Carrefour w Hiszpanii rozważa wprowadzenie „cichej godziny” w trosce o komfort zakupów osób autystycznych

Podczas jednej godziny w tygodniu supermarket ma stworzyć warunki ograniczające liczbę bodźców, które mają negatywne działanie na klientów z objawami ze spektrum autyzmu.
.get_the_title().

Nawet w pełni zdrowy człowiek ma czasem ochotę uciec z krzykiem z supermarketu. W głośnikach dudni muzyka, w tłumie ludzi można wpaść pod koła pojazdu czyszczącego podłogę lub na piramidę kartonów z towarem do wyłożenia, a światło jarzeniówek podbija nieprzyjemny klimat. Wyobraźmy sobie więc sytuację, w której wszystkie otaczające nas bodźce odbieramy ze zdwojoną siłą. To jest rzeczywistość zakupów osób z autyzmem – nieważne czy są to dorośli klienci, czy towarzyszące rodzicom w zakupach dzieci.

Hałasy i za mocne światło sprawiają, że przebywanie w dużych sklepach często oznacza dla nich katorgę.

Hiszpański Carrefour postanowił to zmienić. Przez jedną ustaloną godzinę w tygodniu sieć ma postarać się stworzyć zupełnie inne, możliwie spokojne, warunki.

Źródło: Yuris Alhumaydy/Unsplash

Plan zakłada przede wszystkim ograniczenie wszystkich dźwięków, których źródłem jest sklep i jego pracownicy. Z głośników nie będzie puszczana w tym ani czasie muzyka, ani komunikaty o promocjach. Wyciszone będą nawet skanery cen w kasach. Przez tę godzinę pracownicy nie będą też wykonywać żadnych prac generujących hałasy, jak przemieszczanie towaru czy sprzątanie.

Zmianom ulegnie również oświetlenie – planowane jest przyciemnienie go o ok. 50 proc.

Carrefour zapowiada, że jeśli ten pomysł sprawdzi się w Hiszpanii, “cicha godzina” pojawi się także w sklepach sieci w innych państwach. Nie jest to jednak autorski pomysł Carrefoura. Podobne udogodnienia funkcjonują już w irlandzkich Lidlach, sieci sklepów Morrisons w Wielkiej Brytanii, a także w Muzeum Śląskim, o czym więcej pisaliśmy tutaj.

Tekst: Kinga Dembińska

SURPRISE