Porsche wraca do rozwijania silników spalinowych i zwalnia proces całkowitego przejścia na elektryki

Decyzja ta wynika z obserwacji spadku popytu na pojazdy elektryczne oraz rosnącej konkurencji chińskich marek.
.get_the_title().

Porsche, obserwując zmiany na rynku motoryzacyjnym oraz preferencje klientów, zdecydowało się na opóźnienie pełnej elektryfikacji swojej oferty i kontynuację rozwoju silników spalinowych oraz hybrydowych. Ta strategiczna zmiana ma na celu dostosowanie się do aktualnych warunków rynkowych i utrzymanie pozycji marki w segmencie premium.

W 2024 roku sprzedaż elektrycznego modelu Taycan spadła o 49%, osiągając poziom 20 836 sprzedanych egzemplarzy.

Porsche tłumaczy to oczekiwaniem klientów na odświeżoną wersję modelu, jednak spadek ten budzi obawy dotyczące długoterminowego popytu na pojazdy elektryczne. Dodatkowo sprzedaż Porsche w Chinach spadła o 28%, głównie z powodu silnej konkurencji ze strony lokalnych producentów pojazdów elektrycznych oferujących tańsze modele. Dyrektor finansowy Porsche, Lutz Meschke, zauważył, że w segmencie premium w Chinach samochody spalinowe konkurują z lokalnymi elektrykami, które są wprowadzane na rynek za około 30 000 euro i oferują wiele atrakcyjnych cech.

W związku z tym Porsche planuje zainwestować 800 milionów euro w rozwój nowych modeli z silnikami spalinowymi oraz hybrydowymi typu plug-in.

Ta decyzja ma na celu dostosowanie oferty do aktualnych preferencji klientów i utrzymanie konkurencyjności na rynku. Firma rozważa wprowadzenie wersji spalinowych lub hybrydowych dla modeli, które pierwotnie miały być w pełni elektryczne, takich jak Macan czy 718. Meschke podkreślił, że Porsche zamierza utrzymać silniki spalinowe w swojej ofercie znacznie dłużej, niż pierwotnie planowano. Porsche przewiduje, że w 2025 roku marża zysku operacyjnego spadnie do 10–12%, co jest poniżej wcześniejszych oczekiwań wynoszących 14%. Spadek ten jest związany z planowanymi inwestycjami w nowe modele oraz technologie akumulatorowe.

MOTO