normalne życie.

Pod względem marnotrawienia pożywienia nasz kraj zajmuje niechlubne 5. miejsce w Unii Europejskiej.

W Polsce co roku marnuje się około 9 mln ton żywności. Oznacza to, że pojedyncza osoba wyrzuca do kosza w ciągu roku blisko 175 kilogramów jedzenia, a rocznie w statystycznym gospodarstwie domowym wyrzucane pokarmy pochłaniają kwotę 2 tys. złotych. Za tę kwotę raz do roku moglibyście skoczyć na fajne wakacje. Te liczby dają do myślenia i ruszają sumienie, prawda?

Coraz większa świadomość na temat naszego życia, ekologii i otaczającego nas świata sprawia, że największe marki i nazwiska na świecie jednoczą siły, aby pokazać nam, jak we własnych czterech ścianach możemy przyczynić się do poprawienia jakości życia i zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko wynikający z naszego codziennego funkcjonowania.

Ludzie powoli i sumiennie starają się eliminować ze swojego życia plastik, zabierają własne torby na zakupy i segregują odpady. Niestety wśród nich wciąż znajduje się masa jedzenia, którego termin ważności się skończył lub takiego, na którego wykorzystanie zwyczajnie nie mamy pomysłu. Przypomnij sobie, ile żywności wyrzuciłeś podczas przygotowywania ostatniego posiłku. Trochę tego było, prawda? Ugotowałeś za dużo makaronu i całymi dniami obsychał on w lodówce, czekając na swój moment, aż w końcu wylądował w koszu. Resztki warzyw po śniadaniu też tam trafiły, zaraz za niedojedzoną kanapką.

Z myślą o tym problemie marka Grundig od kilku lat tworzy program Respect Food, który ma na celu zainspirowanie wszystkich do walki z marnowaniem żywności i instruowanie, jak radzić sobie z odpadami w kuchni. Uczy w nim, jak marnować mniej, dostarcza gotowe przepisy na dania z resztek oraz informuje, jak w prawidłowy sposób przechowywać i traktować produkty.

Jesteście ciekawi kilku prostych wskazówek od marki Grundig, które pomogą wam chronić środowisko (i saldo waszego konta bankowego)? Niby większość z nas już je zna, ale przypomnijmy sobie, jak łatwo wprowadzić ideę zero waste w naszych domach:

1. Kupuj częściej i mniej

Supermarkety kuszą nas promocjami i krzyczącymi procentami obniżek. Kupujemy przez to znacznie więcej produktów, które w efekcie nierzadko lądują na śmietniku. W miarę możliwości kupujmy u małych, lokalnych dostawców i wybierajmy to, czego na bieżąco potrzebujemy.

2. Używaj swojej zamrażarki!

Mrozić możemy praktycznie wszystko – od owoców, przez jajka, po pieczywo i resztki. Mrożenie sprawia, że nawet w niehandlową niedzielę w swojej lodówce znajdziesz zawsze coś smacznego na ząb (warto o tym pamiętać w sobotę wieczorem).

3. Kochaj to, co inni odrzucają

Tak wiele doskonałych owoców i warzyw wyrzucanych jest ze względu na ich kształt czy wygląd. Spróbuj kupić brązowe, samotne banany i zamrozić, aby potem wykorzystać je do wypieków lub koktajli.

4. Planuj

Lista zakupów! Ważny element, który powinniśmy mieć już zapisany w genach – w końcu każdy z nas latał do sklepu z karteczką od mamy. Kiedy przemierzamy sklepowe alejki z listą produktów do kupienia w ręku, w naszym koszyku ląduje tylko to, czego naprawdę potrzebujemy.

5. Wybieraj sprzęt mądrze

Kolejnym ważnym czynnikiem jest właściwy wybór sprzętu AGD w celu m.in redukcji zużycia energii. Odpowiednio dobrane urządzenia energooszczędne mogą pomóc w zmniejszeniu wysokości rachunków i negatywnego wpływu na środowisko.
Lodówki Grundiga posiadają technologie przedłużające żywotność jedzenia oraz jego zdatność do spożycia, jonizatory, które niwelują przykre zapachy, a także podwójny obieg powietrza, który nie wysusza jedzenia.

