Większe rozmiary, większy komfort – druga generacja Audi Q3
![Większe rozmiary, większy komfort – druga generacja Audi Q3 .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-0.jpg)
Muskularny przód podkreśla duża, ośmiokątna osłona chłodnicy z pionowymi żebrami, którą Audi nazywa Singleframe, a także boczne wloty powietrza w zderzaku. Reflektory z efektem świetlnym są wąskie i zbiegają się ku środkowi. Symetryczną grafikę elementów świetlnych odnajdziemy też w tylnych lampach. Linie konturowe czynią samochód jeszcze szerszym wizualnie. Audi oferuje możliwość indywidualizacji swojego samochodu. Przykładowo elementy dodatkowe w dolnej partii karoserii, podkreślające terenowy wygląd SUV-a, można polakierować w kontrastowym kolorze. W pakiecie zewnętrznym S line zderzaki, listwy progowe i dyfuzor dodają charakteru.
Debiutujące właśnie Q3 ma wyraźnie bardziej sportowy charakter niż jego poprzednik.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-1.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-2.jpg)
Nowe Audi Q3, bazujące na modułowej płycie podłogowej koncernu Volkswagen przeznaczonej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie, znacznie urosło i w ten sposób plasuje się w wyższym segmencie kompaktowych SUV-ów. W odniesieniu do poprzedniej generacji długość nadwozia wzrosła aż o dziesięć centymetrów.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-3.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-4.jpg)
Wnętrze zawiera wiele elementów przywodzących na myśl modele wyższych klas marki Audi. Tablicę rozdzielczą podzielono na dwa poziomy: jej górna część obejmuje nawiewy, a dolna – dużą ośmiokątną powierzchnię o wyglądzie czarnego panelu. Powierzchnię tę okala szeroka, chromowana listwa, a cały motyw stylistyczny jest wyraźnym nawiązaniem do osłony chłodnicy Singleframe. Centralny element nowej koncepcji obsługi, wyświetlacz dotykowy MMI touch, otoczono z kolei czarnym, błyszczącym obramowaniem. Razem ze znajdującym się poniżej panelem obsługi klimatyzacji jest on pochylony ku kierowcy.
Audi zrezygnowało tu z zegarów analogowych. Już ze standardowym wyposażeniem dostępna jest cyfrowa tablica rozdzielcza, którą kierowca obsługuje przy pomocy wielofunkcyjnej kierownicy.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-5.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-6.jpg)
Wyjątkowym rozwiązaniem jest standardowa możliwość bardzo elastycznego podziału przestrzeni wnętrza. Tylną kanapę można przesuwać o 15 cm do przodu i do tyłu. Jej oparcie, podzielone na trzy części w stosunku 40:20:40, ma możliwość pochylenia w siedmiu stopniach. W zależności od ustawienia kanapy zmienia się pojemność dużego bagażnika, do którego łatwy dostęp umożliwia elektrycznie uruchamiana pokrywa. W połączeniu z komfortowym kluczykiem można ją otwierać i zamykać również ruchem stopy. Również liczne schowki czynią Q3 pojazdem bardzo wszechstronnym.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-9.jpg)
Nowe rozwiązanie to adaptacyjny asystent jazdy, dostępny opcjonalnie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic. Łączy on funkcje adaptacyjnego asystenta prędkości, asystenta jazdy w korkach i asystenta toru jazdy.
Audi Q3 posiada w standardzie system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front. Przy pomocy radaru rozpoznaje on krytyczne sytuacje z udziałem pieszych, rowerzystów i innych pojazdów, a następnie ostrzega kierowcę sygnałem wizualnym, akustycznym oraz haptycznym. W razie potrzeby inicjuje pełne hamowanie.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-7.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-8.jpg)
Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 150 do 230 KM. Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Bazowa jednostka napędowa to silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra. Wykorzystuje on wydajny system odłączania dwóch cylindrów przy niskim obciążeniu. Większa, dwulitrowa jednostka ma dwa warianty mocy – 190 i 230 koni. Obydwa współpracują z siedmiostopniową skrzynią S tronic i stałym napędem na cztery koła quattro. Silniki wysokoprężne będą charakteryzować się pojemnością 2 litrów. Początkowo dostępny będzie wariant 150-konny, a następnie do oferty wejdzie też 190-konny.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/08/audi-q3-10.jpg)
Nowe Audi Q3 zjeżdża z taśmy w węgierskich zakładach Audi w Győr. Nowy model pojawi się w salonach jesienią.
Tekst: Krystian Kaleta
Zdjęcia: Audi