Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Willa pełna sztuki. NADA Villa Warsaw znów otwiera drzwi

Zabytkowa willa Gawrońskich zamienia się na cztery dni w pulsujące centrum światowej sztuki współczesnej. Od 22 do 25 maja, w samym sercu Warszawy, zobaczymy prace twórców z 15 krajów, performanse, spotkania i projekty stworzone specjalnie dla tej przestrzeni. Wstęp wolny – a doświadczenie bezcenne.
.get_the_title().

Po zeszłorocznym debiucie, który przyciągnął niemal 11 tysięcy odwiedzających, NADA Villa Warsaw powraca w odświeżonej i jeszcze bogatszej odsłonie. W otoczeniu tynków, sztukaterii i starych dębów neobarokowa willa przy Alejach Ujazdowskich na kilka dni staje się tym, czym najczęściej bywają tylko muzea w Berlinie, Tokio czy Nowym Jorku: sceną globalnej sztuki najnowszej.

Tym razem do udziału zaproszono aż 50 galerii z 15 krajów, reprezentujących najciekawsze zjawiska na międzynarodowej scenie artystycznej. Znów będzie można zobaczyć prace artystek i artystów znanych z prestiżowych nagród, takich jak Turner Prize, ale też odkryć twórców pracujących w miejscach, o których rzadko mówi się w mainstreamie. Japonia, Tbilisi, Budapeszt, Wilno, Minneapolis, Haga – NADA to nie festiwal, a sieć żywego obiegu sztuki, skupiona na jakości, relacjach i kontekście.

Sztuka tam, gdzie zazwyczaj cisza

To nie tylko lista nazwisk i galerii – choć ta robi wrażenie. Wśród wystawców znajdziemy takie galerie jak Nguyen Wahed z Nowego Jorku, Gattopardo z Los Angeles, Superpositions z Pragi, czy CH64 i Artbeat z Tbilisi. Wśród prezentowanych prac pojawi się m.in. twórczość Jasleen Kaur, laureatki Turner Prize 2024, pokazana przez londyńską galerię Hollybush Gardens.

Ale prawdziwym bohaterem wydarzenia znów jest willa Gawrońskich – zabytkowa rezydencja z 1923 roku, zaprojektowana przez Marcina Weinfelda. Podczas pierwszej edycji publiczność po raz pierwszy mogła wejść do środka i przejść trasą, którą niegdyś podążali dyplomaci Belgii, Holandii czy Jugosławii. Teraz przestrzeń – i otaczający ją ogród – stają się żywym płótnem dla instalacji site-specific przygotowanych m.in. przez Janka Simona, Tatianę Wolską, Xawerego Wolskiego czy Nicolasa Grospierre’a.

Od galerii do ogrodu

Na zewnątrz, wśród drzew i trawników, również nie zabraknie sztuki – ogrodową część przejmą prace Daniela Rycharskiego (Gunia Nowik Gallery), Agnieszki Brzeżańskiej (BWA Warszawa) i Miłosza Flisa (Krupa Gallery). To właśnie tu odbędą się także performanse i spotkania z artystami, których obecność nada wydarzeniu nieformalnego, ale pełnego treści charakteru.

Europa Wschodnia w centrum

Choć NADA ma zasięg globalny, to Europa Środkowo-Wschodnia – często pomijana na międzynarodowych targach – zyskuje tu centralne miejsce. Galerie z Wilna, Budapesztu, Lublany, Tbilisi, Pragi czy Warszawy prezentują prace, które często dotyczą bezpośrednio lokalnych doświadczeń społecznych i politycznych. Szczególne miejsce zajmują artyści z Ukrainy i Gruzji, tworzący w cieniu wojny – jak Nikita Kadan czy zespoły prezentowane przez The Why Not Gallery, CH64 i Artbeat.

Kto za tym stoi?

Organizacją NADA Villa Warsaw zajęli się: Michał Kaczyński (Raster), Marta Kołakowska (LETO) i Joanna Witek-Lipka (Warsaw Gallery Weekend), wspólnie z New Art Dealers Alliance (NADA) – międzynarodową platformą non-profit wspierającą niezależne galerie i przestrzenie sztuki od ponad 20 lat. Wydarzenie stanowi kontynuację idei Villa Raster, która rozpoczęła się w 2006 roku w Warszawie, a swoje edycje miała także w Reykjaviku, Tokio i Toronto.

Zaplanuj swoją wizytę

Willa Gawrońskich, Aleje Ujazdowskie 23
23–25 maja (12:00–19:00)
Wstęp bezpłatny
W programie: wystawy, performanse, oprowadzania kuratorskie, spotkania z artystami

Więcej informacji: newartdealers.org/warsaw

Partnerzy:
Miasto Stołeczne Warszawa, Visteria Foundation, La Squadra, Step Into The Blue, VOGUE Polska, Artinfo, noo.ma

SPOŁECZEŃSTWO