Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Czym jest ’TikTok voice’?

Eksperci prześwietlają specyficzny sposób, w jaki mówi się w social mediach.
.get_the_title().

Scrollując TikToka, nietrudno zauważyć, że większość popularnych influencerów mówi w wyjątkowo charakterystyczny sposób. Według lingwistów specjalizujących się w slangu tiktokerzy mieszają różne rodzaje tonów, nadmiernie akcentując przy tym kluczowe słowa. Zdarza im się również nagle przyspieszać oraz zwalniać.

Według doktora Christiana Ilbury, socjolingwisty z Uniwersytetu w Edynburgu, influencerzy mówią ze specyficznym akcentem, kończąc zdania wyżej, jakby zadawali pytanie.

Specjalista twierdzi, że 'TikTok voice’ charakteryzuje nie tylko charakterystyczny głos, ale i konstrukcja zdań. – Uważam, że tiktokerzy stosują dość schematyczny sposób wypowiedzi, dzięki któremu przyciągają uwagę publiczności. To szczególnie istotne dlatego, że na TikToku filmy są tak krótkie. Ekonomia uwagi jest tam tak ograniczona, że w zasadzie się o nią walczy. Na filmach się przecież zarabia. Jak można zarobić? Angażując odbiorców. A jak utrzymać ich zaangażowanie? Używając odpowiednich stylów językowych – komentuje Illbury.

@alixearleLove u guys this wouldnt be possible without you 🫶🏼♬ original sound – alix earle

Oddziaływanie tzw. uptalku zostało już nawet przebadane.

Wysoko wznoszące intonowanie, czyli kończenie zdań słowem ’prawda?’ lub ’co nie?’, przyciąga naszą uwagę i zachęca odbiorców do potwierdzenia, że faktycznie słuchają. – Wyobraźmy sobie, że tiktokerzy opowiadają te same historie w przyziemnym sposób, jakby rozmawiali z rodziną. Przescrollowalibyśmy ich dalej – podsumowuje doktor Illbury.

@itsmejadeb This video took 3 tries and now I’m addicted to talking like this #tiktokvoice ♬ original sound – Jade

Coraz częściej słyszy się, że ’TikTok voice’ jest nieautentyczny i nie przemawia już do użytkowników.

Jednak krytykujący najwyraźniej zapominają, do czego on służy. – W social mediach konformizm jest częściej doceniany niż oryginalność – podsumowuje lingwista Tony Thorne. – Szczególną cechą TikToka jest powtarzalność oraz działanie virali. Dotyczy to także używanego przez influencerów języka.

Zdjęcie główne: Ivan Samkov/Pexels.com
Tekst: OP

SURPRISE