Porsche Taycan, czyli elektryczny konkurent Tesli

Seryjna produkcja pierwszego w pełni elektrycznego modelu Porsche rozpocznie się w przyszłym roku. Samochód wejdzie do oferty jako Taycan - rozpoczynając tym samym nowy etap w historii marki ze Stuttgartu.
.get_the_title().

Wszystko zaczęło się od konceptu Mission E, który zadebiutował na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2015 roku. Prototyp został wówczas okrzyknięty pierwszym prawdziwym konkurentem Tesli Model S – czterodrzwiowe auto pod względem osiągów miało nie pozostawiać wątpliwości co do sportowego charakteru. Od tego czasu Porsche pracuje nad rozwojem 800-woltowej technologii oraz infrastruktury gotowej do ładowania takich pojazdów. W aktualnie dostępnych autach elektrycznych napięcie jest bowiem około dwukrotnie niższe.

Innowacyjna technologia nie tylko skróci czas ładowania baterii, ale będzie miała też istotny wpływ na obniżenie wagi samochodu, ponieważ do transportu energii wykorzystane zostaną lżejsze przewody miedziane.

Do napędu i odzyskiwania energii wytwarzanej podczas hamowania posłużą dwa silniki, które udowodniły już swoją skuteczność w modelu 919 Hybrid, podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Obie jednostki będą w stanie wygenerować ponad 600 koni mechanicznych mocy.

Taycan będzie przyspieszał do prędkości 100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy, a od 0 do 200 km/h w niespełna 12 sekund.

Uchylany panel przy lewym kole prototypowego Mission E umożliwia dostęp do gniazda ładowania. Dzięki napięciu 800 wolt akumulatory mogą naładować się do poziomu 80% w ciągu zaledwie kwadransa. W pełni naładowane baterie zapewniają zasięg około 500 kilometrów, a po piętnastu minutach od podłączenia do stacji Porsche Turbo Charging zasięg rośnie o kolejne 400 kilometrów. Jeśli produkcyjny Taycan utrzyma te wartości będzie to rekord wśród samochodów elektrycznych.

W koncepcyjnym Mission E ekran przed oczami kierowcy jest wyświetlaczem OLED, który składa się z pięciu okrągłych zegarów, które można konfigurować w zależności od preferencji. Jak przystało na samochód przyszłości, dostępna jest też funkcja autonomicznego prowadzenia.

Porsche wciąż nie pokazało jak będzie wyglądał Taycan, ale samochód już budzi ogromne zainteresowanie. Na listę oczekujących zapisują się kolejne osoby, które są gotowe zapłacić około 65 tysięcy euro za konkurenta Tesli z Zuffenhausen.

Do 2022 roku Porsche planuje zainwestować ponad 6 miliardów euro w elektromobilność. Spora część tej kwoty zostanie przeznaczona na rozwój stacji ładowania prądem stałym o napięciu 800 V. Pierwsza z nich, składająca się z czterech stanowisk, powstała w parku technologicznym Berlin-Adlershof. Budowa kolejnych stacji jest ważnym elementem strategii marki.

 

Tekst: Krystian Kaleta
Zdjęcia: Porsche

MOTO