8 wskazówek jak skutecznie uczyć się nowych umiejętności
Nastawienie na rozwój wiąże się z przekonaniem, że umiejętności rozwija się poprzez wysiłek. Nabywanie ich może być świetnym sposobem na utrzymanie światłości umysłu w każdym wieku, bo złapanie nowego skilla z reguły przynosi nam dużą radość. Jak robić to skutecznie?
Określ cel
Niezbędne jest posiadanie jasnego celu. Równie istotny jest powód, dla którego uczysz się nowej umiejętności. Im bardziej precyzyjne są odpowiedzi na liczne pytania dotyczące sensu twojej nauki, tym lepiej. Odpowiednie ich zdefiniowanie podsyca motywację.
Zacznij od małych rzeczy
Skutecznym sposobem na nauczenie się czegoś nowego jest dzielenie danej umiejętności na części i opanowywanie każdej z nich pojedynczo. Mniejsze cele są łatwiejsze do osiągnięcia, a to zwiększa motywację. Również sama czynność wydaje się dużo prostsza.
Pamiętaj, dlaczego to robisz
Jednym ze sposobów osiągnięcia danego celu jest przypominanie sobie o jego znaczeniu. Podczas nauki z pewnością pojawią się różne wątpliwości czy zniechęcenie. Zwątpienie w siebie może zniechęcać do podejmowania nowych zajęć w wieku dorosłym. Wówczas mogą pojawić myśli typu 'i tak jest już za późno’ czy ‘po co to zaczynać, skoro nigdy nie będę w tym dobry?’. Warto więc pamiętać, że nie wszystkiego uczymy się po to, by być w tym najlepszym. Każda nowa umiejętność zmienia sposób, w jaki myślimy i widzimy świat. Chociażby ukończenie kursu DJ-skiego z pewnością zmieni to, jak będziemy słuchać setów w przyszłości.
Siła wewnętrznej motywacji
Motywacja wewnętrzna oznacza chęć zrobienia czegoś dla własnego dobra. Zrób coś tylko dlatego, że sprawia ci to przyjemność. Skoncentruj się na tym, ile radości daje ci robienie czegoś nowego, a nie tylko na osiągnięciu ostatecznego celu.
Na wiele zajęć sportowych czy artystycznych chodzimy dla samej przyjemności procesu nauki.
Wyobrażenie efektu finalnego
Ważne jest to, żeby mieć w głowie efekt finalny, jaki chcemy osiągnąć, gdy uczymy się czegoś nowego. To może nam pomóc w monitorowaniu własnych postępów. Na przykład w muzyce im ktoś bardziej jest w stanie wyobrazić sobie i rozłożyć na czynniki pierwsze brzmienie konkretnej melodii, szybciej ją odwzorowuje w praktyce.
Przemyślana praktyka
Działania, które podejmujemy, muszą być przemyślane i prowadzić do osiągnięcia konkretnego efektu. Stosowanie nieoptymalnej techniki może zaowocować nieoptymalnymi wynikami. Bycie świadomym wymaga spowolnienia. Kiedy zwalniamy tempo, możemy bardziej skupić się na poszczególnych elementach procesu. Nowych informacji należy uczyć się powoli.
Nie osiągniesz lepszych wyników, jeśli będziesz się ciągle spieszyć.
Nastaw się na rozwój
Nastawienie na rozwój odnosi się do przekonania, że umiejętności nie są czymś stałym ani trwałym, można je poprawiać zależnie od włożonego w to wysiłku. To, że nie jesteś w czymś dobry od razu, nie oznacza, że po jakimś czasie nie będziesz. Z reguły jesteśmy źli we wszystkim, zanim staniemy się dobrzy.
Korzyści z bycia dorosłym uczniem
Wraz z wiekiem jesteśmy coraz bardziej skłonni do tego, by na wszystko patrzeć z nieco szerszej perspektywy. Łatwiej przychodzi nam zapominanie o szczegółach konkretnych wydarzeń, jednocześnie szybciej wydobywamy sens zagadnień. Mimo że dzieciom łatwiej jest przyswoić nowe umiejętności, mają też więcej problemów z dostrzeżeniem szerszego obrazu sytuacji i kontrolowaniem swoich impulsów.
Tekst: MZ