Google przedstawia nową skalę odcieni skóry, który ma skończyć stronniczość rasową sztucznej inteligencji

Nowa skala Monk ma zastąpić skalę Fitzpatrick, którą posądzano o rasizm.
.get_the_title().

Firma Alphabet Inc., właściciele m.in. wyszukiwarki Google, systemu Android czy platformy YouTube, zaprezentowała paletę 10 odcieni skóry, które opisała jako krok naprzód w tworzeniu gadżetów i aplikacji, które lepiej służą ludziom o odcieniu skóry innym niż biały. Nowy Monk Skin Scale Tone zastąpi wadliwy standard sześciu kolorów znany jako Fitzpatrick Skin Type, który stał się popularny w branży technologicznej, aby ocenić, czy czujniki tętna smartwatcha, systemy sztucznej inteligencji, w tym rozpoznawanie twarzy, i inne systemy wykazują stronniczość rasową pod względem koloru skóry użytkownika. Badacze technologii przyznali, że Fitzpatrick niedostatecznie reprezentował osoby o ciemniejszej skórze.

Firma nawiązała współpracę z socjologiem z Uniwersytetu Harvarda, Ellisem Monkiem, który bada koloryzm i który czuł się odhumanizowany przez kamery, które nie wykrywały jego twarzy i nie odzwierciedlały odcienia jego skóry.

Monk powiedział, że skala Fitzpatrick świetnie nadawała się do klasyfikowania różnic między jaśniejszą skórą.

Jednak większość ludzi jest ciemniejsza, więc chciał mieć skalę, która lepiej przysłuży się większej części osób na świecie.

Skala Monk / Grafika: Google

Monk wyselekcjonował 10 tonów. Następnie przeprowadzono ankietę wśród około 3 tys. osób w Stanach Zjednoczonych i odkryto, że znaczna liczba stwierdziła, że 10-punktowa skala pasuje do ich skóry, tak samo jak nowa paleta 40 odcieni. Tulsee Doshi, szefowa produktu w AI Google, nazwała skalę Monka ‘dobrym wyważeniem między byciem reprezentatywnym a wykonalnym’.

Google już teraz stosuje skalę Monk.

Wyszukiwania grafiki Google związane z urodą, takie jak ‘ślubne makijaże’, umożliwiają teraz filtrowanie wyników na podstawie Monk. Wyszukiwania obrazów, takie jak ‘dzieci’, pokazują teraz zdjęcia o różnych odcieniach skóry. Skala Monk wdrażana jest również w taki sposób, aby upewnić się, że ludzie z różnymi odcieniami skóry są zadowoleni z opcji filtrowania w Zdjęciach Google, a oprogramowanie firmy do dopasowywania twarzy nie jest stronnicze.

Zdjęcie główne: Jana Asenbrennerova/Reuters
Tekst: MK

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook