Czy uczniowie osiągają lepsze wyniki w nauce, gdy im się za to płaci? Przeprowadzono badanie
Co może zmotywować uczniów do bardziej wzmożonej nauki? Okazuje się, że – jak w przypadku wielu innych rzeczy we współczesnym świecie – odpowiedzią mogą być pieniądze. Naukowcy przeprowadzili ostatnio ciekawy eksperyment, w którym udział wzięli chińscy i amerykańscy uczniowie. Stworzono test matematyczny składający się z 25 pytań, który dano do rozwiązania dwóm losowo wybranym grupom studentów.
Członkom pierwszej grupy zaoferowano na start 25 dolarów. Za każdą błędną odpowiedź naukowcy mieli odejmować 1 dolara.
Członkowie drugiej nie otrzymali zachęty finansowej. Wyniki chińskich studentów nie poprawiły się po zaoferowaniu im pieniędzy. Z kolei amerykańscy uczniowie, zmotywowani nagrodą finansową, wznieśli się na wyżyny swoich umiejętności matematycznych, otrzymując średnio jeden punkt więcej niż wcześniej. Naukowcy zastanawiają się zatem, czy niewielka nagroda pieniężna jest w stanie podnieść wyniki uczniów na większą skalę, a co za tym idzie – zwiększyć ich szanse na dostanie się na wymarzona uczelnię i późniejszy sukces zawodowy. Jak widać, prawdopodobnie wpływ na to mogą mieć także czynniki kulturowe.
Tekst: AO
Źródło: Quartz