8 najtrudniejszych osobowości według badaczki z Harvardu — jak sobie z nimi radzić?

W domu, w pracy, na ulicy, wszędzie spotykamy różnego rodzaju ludzi, niektórych mniej lub bardziej przyjacielskich. Badaczka z Harvardu postanowiła wyodrębnić najtrudniejsze typy osobowości ludzi, by otaczające ich osoby mogły nauczyć się sposobów radzenia sobie z nimi.
.get_the_title().

Amy Gallo, badaczka z Harvardu do stworzenia swojej najnowszej książki ‘Getting Along’, postanowiła wyodrębnić 8 najgorszych typów osobowości ludzkich. Według Gallo nie da się uciec przed trudnymi osobami, ponieważ na każdym kroku, w domu, w pracy czy nawet w sklepie na nie natrafiamy. By nauczyć się radzenia sobie z takimi ludźmi, należy w pierwszej kolejności rozpoznać, z którym typem mamy do czynienia.

Zestawienie otwiera typ pasywno-agresywny, który według autorki uznawany jest za najgorszy ze wszystkich, ponieważ jest najczęściej spotykanym. Takie osoby na ogół nie wyrażają swoich myśli i uczuć bezpośrednio, więc ich intencje zawsze wydają się niejasne. Zachowują pozory spełniania potrzeb innych, lecz to tylko złudzenie.

Na drugim miejscu znalazł się typ niepewnego szefa. Mogą to być osoby doprowadzające do szału nieustannym szukaniem dziury w całym albo paranoidalnym wtrącaniem się, co może sprawić, że ​​kwestionujemy swój każdy ruch. Niepewni szefowie mogą nawet celowo zaszkodzić czyjejś karierze, jeśli postrzegają tę osobę jako zagrożenie.

Trzeci i czwarty typ osobowości jest ze sobą powiązany. Typ pesymisty stale skupia się na wskazaniu wszystkich możliwych sposobów, aby kogoś w czymś zawieść. Czasami wydaje się nawet, że nigdy nie znajduje nic pozytywnego do powiedzenia. Typ ofiary jest pochodną od pesymisty, lecz ten przypadek ma w nawyku czuć, że wszyscy chcą go dorwać. Nie bierze odpowiedzialności za swoje działania i szybko potrafi wskazać palcem na innych, gdy coś pójdzie mu nie tak.

Osobowości /Papaioannou Kostas, unsplash.com

Piąty rodzaj osobowości, typ wszystko wiedzący jest zawsze przekonany o byciu najmądrzejszą osobą w pokoju. Łaknie atencji wszystkich dookoła i nie ma skrupułów, by przeszkadzać innym, kiedy się wypowiadają czy z kimś rozmawiają. Z radością poinformują o tym, co w ich mniemaniu jest dobre i słuszne, nawet jeśli wyraźnie się mylą.

Kolejny w zestawieniu pojawił się typ dręczyciela. Jest to osoba, która wspięła się na szczyt, zazwyczaj poświęcając po drodze innych, tylko po to, by znęcać się nad osobami znajdującymi się poniżej w hierarchii. Może to być starszy kolega z pracy, od którego oczekiwało się, że zostanie mentorem, ale zamiast tego zdecydował się uprzykrzać innym życie.

Na dwóch ostatnich miejscach znalazły się równie przebiegłe rodzaje osobowości. Typ stronniczy to osoba, która świadomie lub nieświadomie dopuszcza się mikroagresji. Bez względu na to, jakie są jej intencje dotyczące danych komentarzy, jej zachowanie może być szkodliwe.

Zestawienie zamyka typ operatora politycznego. Jest to człowiek w pełni skupiony na rozwijaniu własnej kariery, ale często na koszt innych. Angażowanie się w politykę biurową przez pracowników jest często nieuniknione, lecz ten typ ma obsesję na punkcie robienia postępów i nie boi się przejść po trupach do celu.

Amy Gallo postanowiła podać także kilka wskazówek, dzięki którym można łatwiej próbować dotrzeć do różnych z wymienionych typów, trudnych osobowości.

Według badaczki nie powinno nazywać się tych osób po rodzaju osobowości. Przestań być tak pasywnie agresywny! – jest przykładową frazą, która tylko pogorszy sprawę. W takim przypadku najbardziej prawdopodobną sytuacją jest, że dana osoba jeszcze bardziej się rozgniewa i postawi w defensywie, co zatrzyma jakąkolwiek możliwość komunikacji z nią.

Kolejną poradą jest skupienie się na treści przekazywanych przez daną osobę informacji, a nie na sposobie ich dostarczania. Zanim zareaguje się na niemiły, gburowaty lub obraźliwy komentarz, lepiej zadać sobie pytanie: Co jest podstawą, którą próbują przekazać? Jeśli wyłapie się prawdziwy problemem lub pytanie, ukryte pod tym złośliwym komentarzem, można znaleźć sposób na rozwiązanie go tak, żeby wszyscy byli zadowoleni.

Ostatnią wskazówką jest dowiedzenie się, na czym zależy drugiej osobie. Można poświęć trochę czasu na myślenie o możliwych wyjaśnieniach ich zachowania. Tak jak podczas negocjacji, ocenić interesy drugiej osoby. Na czym im zależy i co chcą osiągnąć swoim postępowaniem?

SURPRISE