Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Zabawki dla dzieci powinny być neutralne płciowo – uznało francuskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów

Dzielenie zabawek na te dla chłopców i dla dziewczynek nie ma sensu. Lepiej dobierać je na podstawie zainteresowań dziecka.
.get_the_title().

Różowe dla dziewczynek, niebieskie dla chłopców. Kiedy wchodzimy na dział z zabawkami, przeważnie od razu możemy się zorientować, dla jakiej płci przeznaczone są określone zabawki. Samochodziki stoją zwykle obok zabawkowych narzędzi czy klocków, wyraźnie oddzielając się od wszystkiego, co utrzymane jest w kolorze różowym i choć trochę przypomina lalkę.

Gender marketing, czyli marketing ukierunkowany na płeć odbiorcy, obejmuje nawet rzeczy dla najmłodszych. Francuskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów zamierza jednak z tym skończyć.

Stworzyło rządową kartę, nawołując do tego, by zabawki przestały być dzielone na te „dla dziewczynek” i „dla chłopców”. Dokument został podpisany przez producentów zabawek, sprzedawców i reklamodawców, którzy zobowiązali się do przestrzegania zawartych w nim wytycznych. Powstanie karty jest efektem konsultacji francuskiego rządu z konsumentami, przedstawicielami branży zabawkarskiej i branżą reklamową. Jej cel? Sprawić, by wszystkie zabawki były odpowiednie dla wszystkich dzieci, bez względu na ich płeć.

fot. Vanessa Bucceri / unsplash

Wszystko po to, aby uniknąć stereotypów płciowych przy kupowaniu dzieciom zabawek. Mają być one dopasowane ich zainteresowań i wieku dzieci.

Na tej postawie sprzedawcy mają od tej pory polecać kupującym zabawki – a nie na podstawie tego, że przyszły właściciel jest chłopcem lub dziewczynką. W tym kierunku przeszkolone zostaną także osoby pracujące z dziećmi. Powstanie specjalny przewodnik dla branży, w którym znajdą się wytyczne na temat reklam zabawek, ich wyglądu i wyglądu ich opakowań, tego, jak umieszczać je na półce w sklepie i jak eksponować w sklepie internetowym. W mediach społecznościowych pojawi się kampania społeczna promująca neutralne płciowo zabawki, a l’Union des marques nagrodzi najlepszą neutralną płciowo zabawkę. Niezwykle istotne jest to, że zabawki nawiązujące tematem do STEM (akronim od science, technology, engineering, mathematics, czyli nauka, technologia, inżynieria, matematyka) powinny być reklamowane w sposób, który trafia zarówno do chłopców, jak i do dziewcząt, a pracownicy sklepów z zabawkami mają je polecać dzieciom niezależnie od płci. Być może w ten sposób uda się w końcu wygrać ze szkodliwym stereotypem, że umysł ścisły jest płci męskiej. Raport badający postępy związane z wprowadzeniem nowych wytycznych zostanie opracowany w marcu 2021 roku – pod lupę wzięty zostanie szczególnie okres świąteczny, który jak wiadomo jest czasem żniw dla branży zabawkarskiej.

Zdjęcie główne: Sandy Millar/Unsplash
Tekst: NS

FUTOPIA