Sprzedaż mięsa i mleka zwierzęcego w Europie spada, a ich wersje wegańskie osiągają rekordowe poziomy

Weganizm zyskuje na popularności w całej Europie.
.get_the_title().

Good Food Institute Europe (GFI Europe) podaje, że sprzedaż żywności pochodzenia roślinnego w 13 krajach europejskich wyniosła w 2022 roku 5,7 mld euro. Liczba ta oznacza 22-proc. wzrost w stosunku do roku 2020 roku. Kraje uwzględnione w analizach sprzedaży to Austria, Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Hiszpania, Szwecja i Wielka Brytania. Ten rynek napędzają głównie wegańskie alternatywy mięsne. Równocześnie, bezmleczny ser i wegeprodukty zastępujące owoce morza również odnotowały znaczny wzrost sprzedaży.

W szczegółowym raporcie GFI Europe czytamy, że wegańskie alternatywy mięsne odnotowały 21-proc. wzrost sprzedaży jednostkowej w latach 2020-2022. Z kolei mleko roślinne, które uważane jest za najbardziej rozwiniętą niszę, odnotowało 20-proc. wzrost.

W tym samym okresie sprzedaż mięsa i mleka pochodzenia zwierzęcego spadła odpowiednio o 8 i 9 proc.

Rynek wegańskich produktów to nie tylko roślinne mięso czy mleko. Niemleczne alternatywy dla serów również cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów. Wraz z dywersyfikacją rynku i pojawieniem się większej liczby marek i wersji wegańskich serów w 2022 roku sektor osiągnął łączną wartość rynkową w wysokości 144 mln euro. To o 102 proc. więcej niż w 2020 roku, a także ponad 10-krotnie wyższy wzrost od wzrostu sprzedaży serów konwencjonalnych. Z kolei sprzedaż jednostkowa jogurtów roślinnych wzrosła o 16 proc., podczas gdy zainteresowanie kupnem jogurtów konwencjonalnych spadło o 4 proc.

Unsplash.com

Co ciekawe, największy wzrost, bo o 343 proc. w ciągu dwóch lat zanotowała branża wegańskich alternatyw owoców morza. Jednak ten rynek pozostaje – zdaniem GFI Europe – najsłabiej rozwiniętym obszarem wegeżywności. Pomimo ogromnego wzrostu, w 2022 roku branża odnotowała tylko 43 mln euro przychodu. Dla porównania mleko roślinne tylko w zeszłym roku przyniosło 2,21 mld euro zysku.

Zwiększoną sprzedaż odnotowano również w kategoriach śmietan, lodów i gotowych wegańskich posiłków’. Ta ostatnia odnotowała 79-proc. wzrost sprzedaży.

Pomimo namacalnego, a w niektórych przypadkach gigantycznego wzrostu sprzedaży w sektorze żywności pochodzenia roślinnego, GFI Europe twierdzi, że wciąż jest wiele do poprawy.

’Liczby te pokazują, że apetyt Europy na żywność roślinną wciąż rośnie, ale zrównoważone opcje nadal stanowią niewielką część rynku’ – napisała w oświadczeniu Carlotte Lucas, starszy menedżer ds. zaangażowania korporacyjnego w GFI Europe. – ’Europejskie przedsiębiorstwa i rządy mają do odegrania kluczową rolę we wspieraniu konsumentów w dokonywaniu bardziej zrównoważonych wyborów. Firmy muszą nadal inwestować w innowacje produktowe, aby opracowywać smaczne i niedrogie produkty roślinne. Rządy muszą z kolei inwestować w badania i infrastrukturę, których potrzebujemy, aby obniżyć ceny i poprawić jakość opcji roślinnych, aby osiągnąć swoje cele klimatyczne i zwiększyć bezpieczeństwo żywnościowe’.

Unsplash.com

Dieta wegańska jest powszechnie uważana za alternatywę przyjazną środowisku. W szczególności roślinne produkty mięsne są wyjątkowo dobrym zamiennikiem białka pochodzenia zwierzęcego, którego produkcja jest bardzo nieekologiczna.

Wegemięso generuje ok. 90 proc. mniej emisji gazów cieplarnianych podczas produkcji, zużywając do 90 proc. mniej wody i do 93 proc. mniej powierzchni uprawnej.

Co więcej, rządy państw europejskich zostały ostrzeżone, że nieuwzględnienie produkcji mięsa jako poważnego czynnika przyczyniającego się do kryzysu klimatycznego uniemożliwi ich krajom wypełnienie zobowiązań wynikających z Porozumienia Paryskiego.

Tekst: MZ

FOODIE