Coraz mniej użytkowników portali randkowych zwraca uwagę na zdjęcia. Co czyni więc profile bardziej atrakcyjnymi?

Dotychczas wielu badaczy analizowało kwestię roli zdjęć profilowych na portalach randkowych, pomijając pojawiające się pod nimi wpisy. Najnowsze badania dowiodły jednak, że coraz częściej poszukujący 'matcha' zwracają uwagę na interesujące opisy na profilach innych użytkowników i podane tam informacje.
.get_the_title().

Badacze z Uniwersytetu w Tilburgu w Holandii odkryli, że użytkownicy portali randkowych oceniają właścicieli oryginalnych profili jako bardziej inteligentnych, mających większe poczucie humoru, a nawet bardziej atrakcyjnych. Co ciekawe, badani stwierdzili, że są wtedy także bardziej skłonni do umówienia się na potencjalną randkę.

Obrazy to elementy, które początkowo przyciągają najwięcej uwagi, ale ludzie również patrzą na tekst na profilu – powiedziała Tess van der Zanden, autorka badań z Uniwersytetu w Tilburgu.

Badanie opisane w magazynie Plos One pokazało, że zauważalna oryginalność nie wiązała się z tym, że właściciel profilu był uważany za bardziej dziwacznego. To właśnie autorzy mało interesujących profili otrzymywali niższe oceny atrakcyjności, a uczestnicy badania twierdzili, że nie chętnie by się z nimi umówili. Naukowcy postanowili więc wyszukać wspólne cech profili osób uznawanych przez badanych za bardziej oryginalne i wyjątkowe.

Aplikacja do randkowania /unsplash.com

Nasze obserwacje pokazują, że profile, które uzyskują wyższe wyniki pod względem postrzeganej oryginalności tekstu, częściej zawierają jedną lub więcej ze stałych, lub nowatorskich metafor – piszą badacze z Tilburga, zwracając uwagę, że przykładem powtarzającej się metafory było ‘wracam do życia’, podczas gdy do nowatorskich mogli zaliczyć: ‘Szukam don Juana, który osłabi mnie w kolanach’.

Inną cechą, która powtarzała się na oryginalnych profilach, były konkretne informacje o autorach opisów. Nie piszą tylko ‘lubię uprawiać sport’, ale wspominają, jakie rodzaje sportów uprawiają. Jest to dla innych bardziej konkretne i wyjątkowe – powiedziała van der Zanden.

Zespół naukowców natrafił jednak na pewne przeszkody. Badacze korzystali z profili osób z dwóch holenderskich portali randkowych, przy czym zdecydowana większość pochodziła z witryny przeznaczonej dla osób powyżej 50 roku życia. Chociaż początkowo zebrano dane z tysiąca profili, okazało się, że wiele z nich było do siebie bardzo podobnych.

Aby upewnić się, że próbka badawcza obejmuje różnego rodzaje profile, zespół wykorzystał oprogramowanie do posortowania ich na siedem grup na podstawie podobieństwa użytych w opisach słów. Następnie losowo wybrali podzbiór 22 profili z każdej grupy i dołączyli do każdego z nich inną niewyraźną fotografię.

Chociaż naukowcy zauważyli, że potrzeba więcej pracy, aby sprawdzić, czy wyniki są aktualne w różnych grupach wiekowych i na różnych typach platform randkowych, zgodnie stwierdzili, że użytkownicy powinni zwracać uwagę na to, co piszą.

OP

SPOŁECZEŃSTWO