Willa pełna sztuki. NADA Villa Warsaw znów otwiera drzwi

Zabytkowa willa Gawrońskich zamienia się na cztery dni w pulsujące centrum światowej sztuki współczesnej. Od 22 do 25 maja, w samym sercu Warszawy, zobaczymy prace twórców z 15 krajów, performanse, spotkania i projekty stworzone specjalnie dla tej przestrzeni. Wstęp wolny – a doświadczenie bezcenne.
.get_the_title().

Po zeszłorocznym debiucie, który przyciągnął niemal 11 tysięcy odwiedzających, NADA Villa Warsaw powraca w odświeżonej i jeszcze bogatszej odsłonie. W otoczeniu tynków, sztukaterii i starych dębów neobarokowa willa przy Alejach Ujazdowskich na kilka dni staje się tym, czym najczęściej bywają tylko muzea w Berlinie, Tokio czy Nowym Jorku: sceną globalnej sztuki najnowszej.

Tym razem do udziału zaproszono aż 50 galerii z 15 krajów, reprezentujących najciekawsze zjawiska na międzynarodowej scenie artystycznej. Znów będzie można zobaczyć prace artystek i artystów znanych z prestiżowych nagród, takich jak Turner Prize, ale też odkryć twórców pracujących w miejscach, o których rzadko mówi się w mainstreamie. Japonia, Tbilisi, Budapeszt, Wilno, Minneapolis, Haga – NADA to nie festiwal, a sieć żywego obiegu sztuki, skupiona na jakości, relacjach i kontekście.

Sztuka tam, gdzie zazwyczaj cisza

To nie tylko lista nazwisk i galerii – choć ta robi wrażenie. Wśród wystawców znajdziemy takie galerie jak Nguyen Wahed z Nowego Jorku, Gattopardo z Los Angeles, Superpositions z Pragi, czy CH64 i Artbeat z Tbilisi. Wśród prezentowanych prac pojawi się m.in. twórczość Jasleen Kaur, laureatki Turner Prize 2024, pokazana przez londyńską galerię Hollybush Gardens.

Ale prawdziwym bohaterem wydarzenia znów jest willa Gawrońskich – zabytkowa rezydencja z 1923 roku, zaprojektowana przez Marcina Weinfelda. Podczas pierwszej edycji publiczność po raz pierwszy mogła wejść do środka i przejść trasą, którą niegdyś podążali dyplomaci Belgii, Holandii czy Jugosławii. Teraz przestrzeń – i otaczający ją ogród – stają się żywym płótnem dla instalacji site-specific przygotowanych m.in. przez Janka Simona, Tatianę Wolską, Xawerego Wolskiego czy Nicolasa Grospierre’a.

Od galerii do ogrodu

Na zewnątrz, wśród drzew i trawników, również nie zabraknie sztuki – ogrodową część przejmą prace Daniela Rycharskiego (Gunia Nowik Gallery), Agnieszki Brzeżańskiej (BWA Warszawa) i Miłosza Flisa (Krupa Gallery). To właśnie tu odbędą się także performanse i spotkania z artystami, których obecność nada wydarzeniu nieformalnego, ale pełnego treści charakteru.

Europa Wschodnia w centrum

Choć NADA ma zasięg globalny, to Europa Środkowo-Wschodnia – często pomijana na międzynarodowych targach – zyskuje tu centralne miejsce. Galerie z Wilna, Budapesztu, Lublany, Tbilisi, Pragi czy Warszawy prezentują prace, które często dotyczą bezpośrednio lokalnych doświadczeń społecznych i politycznych. Szczególne miejsce zajmują artyści z Ukrainy i Gruzji, tworzący w cieniu wojny – jak Nikita Kadan czy zespoły prezentowane przez The Why Not Gallery, CH64 i Artbeat.

Kto za tym stoi?

Organizacją NADA Villa Warsaw zajęli się: Michał Kaczyński (Raster), Marta Kołakowska (LETO) i Joanna Witek-Lipka (Warsaw Gallery Weekend), wspólnie z New Art Dealers Alliance (NADA) – międzynarodową platformą non-profit wspierającą niezależne galerie i przestrzenie sztuki od ponad 20 lat. Wydarzenie stanowi kontynuację idei Villa Raster, która rozpoczęła się w 2006 roku w Warszawie, a swoje edycje miała także w Reykjaviku, Tokio i Toronto.

Zaplanuj swoją wizytę

Willa Gawrońskich, Aleje Ujazdowskie 23
23–25 maja (12:00–19:00)
Wstęp bezpłatny
W programie: wystawy, performanse, oprowadzania kuratorskie, spotkania z artystami

Więcej informacji: newartdealers.org/warsaw

Partnerzy:
Miasto Stołeczne Warszawa, Visteria Foundation, La Squadra, Step Into The Blue, VOGUE Polska, Artinfo, noo.ma

SPOŁECZEŃSTWO