Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Supermocna i superekologiczna – oto 700-konna Honda Civic

Targi SEMA (Specialty Equipment Market Association) każdej jesieni przyciągają do Las Vegas miłośników tuningu z całego świata. To jedna z najważniejszych imprez targowych branży motoryzacyjnej, na której liczy się przede wszystkim wyobraźnia i ambicje wystawców. W tym roku amerykańska scena tuningowa została opanowana przez studentów z Uniwersytetu Clemson, którzy stworzyli jedyną w swoim rodzaju interpretację Hondy Civic z centralnie umieszczonym silnikiem.
.get_the_title().

Kto powiedział, że performance nie może iść w parze z ekologią? Młodzi inżynierowie zza wielkiej wody udowodnili, że jedno nie wyklucza drugiego. Tym sposobem na świecie pojawił się jedyny Civic w nadwoziu sedan, inspirowany rallycrossem. Przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia sponsorów, w tym niezależnego departamentu technologicznego japońskiego producenta w Kalifornii – Honda R&D Americas. Realizacja projektu o nazwie Deep Orange 9 od pierwszych szkiców do fazy produkcji zajęła studentom 18 miesięcy, z czego aż 12 miesięcy poświęcono na projekt aerodynamiki i oprogramowanie wszystkich sterowników.

Głównym założeniem koncepcji było stworzenie jak najszybszego samochodu, który równocześnie spełnia wszystkie standardy emisyjne.

Studenci opracowali projekt Deep Orange 9 w oparciu o cztery filary: poprawa zużycia paliwa, redukcja emisji szkodliwych gazów, dostosowanie auta do wymogów rallycrossowych oraz minimalizacja kosztów eksploatacji.

Prezentowana na fotografiach Honda przeszła totalną transformację układu napędowego. W miejsce fabrycznego 2-litrowego R4 pojawiły się elektryczne motory o mocy 200 KM napędzające przednie koła, a spalinowa jednostka napędowa została umieszczona centralnie.

Zastosowany w tym przypadku silnik K20 jest wspomagany przez potężną sprężarkę mechaniczną, dzięki czemu na konwencjonalnym paliwie generuje 500 KM na tylną oś. Cały układ dysponuje powalającym maksymalnym momentem obrotowym 1150 Nm. Dzięki zastosowaniu hybrydowej architektury pojazdu osiągnięto poprawę spalania o 30%. Na wyposażeniu Hondy znalazła się 6-stopniowa, sekwencyjna skrzynia biegów.

Auto naturalnie posiada napęd na cztery koła, tylną oś skrętną, aktywne zawieszenie stworzone do rallycrossu, zdolność hamowania rekuperacyjnego i mimo potężnego ryku z układu wydechowego, spełnia normy emisji zgodne ze standardami 2025 EPA. Plany Agencji Ochrony Środowiska na rok 2025 przewidują, że nowe auta spalinowe będą mogły palić średnio 6,36 l na 100 km. 700-konny Civic spełnia ten warunek. Dokładna masa pojazdu nie jest znana. Zgodnie z wymaganiami FIA, minimalna waga z kierowcą to 1300 kilogramów. Wierzymy, że waga Civica została maksymalnie zbliżona do tej wartości.

Czy wiecie, ile trwa przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tej Hondzie Civic? Jak przystało na rallycrossową rajdówkę, tylko 2 sekundy! Prędkość maksymalna to jak na razie wartość nieznana.

Dostęp do silnika spalinowego jest przez tylne drzwi, natomiast zbiornik paliwa zlokalizowano w miejscu tylnej kanapy. Na znacznej powierzchni płyty podłogowej rozłożono akumulatory, obniżając środek ciężkości całej konstrukcji.

Koncepcja budzi ogromy podziw dla prężnych, młodych umysłów, które ją opracowały. Rallycross może się od nich uczyć, w jakim kierunku dążyć w najbliższej przyszłości.

Tekst: PM

MOTO