Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Czy istnieje uniwersalny sposób komunikacji niewerbalnej? Naukowcy znaleźli na to dowody

Uniwersalny system komunikacji niewerbalnej ujawnia się, gdy mamy coś wyjaśnić wyłącznie za pomocą gestów.
.get_the_title().

Şeyda Özçalışkan, psycholożka z Georgia State University w Atlancie, której językiem ojczystym jest turecki, w swojej pracy bada rozwój językowy różnych typów uczniów i różnych użytkowników języka. Badając gesty, którymi komunikują się zarówno dorośli, jak i dzieci, Özçalışkan stara się zrozumieć, jak język wpływa na sposób myślenia, wpadania na pomysły i ich wyrażania. Komunikacja niewerbalna to jednak nie tylko gesty – to także mowa ciała, postawa, mimika i kontakt wzrokowy.

Naukowczyni uważa jednak, że to właśnie gesty mogą dać wgląd w to, w jaki sposób dzieci od 3 do 12 lat wyrażają swoje pomysły, czyli okazują zdolności poznawcze.

W jej ostatnim badaniu, którego wyniku zostały opublikowane w czasopiśmie Language and Cognition, wzięła udział setka dzieci. Poproszono je najpierw o opisanie czynności za pomocą słów i gestów, a potem – wyłącznie za pomocą gestów.

fot. getty images

Połowa badanych dzieci była rodzimymi użytkownikami języka angielskiego, a druga połowa – tureckiego. Te języki znacząco różnią się sposobem, w jaki opisuje się w nich wydarzenia. – Jeśli po turecku chcesz powiedzieć, że ktoś wpadł do domu, musisz to podzielić na kawałki. Powiesz: 'on biegnie, a potem wchodzi do domu. Po angielsku to jedno zwięzłe zdanie – mówi Özçalışkan. – Chcieliśmy się dowiedzieć, czy gesty uwzględniają te różnice językowe i jak wcześnie dzieci uczą się tych wzorców. Okazało się, że kiedy dzieci jednocześnie mówiły i gestykulowały, ich gesty były podporządkowane konwencji ich języka ojczystego. I nic dziwnego, bo w końcu gesty towarzyszyły słowom. Ten wzorzec zaobserwowano już u 3- i 4-latków, wygląda więc na to, że język wpływa na niewerbalną komunikację już w bardzo młodym wieku.

Różnice jednak wyparowały, gdy dzieci opisywały sytuacje wyłącznie za pomocą gestów – ich sekwencja była zadziwiająco podobna.

Co ciekawe, Özçalışkan i jej współpracownicy zaobserwowali to samo, badając dorosłych. Niewidomi mówiący po turecku i po angielsku gestykulowali w taki sam sposób jak osoby widzące, gdy powstrzymywali się od mówienia. Podobnie było również w przypadku dzieci niemiecko- i anglojęzycznych.

Özçalışkan i jej współpracownicy sądzą więc, że może to dowodzić, iż wszyscy mamy jakiś podstawowy system komunikacji niewerbalnej, który ulega zmianie, gdy poznajemy język. Oczywiście nie mamy jeszcze wystarczającej ilości danych, by wziąć to za pewnik, niemniej rezultaty badań pozwalają na postawienie takiej hipotezy.

Tekst: NS
Zdjęcie główne: Vecteezy

KULTURA I SZTUKA