W 2021 roku doświadczymy ogromnego przyspieszenia technologicznego

Mówi się, że ostatnie sześć miesięcy przyniosło więcej transformacji cyfrowej niż cała ubiegła dekada. Firmy świadczące usługi technologiczne cieszą się dużym zainteresowaniem różnych sektorów. HCL Technologies, międzynarodowa firma świadcząca usługi informatyczne z siedzibą w Indiach, mówi o znacznym wzroście inwestowania, czerpania korzyści z możliwości szybkiego przesyłania danych do chmury, zainteresowania cyberbezpieczeństwem, blockchainem, rozwiązaniami analitycznymi i internetowymi. – Rok 2021 przyniesie ogromne przyspieszenie cyfrowe we wszystkich sektorach. COVID-19 udowodnił, że technologia może być największym czynnikiem umożliwiającym firmom przetrwanie i rozwój – dodaje przedstawiciel firmy HCL Technologies.
Przewiduje się, że takie sektory jak energetyka, produkcja i motoryzacja mogą odnotować wolniejszy wzrost niż technologia, telekomunikacja, usługi finansowe, a nawet sektor opierający się na naukach przyrodniczych.
Sektory mocno dotknięte pandemią, takie jak handel detaliczny czy hotelarstwo, są w trakcie przekształcania i redefiniowania swoich modeli biznesowych. Wprowadzają model interakcji „zero-touch”, często wykorzystując w tym celu sztuczną inteligencję, analitykę i inne innowacje cyfrowe. Chodzi oczywiście o zminimalizowanie kontaktu – goście otrzymują dostęp do asystenta w formie chatbota opartego na sztucznej inteligencji. Mogą również przeprowadzić z nim rozmowę na temat płatności, dokonać jej, bezdotykowo skorzystać z usługi parkingu czy przechować bagaż i otrzymać menu.
Sztuczna inteligencja coraz częściej pojawia się ona w różnych aspektach naszego życia, teraz jednak dużo większy nacisk kładzie się na jej etyczny wpływ. Przewiduje się, że w ciągu kilku najbliższych lat firmy będą współpracowały z partnerami, którzy przestrzegają zasad etyki danych oraz będą stosować takie praktyki przetwarzania danych, które odzwierciedlają wartości firmy oraz klientów.

Firma HCL Technologies w swoich prognozach dodała, że choć pandemia COVID-19 zamieniła ostatni rok w czas niepewności i strachu, sektor technologiczny jako całość, a zwłaszcza usługi technologiczne, poradził sobie z problemami, a nawet stał się dzięki temu silniejszy. Globalne firmy IT doświadczają odbudowy biznesu i wzmacniają perspektywy.
Firmy na całym świecie poszukują rozwiązań i inwestują w technologię i automatyzację. Muszą to robić, aby dalej rozwijać swoją działalność i umożliwić pracę zdalną swoim pracownikom.
Według Davida Johnsona, głównego analityka Forrester Reaserch w 2021 roku zaobserwujemy jeszcze większy rozwój pracy zdalnej, automatyzacji i technologii HR. – Doświadczenie pracowników w 2021 roku będzie definiowane przez długoterminową pracę zdalną i zarządzanie kryzysowe. Sukces będzie w dużym stopniu zależeć od siły strategii organizacji dotyczącej doświadczenia pracowników (EX), a także od inwestycji technologicznych – mówi Johnson.
Z kolei w sektorze usług finansowych najbardziej ucierpieli ubezpieczyciele, spadły też zyski banków. Redukcja kosztów stała się wysokim lub wręcz krytycznym priorytetem. Równie ważna okazała się poprawa zdolności do inwestycji, szczególnie tych opartych na technologiach. W niektórych prognozach bankowych i ubezpieczeniowych na 2021 rok wymienia się dwa obszary, które najbardziej skorzystają z takich innowacji: zarządzanie oszustwami i roszczeniami. Wygląda więc na to, że pandemia koronawirusa to kryzys dla firm świadczących usługi finansowe, ale również okazja dla oszustów i hakerów.
Tekst: Marta Zinkiewicz