Krupa Art Foundation w nowym sezonie: o mieście, pamięci i przetrwaniu

Wrocław wchodzi w lato z potężnym artystycznym głosem. Trzy wystawy otwierające sezon w Krupa Art Foundation to nie tylko przemyślane zestawienie aktualnych tematów – wojny, pandemii i urbanizacji – lecz przede wszystkim zaproszenie do osobistego przeżywania rzeczywistości, która nie mieści się już w prostych narracjach. Sztuka w tych projektach działa na zmysły, uruchamia pamięć, skłania do zadawania pytań, których nie sposób zignorować.
Wszystko_miasto: przyszłość pełna mitów i ruin
Zaczyna się od miasta. A może kończy się na nim? Wystawa Wszystko_Miasto / Everything_City to opowieść o dwóch skrajnych wizjach urbanizacji. Z jednej strony mamy futurystyczną hiperteorię Liama Younga, który w swoim projekcie Planet City wyobraża świat, gdzie cała ludzkość mieszka w jednym, gigantycznym organizmie-świecie. Utopia? Nie. Krytyczna fikcja. Instalacja VR, film, książka – wszystko pulsuje rytmem techno-karnawału, gdzie nieprzerwanie defilują kultury i wspomnienia.
Z drugiej strony – surowa poezja Mariusza Warasa. Jego Zęby Smoka to brutalistyczna elegia – instalacja z pogranicza snu i koszmaru. Inspiracją jest mit o Kadmosie, który zasiał zęby smoka i zebrał plon w postaci wojowników. U Warasa architektura staje się zapisem przemocy – cichym świadkiem cywilizacji zbudowanej na ruinach. Miasto przestaje być przestrzenią życia, a zaczyna pełnić funkcję nośnika pamięci zbiorowej, ukrytej w betonie i stali.

Pandemiczna melancholia Karoliny Jabłońskiej
W drugiej sali cisza staje się głośniejsza. Wystawa Spanienie i czuwanie Karoliny Jabłońskiej, kuratorowana przez Maję Demską, to emocjonalny powrót do pandemicznego czasu zamknięcia. Jej bohaterki nie krzyczą – milczą, dryfują wśród pościeli, przeglądają się w niebieskawym świetle izolacji. Ciała są zastygłe, gesty zredukowane do minimum. Styl Jabłońskiej – dotąd ekspresyjny, jaskrawy – zmienia się tu w chłodną, introspektywną opowieść o zmęczeniu i bezsenności.
Obrazy zebrane zostały z prywatnych kolekcji – po raz pierwszy widzimy je razem. To swoisty dziennik emocjonalny, wspólna terapia zamkniętej wspólnoty. Współorganizatorem projektu jest warszawska Collectors Foundation, która stawia sobie za cel wspieranie idei kolekcjonowania jako formy budowania pamięci i relacji.

Karaoke wojny: Open Group i siła świadectwa
Najgłośniejszy – dosłownie – głos tego sezonu należy do Open Group. Ich wystawa Repeat After Me II, pokazywana wcześniej na 60. Biennale w Wenecji, to wstrząsająca audiowizualna medytacja nad traumą wojny w Ukrainie. Instalacja w formie karaoke – ale zamiast przebojów słyszymy z ust uchodźców dźwięki wojny: wybuchy, syreny, strzały. Odtwarzane z pamięci, nieprzewidywalne, bolesne.
Scenografia: mikrofony, stalowe meble, czerwone światło. To bar grozy i empatii. Widz nie ogląda – uczestniczy, staje się świadkiem. Projekt, kuratorowany przez Martę Czyż, nagrywany był m.in. we Wrocławiu, Berlinie, Wiedniu i Nowym Jorku – uniwersalizując doświadczenie wygnania. To nie tyle dzieło sztuki, co akt pamięci – niemożliwy do zapomnienia.
Krupa Art Foundation: sztuka, która dotyka
Wystawy dostępne są od 13 czerwca do 31 sierpnia 2025 roku, a każda z nich otwiera inne drzwi do wspólnej refleksji. Krupa Art Foundation udowadnia, że sztuka współczesna nie musi być ani elitarna, ani hermetyczna – może mówić językiem, który porusza, i zadawać pytania, które zostają z nami na długo.
Sezon letni we Wrocławiu nie będzie należał do lekkich – ale może właśnie tego dziś potrzebujemy najbardziej.
Wystawy:
Repeat After Me II | Open Group | kuratorka: Marta Czyż
Spanienie i czuwanie | Karolina Jabłońska | kuratorka: Maja Demska
Wszystko_Miasto / Everything_City | Liam Young & Mariusz Waras | kuratorka: Monika Łuszpak–Skiba
Miejsce: Krupa Art Foundation, Wrocław
Termin: 13.06–31.08.2025
Więcej: @krupaartfoundation