Trzecia generacja BMW Z4 – bardziej sportowa niż kiedykolwiek

Najnowsza wersja Z4 zadebiutuje w październiku bieżącego roku na salonie samochodowym w Paryżu. Tymczasem BMW pokazało zdjęcia i przedstawiło informacje prasowe na temat nowego roadstera.
.get_the_title().

Modele BMW z serii Z to fascynujące roadstery z wieloletnią historią, sięgającą 1989 roku, kiedy zadebiutowało BMW Z1. Nowa Z-czwórka pozostała dwuosobowym samochodem z elektrycznie składanym miękkim dachem. W odniesieniu do poprzedniej generacji projektanci kompletnie zmienili proporcje. Krótszy rozstaw osi zapewnia większą zwinność, a szerszy rozstaw kół stabilność nadwozia. Prowadzenie poprawiło się też dzięki redukcji masy, jej idealnemu rozkładowi na osie w proporcjach 50:50, a także nisko umieszczonemu środkowi ciężkości.

BMW zapewnia, że nowe Z4 jest bardziej sportowe niż kiedykolwiek. Oferuje emocjonującą dynamikę, sportowy wygląd, a we wnętrzu ekskluzywną atmosferę i zaawansowane wyposażenie.

Z przodu wyróżniają się przede wszystkim szeroko rozstawione reflektory, które po raz pierwszy zostały ustawione pionowo. Agresywnego charakteru dodają też duże “nerki” z siatkowym grillem oraz wloty powietrza w zderzaku. Szeroka maska nachodzi na nadkola z charakterystycznymi “skrzelami”, od których poprowadzone zostały boczne przetłoczenia. Smukłe tylne lampy rozciągnięte są daleko na bok samochodu. Tylna część nadwozia harmonijnie zmierza ku zintegrowanemu spojlerowi.

Samochód wygląda genialnie z rozłożonym dachem, ale w razie niesprzyjających warunków pogodowych dach można elektronicznie rozłożyć w 10 sekund i do prędkości 50 km/h.

Wnętrze charakteryzuje się sportowymi fotelami ze zintegrowanymi zagłówkami, a deska rozdzielcza nowoczesną stylistyką i orientacją na kierowcę.

Do dyspozycji prowadzącego są tryby jazdy Comfort, Sport i Sport+, z których każdy odczuwalnie zmienia charakterystykę samochodu. Jazdę wspomagają elektroniczne systemy, które między innymi ostrzegają przed kolizją i pieszymi z funkcją automatycznego hamowania, czy przed zjechaniem z pasa ruchu. W wyposażeniu dodatkowym nowego Z4 znajduje się aktywny regulator prędkości, wyświetlacz Head-Up, czy system rozpoznawania znaków drogowych. Opcjonalny BMW Live Cockpit Professional oferuje konfigurowalny interfejs graficzny cyfrowego zestawu wskaźników.

Trzecia generacja BMW Z4 wejdzie do sprzedaży w marcu 2019 roku w trzech wariantach: M40i BMW M Performance z nowym sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 340 KM, a także sDrive30i i sDrive20i z jednostkami czterocylindrowymi o mocy odpowiednio 258 KM i 197 KM. Standardowo będą współpracować z udoskonaloną skrzynia Steptronic Sport o ośmiu przełożeniach. Nowy roadster zaprojektowany został z naciskiem na maksymalną zwinność, dynamikę i precyzję kierowania. W standardzie wersji M40i dostępne będą hamulce sportowe M, adaptacyjny układ jezdny, sportowy dyferencjał M i opony high performance.

Podczas projektowania Z-czwórki BMW intensywnie współpracowało z Toyotą. Te same turbodoładowane silniki prawdopodobnie posłużą też do napędu nowej Supry.

 

Tekst: KK
Zdjęcia: BMW

MOTO