Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Tytuł magistra przestaje być postrzegany jako klucz do sukcesu

Czy nastąpiła już zmiana w podejściu młodych do kariery zawodowej?
.get_the_title().

Uniwersytet Oksfordzki prognozuje, że w ponad 60 proc. dzieci będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie powstały. Technologia i rynek pracy rozwijają się dynamicznie, co sprawia, że przed młodymi stają zupełnie nowe wyzwania. Nie są na nie jeszcze gotowi, a więc ich pierwsze wybory zawodowe nierzadko są wynikiem przypadku czy też „dobrych rad” i nacisków rodziców.

Dlatego właśnie powstała kampania edukacyjna #WYBIERAM, która ma pomóc młodym Polakom w podejmowaniu tych trudnych i odpowiedzialnych decyzji, w zgodzie ze sobą i swoimi zainteresowaniami.

Młodzi często wybierają pracę poniżej swoich kwalifikacji, za niskie wynagrodzenie, w branżach i zawodach, których przyszłość jest niepewna lub na które nie ma popytu, co owocuje nie tylko frustracją, ale też częstymi zmianami – szkół, kierunków studiów i pracy. Dlatego też Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką postanowiła sprawdzić, czym kierują się młode osoby, decydując o swojej karierze.

Aż 82 proc. ankietowanych sądzi, że szkoły zawodowe i techniczne wcale nie są gorsze od studiów – ich absolwenci nie są zdaniem ankietowanych skazani na niższe zarobki. Jednak decyzje o karierze zawodowej wciąż nie są przez nich podejmowane świadomie – aż 80 proc. ankietowanych czerpie informacje o rynku pracy od rodziców, a 81 proc. w internecie. Jednocześnie młodzi twierdzą, że świetnie znają swoje kompetencje – tak uważa aż 77,5 badanych, choć z doradztwa zawodowego korzystało tylko 32,4 proc, a jedynie 46,1 proc. wykonało test kompetencji.

Odpowiedzią na powyższe problemy jest platforma YEP Academy. Łączy ona internet, najbardziej naturalne źródło zdobywania wiedzy o świecie przez młodzież, z profesjonalnym systemem doradztwa zawodowego.

W internecie znajdziemy wszystko. Młodzi często trafiają tam na różnego rodzaju treści i przypadkowe testy kompetencji, które nie są profesjonalnymi narzędziami, a jedynie stronami służącymi pozyskiwaniu przychodów z wyświetlanych na nich reklam. Przyszli pracownicy niejednokrotnie są także pod wpływem działań employer brandingowych dużych firm i reklam różnego typu szkół dla dorosłych, które często nie są obiektywne, jeśli chodzi o podpowiadanie najlepszej ścieżki kariery. Dlatego na ogólnodostępnej platformie YEP Academy przygotowano rzetelne testy kompetencji, opisy zawodów, a nawet innowacyjny kalkulator wynagrodzeń – mówi Ola Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukces Pisany Szminką i pomysłodawczyni YEP Academy. Platforma YEP (od nazwy programu, czyli Youth Empowered Program) została stworzona przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką wspólnie z firmą Coca-Cola. Na platformie znajdują się testy kompetencji i zdolności, po wypełnieniu których otrzymuje się listę odpowiadających zawodów i ich pełne opisy wraz ze ścieżką kariery. Dostęp do bazy zawodów możliwy jest również bez wypełniania testów. Platforma wyposażona jest także w kalkulator wynagrodzeń pokazujący zarobki w danym zawodzie w wieku 35-40 lat – ich wysokość zależy tu od indywidualnych odpowiedzi na pytania m.in. o poziom i styl życia, miejsce i rodzaj zamieszkania, planowane życie rodzinne. Platforma edukacyjna oferuje pełen dostęp do wiedzy, czyli bazy publikacji i artykułów o szeroko rozumianym rynku pracy oraz bazy porad z zakresu rozmów kwalifikacyjnych czy tworzenia CV.

Jakie oczekiwania mają młodzi w stosunku do pierwszej pracy? Na pytanie „Ile chciałbyś lub ile zarabiałeś na początku swojej kariery zawodowej?” 40 proc. respondentów wskazało kwotę 2 tys. zł netto, a 36,3 proc. wartość pomiędzy 2 a 3 tys. zł. Jedynie 13 proc. wskazało kwotę 3-4 tys. zł netto. Inaczej ma się sprawa, gdy dzisiejszych 15-29 latków zapyta się o to, ile chcieliby zarabiać w wieku 35 lat. Aż 68 proc. deklaruje, że chciałoby zarabiać powyżej 5 tys. złotych netto – w tym 26 proc. między 5 a 7 tys. złotych, a 22 proc. więcej niż 10 tys. netto miesięcznie.

62,4 proc. ankietowanych chciałoby mieć własny biznes, a aż 88,8 proc. elastyczny czas pracy. O pracy zdalnej marzy 71,2 proc. respondentów.

Okazuje się, że dla młodych w pracy najbardziej liczy się możliwość rozwoju – tak zadeklarowało 38,2 proc. badanych. 26 proc. powiedziało, że pensja, a 19,6 proc. wskazało na atmosferę. Z kolei najmniej ważne są dla nich dodatkowe benefity – zadeklarowało tak aż 30 proc. badanych. Czy młodzi chcą wyjeżdżać z Polski? Okazuje się, że nie. Aż 96,7 proc. chce się uczyć w Polsce, a tylko co 10 ankietowany odpowiedział, że chciałby pracować za granicą.

Niestety większość młodych nieświadomie wybiera ścieżki kariery, co potwierdza zainteresowanie najnowszą kampanią Wybieraj Świadomie. Tuż po starcie kampanii #WYBIERAM odnotowaliśmy ponad 35 tys. nowych użytkowników platformy YEP. Udowadnia to, że młodzi potrzebują narzędzi oraz wiedzy, wspierających ich w procesie wyboru najlepszej ścieżki rozwoju – mówi Anna Solarek, Dyrektor ds. Komunikacji i Kontaktów Zewnętrznych w Coca-Cola Poland Service.

FUTOPIA