Czym jest obsesja na punkcie domów celebrytów i dlaczego tak chętnie zaglądamy do nich z kamerami?

Wraz z rozwojem Internetu oraz mediów społecznościowych, celebryci przybliżają swoim odbiorcom coraz więcej szczegółów ze swojego prywatnego życia. Jednym z najpopularniejszych zainteresowań fanów stały się warte miliony dolarów wille, które możemy zwiedzić, nie ruszając się z własnego domu. Dlaczego społeczeństwo ma obsesje na punkcie 'house tours' celebrytów?
.get_the_title().

Zainteresowanie domami celebrytów zaczęło rozwijać się wraz z emisją programu MTV Cribs, pod koniec 2000 roku. Przez lata oglądający mieli dostęp do najbardziej prywatnych sfer życia gwiazd show-biznesu. Warte miliony dolarów sypialnie, robione na zamówienie kuchnie i łazienki oraz garderoby wypełnione tysiącami par butów. Do 2005 roku MTV Cribs zorganizowało wycieczki po domach ponad 150 celebrytów.

Powiedziano nam, że nigdy nikomu nie spodoba się pomysł wpuszczenia nas do własnego domu – powiedziała dla EW w 2020 roku twórczyni programu Nina L Diaz.

Kilka lat później nastała era reality shows, dzięki której m.in. klan rodziny Kardashian i ich program ‘Keeping Up with the Kardashians’ osiągnął wielki sukces. Pobijając rekordy oglądalności, dał przy tym sławę aktualnie najpopularniejszy siostrom-celebrytkom. Z czasem, rozwijające się media społecznościowe jedynie napędziły potrzebę zaglądania do domów gwiazd, które dobrowolnie udostępniają je swoim odbiorcom.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Vogue (@voguemagazine)

Aktualnie, fani mogą zajrzeć do posiadłości swoich ulubionych gwiazd na wiele sposobów. Do najpopularniejszych form wliczana jest seria ‘Vogue’s 73 Questions’ i ‘Architectural Digest’s Open Door’, które z każdą publikacją zyskują miliony wyświetleń. Co ciekawe, MTV również zdecydowało się wznowić produkcję Cribs w 2021 roku, ze względu na duże zainteresowanie tematem programu. Na czym polega więc magia house tours?

Zazwyczaj oglądam wycieczki po domach celebrytów dla przyjemności, inspiracji i podziwiania kreatywności zespołów, które to umożliwiają – mówi 21-letnia Aditya dla magazynu Dazed.

Według Doktor Jessici Martin, socjolog z Uniwersytetu w Leeds, paraspołeczne relacje odbiorców z popularnymi przedstawicielami show-biznesu często napędzają głód osobistych, domowych treści ze strony celebrytów. Zawsze inwestowaliśmy w iluzję intymności z postaciami celebrytów, a pod rządami neoliberalnej przedsiębiorczości przestrzeń domowa stała się centralną częścią wielu tożsamości marek celebrytów – wyjaśnia Doktor Martin.

Podglądanie domów celebrytów może często wywoływać sprzeczne emocje, które sprawiają, że oglądający wracają po więcej. Zdecydowanie widzimy pewną schadenfreude (radość z cudzego nieszczęścia) w komentarzach na temat luksusowych domów postrzeganych jako urządzone w złym guście, czego przykładem może być dyskusja wokół nowojorskiego mieszkania Gigi Hadid – mówi Jessica Martin – Ale równie dobrze, w przypadku gwiazd, które paradoksalnie są już pozycjonowane jako ‘zwykłe’ celebrytki, influencerki, fani często czują się zaangażowani, a nawet odpowiedzialni za ich sukces i chcą dzielić się radością z ich nowego luksusowego stylu życia.

Wirtualne wycieczki po domach celebrytów stają się coraz popularniejsze w dobie kryzysu mieszkaniowego. Osoby, którym ciężko jest znaleźć pokój na wynajem, jeszcze mocniej czują potrzebę wglądu do 10 sypialni w hollywoodzkich willach celebrytów. Wizja posiadania takiego miejsca zamieszkania staje się coraz bardziej odległa od możliwej rzeczywistości, co sprawia, że odbiorcy są bardziej spragnieni tego rodzaju treści.

SPOŁECZEŃSTWO