Specjalne szuflady pozwalają dłużej zachować witaminy i składniki odżywcze w warzywach i owocach. Została ci sałata z obiadu? W tej lodówce spokojnie wytrzyma do następnego posiłku! Piekarniki z Chef Assist mają nawet 80 przepisów, które pokazują dokładnie, co należy kupić, by nie marnować pożywienia – jak z obierków ugotować pyszną zupę, a z brązowych bananów upiec chleb (swoją drogą przepyszny!).
Dodatkowo sprzęty Grundig są w wysokich klasach energetycznych, dzięki czemu zużywają znacznie mniej wody i prądu.

Grundig jako globalna marka o silnym sumieniu ekologicznym uważa, że ich obowiązkiem jest prowadzenie walki z marnowaniem żywności. Chce przypomnieć światu, żeby nie przyjmował jedzenia za pewnik, ale traktował je odpowiedzialnie. W końcu szanowanie pożywienia to jedyny sposób, aby uczynić naszą Ziemię najlepszym domem. Program Respect Food jest niezwykle ważnym przedsięwzięciem, zwracającym uwagę na konieczność szanowania zasobów naturalnych oraz umiejętnego gospodarowania żywnością.

Patronem akcji Zero Waste Grundiga jest Massimo Bottura, uznawany za jednego z najlepszych szefów kuchni na świecie. Od 1995 roku prowadzi w Modenie restauracje Osteria Francescana, która ma aż trzy gwiazdki Michelin i od wielu lat naprzemiennie zajmuje pierwsze i drugie miejsce w rankingu 50 najlepszych restauracji na świecie. Osteria Francescana jest kuchnią dla duszy, działającą właśnie w rytmie idei niemarnowania żywości. Jak podkreśla Bottura, zdecydował się na współpracę z Grundigiem, ponieważ ten producent sprzętu AGD słucha tego, co ma on do powiedzenia.

Na koniec mamy dla was super konkurs!

W ramach akcji Respect Food Grundig Polska nawiązał współpracę z Restaurant Week, największym kulinarnym festiwalem w Polsce. Jemu także przyświeca idea Respect Food – każda zaproszona do festiwalu restauracja na okres dwóch tygodni przygotowuje jedno menu dla dokładnie znanej ilości osób. Nie muszą więc robić dodatkowego zaopatrzenia na wypadek “niespodziewanych gości”, dając jednocześnie swoim gościom możliwość spróbowania specjalnie przygotowanych na tę okoliczność potraw.

Grundig i Restaurant Week mają dla was konkurs! Do wygrania jest dwuosobowa kolacja w najlepszej restauracji na świecie – Osteria Francescana Massimo Bottury!

Zadanie konkursowe polega na (łącznie):

  1. oznaczeniu w czasie trwania Konkursu lokalizacji / zameldowaniu się (check-in) w restauracji biorącej udział w Festiwalu w czasie trwania Konkursu na portalach społecznościowych Facebook (ustawienie prywatności: publiczne) bądź Instagram (profil użytkownika biorącego udział w Konkursie);
  2. wykonaniu w czasie trwania Konkursu zdjęcia dania serwowanego w restauracji biorącej udział w Festiwalu („Zdjęcie”) oraz umieszczenie Zdjęcia na portalach społecznościowych Facebook (ustawienie prywatności: publiczne) bądź Instagram (profil użytkownika biorącego udział w Konkursie);
  3. oznaczeniu Zdjęcia hasztagami: #RespectFood, #flyLOT i #restaurantweekpolska;

Weź udział w konkursie zdjęciowym i wygraj:
Rejs LOT Polish Airlines do Włoch i kolację dla dwóch osób o wartości 500 euro w restauracji Massimo Bottury – Osteria Francescana (najlepszej restauracji świata z trzema gwiazdkami Michelin Guide!).

Wystarczy wybrać się na Restaurant Week i wrzucić zdjęcie zgodnie z powyższą instrukcją!

FOODIE