Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

ALPINA Roadshow 2019, czyli wyjątkowa przygoda za kierownicami sześciu modeli ALPINA

Na zaproszenie warszawskiego dealera Auto Fus Group wziąłem udział w niezwykłym roadshow, którego trasa liczyła ponad 200 kilometrów. Miałem okazję spełnić jedno z moich motoryzacyjnych marzeń i zapoznać się bliżej z niemal wszystkimi modelami z aktualnej oferty ALPINA.
.get_the_title().

Rodzinne przedsiębiorstwo ALPINA początkowo zajmowało się produkcją maszyn do pisania,. Działalność w branży motoryzacyjnej rozpoczęło w latach 60. W logo pojawił się wówczas podwójny gaźnik oraz wał korbowy. Niewielki warsztat z Buchloe w Bawarii wyspecjalizował się w podnoszeniu mocy silników w samochodach marki BMW, a po kilku latach firmy weszły w ścisłą współpracę. ALPINA zyskała świetną pozycję na rynku tunerów, bo auta przez nią modyfikowane nie traciły gwarancji producenta. Zdobyła też międzynarodowe uznanie, wielokrotnie tryumfując w sportach motorowych. Dzisiaj wytwarza rocznie około 1700 sztuk ekskluzywnych aut na bazie modeli BMW. Ręcznie składane silniki dostarczane są na taśmy produkcyjne i montowane przez inżynierów BMW w fabrykach. Dalsze etapy produkcji, w tym na przykład montaż pakietów stylistycznych czy obszycie wnętrza, odbywają się w zakładzie w południowych Niemczech. Warsztat kaletniczy oferuje nieograniczone możliwości indywidualizowania tapicerki z najlepszej jakości skór.

ALPINA ma status oddzielnego producenta aut. Nadaje pojazdom nowy numer VIN, przekreślając ten nabity wcześniej przez BMW.

fot. materiały prasowe

ALPINA B7

To flagowy model marki, który oferuje niezrównane doznania z jazdy. Prowadzenie ekscytuje łatwością nabierania prędkości oraz ciszą, spokojem i luksusem. Pod maską pracuje 4,4-litrowa jednostka V8 o podwójnym turbodoładowaniu, która generuje maksymalnie 608 KM mocy i aż 800 Nm momentu obrotowego. Parametry te przekazywane są na wszystkie koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni ZF.

Ten supersedan do prędkości 100 km/h rozpędza się w zaledwie 3,6 sekundy, a do 200 km/h w niespełna 12! Prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.

Fantastyczna dynamika idzie w parze z niewiarygodnym komfortem. Odpowiada za to pneumatyczne zawieszenie z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami i aktywnym systemem zapobiegającym przechyłom nadwozia. W ustawieniu sportowym podzespoły dostosowują się do maksymalnych osiągów, a zawieszenie utwardza się i obniża. Zwinności ponad 5,2-metrowej limuzynie zapewnia tylna oś skrętna.

fot. materiały prasowe

ALPINA B4 S Bi-turbo Edition 99

Limitowana do zaledwie 99 egzemplarzy ALPINA na bazie BMW serii 4 Coupe oraz Cabrio to propozycja dla entuzjastów sportowych doznań z jazdy. Spośród wszystkich aut, z którymi zapoznałem się podczas ALPINA Roadshow, to właśnie model B4 S Bi-turbo najbardziej przypadł mi do gustu swoim bezkompromisowym, brutalnym charakterem. Pod maską umieszczono 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem, który generuje 452 KM i 680 Nm. W zależności od preferencji, klienci mogą wybrać wersję z napędem na tylną albo obie osie. Rozpędzanie się do 100 km/h zajmuje odpowiednio 4,2 i 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna w obydwu przypadkach przewyższa 300 km/h.

Dźwięk tytanowego układu wydechowego Akrapovic pobudza zmysły. Głośne strzały podczas schodzenia z obrotów tworzą wyjątkowo rasową ścieżkę dźwiękową.

We wnętrzu wyróżniają się analogowe zegary z niebieskim tłem. Kierownica ma idealny rozmiar, świetnie leży w dłoniach i jest obszyta Alcantarą z kontrastującymi, pomarańczowymi szwami. Sportowego wyglądu dopełniają 20-calowe, kute felgi o charakterystycznym wzorze oraz dwukolorowe malowanie karoserii.

fot. materiały prasowe

ALPINA B5 Bi-turbo

W standardzie B5 Bi-turbo otrzymuje inteligentny napęd oparty o xDrive. Zmieniona charakterystyka przeniesienia momentu obrotowego na koła gwarantuje maksymalną przyczepność. 4,4-litrowa V-ósemka doładowana dwoma turbosprężarkami rozwija maksymalnie 608 KM i 800 Nm. Ten sam silnik jak w modelu B7 radzi sobie tutaj z mniejszą masą własną pojazdu, więc zapewnia jeszcze lepsze osiągi. Pierwsza „setka” osiągana jest po 3,5 sekundy, a druga po 11,4. To tylko odrobinę wolniej niż M5 Competition.

ALPINA B5 wyposażona jest w układ wydechowy ze stali nierdzewnej z aktywnymi zaworami i czterema końcówkami. Zapewnia piękny i soczysty dźwięk ośmiu cylindrów.

fot. materiały prasowe

ALPINA D5 S

D5 S to jedno z najszybszych seryjnych aut z silnikami wysokoprężnymi. Do napędu służy sześciocylindrowy diesel o pojemności 3 litrów, który rozwija potężne 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz 388 koni mocy. Odpychając się z obydwu osi, jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w 4,4 sekundy. Prędkość maksymalna to z kolei 286 km/h.

Elastyczność jednostki i jej kultura pracy imponują. Silnik działa równo, płynnie i gładko, a na życzenie wciska plecy podróżujących w oparcie fotela.

fot. materiały prasowe

ALPINA XD3 i XD4

Obydwa modele napędza ta sama jednostka, dzięki której SUV-y mogą pochwalić się jednymi z najlepszych osiągów w segmencie. Sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 3 litrów rozwija 388 KM i 770 Nm. Układ napędowy współpracując ze sportową skrzynią ZF o ośmiu przełożeniach, transferuje moc i moment obrotowy na wszystkie koła.

XD3 i XD4 rozpędzają się do 100 km/h w nadzwyczajne 4,6 sekundy. Wszytko to na 22-calowych felgach!

fot. materiały prasowe

Samochody ALPINA osiągami dorównują mocnym modelom BMW M, ale nie są tak ostentacyjne. Komfort jazdy i jakość wykonania porównywalne są z kolei z luksusowymi Rolls-Royce’ami.

Zapas mocy i imponująca elastyczność silnika wprowadza do rewelacyjnie wykończonej kabiny dużo spokoju i harmonii. Auta ALPINA z łatwością nabierają prędkości, ale jednocześnie nie prowokują kierowcy do mocnego wciskania pedału przyspieszenia. Do charakteru tych samochodów bardziej pasuje dostojne pokonywanie autostradowych tras w wygodzie i beztrosce.

Tekst i zdjęcia: Krystian Kaleta

MOTO