5 opartych na nauce wskazówek, jak zwiększyć motywację

Z tymi prostymi strategiami w końcu zrobisz to, co masz zrobić.
.get_the_title().

Masz problem z motywacją? Brakuje ci pomysłów, jak się zmobilizować i wykonać obowiązki? Pora sięgnąć po naukę – radzi dr Tchiki Davis na łamach Psychology Today.

Samomotywacja to stan wewnętrzny, który pomaga zainicjować, kontynuować lub zakończyć czynność. Możemy mieć motywację do zjedzenia czegoś, gdy jesteśmy głodni, do kontynuowania pracy, aby móc opłacić rachunki lub do zerwania związku, który nas unieszczęśliwia. Prawie każde zachowanie może pochodzić z automotywacji.

Dlatego od dawna psycholodzy zalecają, by pielęgnować motywację wewnętrzną, a nie zewnętrzną – ta druga napędzana jest głównie systemem kar i nagród, który chętnie stosuje się w wychowaniu i edukacji dzieci. Jak zatem rozwijać motywację wewnętrzną? Oto 5 podpowiedzi.

1. Spraw, by dążenie do celu stało się bardziej społeczne
Badania wśród pracowników wykazały, że pojedynczym czynnikiem, który znacznie przyczynia się do zaangażowania, jest dążenie do tworzenia więzi. Myślisz o długiej liście zadań do wykonania i jesteś przerażony? Okazuje się, że zmotywować może cię wyobrażenie sobie, jakie relacje z innymi zbudujesz, realizując cel.

2. Znajdź coś, w czym jesteś dobry
Poczucie, że rozumiemy, co robimy w pracy, może prowadzić do większego zaangażowania. Logiczne, prawda? Ciągłe znudzenie, problemy ze skupieniem i wykonywaniem obowiązków mogą być zatem sygnałem, że nie spełniamy się w obecnej pracy. Poszukaj czegoś, w czym staniesz się ekspertem. Nie musi oznaczać to od razu złożenia wypowiedzenia na biurku szefa. Może być to zmodyfikowanie zakresu obowiązków, może przestawienie punktu ciężkości lub skupienie się na doskonaleniu jakiegoś konkretnego elementu wykonywanej pracy. Jeżeli jesteśmy w czymś dobrzy i doceniani, to zupełnie naturalnie chętniej to robimy.

3. Nie zapominaj, co jest dla ciebie ważne
Dlaczego robisz to, co robisz? Przypominaj sobie, co poprawia ci samopoczucie. Dążenie do zdobywania tego, co daje nam przyjemność, działa jak dodatkowy napęd.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Mindset Pill (@mindsetpill)

4. Buduj nawyki
Okazuje się, że ‘to nie tylko kwestia przyzwyczajenia’. Badania pokazują, że faktycznie regularne, nawykowe robienie czegoś poprawia naszą motywację, dlatego warto zacząć od małej rzeczy i stopniowo się rozwijać. Czyli po prostu nie musisz od razu biec maratonu. Na początek wystarczy spacer wokół bloku.

5. Ustal intencje wdrożeniowe
Intencje wdrożeniowe są czymś w rodzaju planu awaryjnego: ustalają strategie z wyprzedzeniem, na wypadek gdyby plan A się nie powiódł. Czyli: JEŚLI wydarzy się X, TO zrobisz Y.

Tekst: AC
Zdjęcie: Samuel Scrimshaw/Unsplash

SURPRISE