ALPINA Roadshow 2019, czyli wyjątkowa przygoda za kierownicami sześciu modeli ALPINA
Rodzinne przedsiębiorstwo ALPINA początkowo zajmowało się produkcją maszyn do pisania,. Działalność w branży motoryzacyjnej rozpoczęło w latach 60. W logo pojawił się wówczas podwójny gaźnik oraz wał korbowy. Niewielki warsztat z Buchloe w Bawarii wyspecjalizował się w podnoszeniu mocy silników w samochodach marki BMW, a po kilku latach firmy weszły w ścisłą współpracę. ALPINA zyskała świetną pozycję na rynku tunerów, bo auta przez nią modyfikowane nie traciły gwarancji producenta. Zdobyła też międzynarodowe uznanie, wielokrotnie tryumfując w sportach motorowych. Dzisiaj wytwarza rocznie około 1700 sztuk ekskluzywnych aut na bazie modeli BMW. Ręcznie składane silniki dostarczane są na taśmy produkcyjne i montowane przez inżynierów BMW w fabrykach. Dalsze etapy produkcji, w tym na przykład montaż pakietów stylistycznych czy obszycie wnętrza, odbywają się w zakładzie w południowych Niemczech. Warsztat kaletniczy oferuje nieograniczone możliwości indywidualizowania tapicerki z najlepszej jakości skór.
ALPINA ma status oddzielnego producenta aut. Nadaje pojazdom nowy numer VIN, przekreślając ten nabity wcześniej przez BMW.
ALPINA B7
To flagowy model marki, który oferuje niezrównane doznania z jazdy. Prowadzenie ekscytuje łatwością nabierania prędkości oraz ciszą, spokojem i luksusem. Pod maską pracuje 4,4-litrowa jednostka V8 o podwójnym turbodoładowaniu, która generuje maksymalnie 608 KM mocy i aż 800 Nm momentu obrotowego. Parametry te przekazywane są na wszystkie koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni ZF.
Ten supersedan do prędkości 100 km/h rozpędza się w zaledwie 3,6 sekundy, a do 200 km/h w niespełna 12! Prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.
Fantastyczna dynamika idzie w parze z niewiarygodnym komfortem. Odpowiada za to pneumatyczne zawieszenie z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami i aktywnym systemem zapobiegającym przechyłom nadwozia. W ustawieniu sportowym podzespoły dostosowują się do maksymalnych osiągów, a zawieszenie utwardza się i obniża. Zwinności ponad 5,2-metrowej limuzynie zapewnia tylna oś skrętna.
ALPINA B4 S Bi-turbo Edition 99
Limitowana do zaledwie 99 egzemplarzy ALPINA na bazie BMW serii 4 Coupe oraz Cabrio to propozycja dla entuzjastów sportowych doznań z jazdy. Spośród wszystkich aut, z którymi zapoznałem się podczas ALPINA Roadshow, to właśnie model B4 S Bi-turbo najbardziej przypadł mi do gustu swoim bezkompromisowym, brutalnym charakterem. Pod maską umieszczono 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem, który generuje 452 KM i 680 Nm. W zależności od preferencji, klienci mogą wybrać wersję z napędem na tylną albo obie osie. Rozpędzanie się do 100 km/h zajmuje odpowiednio 4,2 i 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna w obydwu przypadkach przewyższa 300 km/h.
Dźwięk tytanowego układu wydechowego Akrapovic pobudza zmysły. Głośne strzały podczas schodzenia z obrotów tworzą wyjątkowo rasową ścieżkę dźwiękową.
We wnętrzu wyróżniają się analogowe zegary z niebieskim tłem. Kierownica ma idealny rozmiar, świetnie leży w dłoniach i jest obszyta Alcantarą z kontrastującymi, pomarańczowymi szwami. Sportowego wyglądu dopełniają 20-calowe, kute felgi o charakterystycznym wzorze oraz dwukolorowe malowanie karoserii.
ALPINA B5 Bi-turbo
W standardzie B5 Bi-turbo otrzymuje inteligentny napęd oparty o xDrive. Zmieniona charakterystyka przeniesienia momentu obrotowego na koła gwarantuje maksymalną przyczepność. 4,4-litrowa V-ósemka doładowana dwoma turbosprężarkami rozwija maksymalnie 608 KM i 800 Nm. Ten sam silnik jak w modelu B7 radzi sobie tutaj z mniejszą masą własną pojazdu, więc zapewnia jeszcze lepsze osiągi. Pierwsza „setka” osiągana jest po 3,5 sekundy, a druga po 11,4. To tylko odrobinę wolniej niż M5 Competition.
ALPINA B5 wyposażona jest w układ wydechowy ze stali nierdzewnej z aktywnymi zaworami i czterema końcówkami. Zapewnia piękny i soczysty dźwięk ośmiu cylindrów.
ALPINA D5 S
D5 S to jedno z najszybszych seryjnych aut z silnikami wysokoprężnymi. Do napędu służy sześciocylindrowy diesel o pojemności 3 litrów, który rozwija potężne 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz 388 koni mocy. Odpychając się z obydwu osi, jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w 4,4 sekundy. Prędkość maksymalna to z kolei 286 km/h.
Elastyczność jednostki i jej kultura pracy imponują. Silnik działa równo, płynnie i gładko, a na życzenie wciska plecy podróżujących w oparcie fotela.
ALPINA XD3 i XD4
Obydwa modele napędza ta sama jednostka, dzięki której SUV-y mogą pochwalić się jednymi z najlepszych osiągów w segmencie. Sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 3 litrów rozwija 388 KM i 770 Nm. Układ napędowy współpracując ze sportową skrzynią ZF o ośmiu przełożeniach, transferuje moc i moment obrotowy na wszystkie koła.
XD3 i XD4 rozpędzają się do 100 km/h w nadzwyczajne 4,6 sekundy. Wszytko to na 22-calowych felgach!
Samochody ALPINA osiągami dorównują mocnym modelom BMW M, ale nie są tak ostentacyjne. Komfort jazdy i jakość wykonania porównywalne są z kolei z luksusowymi Rolls-Royce’ami.
Zapas mocy i imponująca elastyczność silnika wprowadza do rewelacyjnie wykończonej kabiny dużo spokoju i harmonii. Auta ALPINA z łatwością nabierają prędkości, ale jednocześnie nie prowokują kierowcy do mocnego wciskania pedału przyspieszenia. Do charakteru tych samochodów bardziej pasuje dostojne pokonywanie autostradowych tras w wygodzie i beztrosce.
Tekst i zdjęcia: Krystian Kaleta