Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Mózgi dzieci i dorosłych synchronizują się podczas wspólnej zabawy

Naukowcy przeprowadzili właśnie pierwsze badania interakcji mózgów dzieci i dorosłych podczas wspólnej zabawy. Okazało się, że ich aktywność neuronalna jest ze sobą mocno powiązana.
.get_the_title().

Naukowcy z Princeton Baby Lab sprawdzają na co dzień jak małe dzieci uczą się widzieć, mówić i rozumieć świat. Przeprowadzili ostatnio badania, które dowodzą, że podczas wspólnej zabawy maluchów i dorosłych ich mózgu nadają „na tej samej fali”. W tych samych obszarach mózgu dochodzi u nich do aktywacji neuronalnej. To właśnie dlatego, nawet jeśli dziecko nie potrafi jeszcze mówić, to podczas zabawy czujesz z nim więź i możecie łatwiej się porozumiewać.

Tego typu badań było już w historii nauki wiele. Jedne z nich pokazały, że mózgi dwóch osób mogą synchronizować się podczas wspólnego oglądania filmów lub słuchania opowieści. Niewiele jednak dociekań pochylało się nad dziećmi. I nic w tym dziwnego, ponieważ rejestracja aktywności mózgowej w warunkach dla nich komfortowych, praktycznie graniczy z cudem. Dzięki grantom naukowym opracowano nowy system neuroobrazowania wykorzystujący funkcjonalną spektroskopię bliskiej podczerwieni. Jest to technika bezpieczna i umożliwia śledzenie natleniania krwi, co jest wskaźnikiem aktywności neuronalnej. Osoby badane nosiły na sobie wygodne czapki, które pozwalały na zbieranie potrzebnych danych.

Badacze z Princeton badali aktywność neuronalną mózgów dziecka i osoby dorosłej podczas wspólnej zabawy. Używali do tego specjalnie skonstruowanych czepków. Źródło zdjęcia: princeton.edu

Podczas badań osoba dorosła wchodziła w interakcje z 42 niemowlętami i małymi dziećmi. W czasie doświadczenie śpiewano piosenki, czytano książki i bawiono ulubionymi zabawkami maluchów.

Zebrane dane wykazały, że podczas sesji twarzą w twarz, mózgi dzieci były synchronizowane z mózgiem osoby dorosłej w tych samych obszarach – odpowiedzialnych za zaangażowanie w zrozumienie świata.

Co ciekawe, połączenie neuronalne między nimi znikało, gdy dziecko traciło kontakt z osobą dorosłą.

Najsilniejsza synchronizacja pojawiła się w korze przedczołowej, odpowiedzialnej za planowanie, uczenie się i funkcje wykonawcze.

Jeszcze do niedawna uważano, że obszar ten jest słabo rozwinięty u niemowląt. To, co zaskoczyło badaczy to szybkość aktywacji dziecięcego mózgu. Reagował on aktywnością komórek nerwowych nieco szybciej niż osoby dorosłej (o kilka sekund). Badacze doszli do wniosku, że podczas komunikacji dorośli i dzieci tworzą coś dna kształt pętli zwrotnej. W prostych słowach oznacza to, że kiedy oboje bawią się ze sobą, ich mózgi wpływają na siebie w sposób dynamiczny.

Tekst: PKW

SURPRISE